Gå till innehåll

Säkerhetsåtgärder före försäljning av dator?


ji-_-ge

Recommended Posts

Följ kydyls råd. Plocka hem ett program typ R-wipe&clean gör alla rensningar du kan med det programmet. Sedan gör du en normal formatering av hårdisken och lägger in ett OS på datorn. Ändra lösenord till banker och pokersiter kan också vara en bra sak att göra.

 

Chansen att du råkar sälja datorn till någon som klarar av att hitta något vettigt på den efter detta och även skulle ta sig tiden att försöka göra det är extremt liten. Jag skulle nog vilja säga att om inte de säkerhetsrutinerna räcker, så bör du inte använda internet för poker eller bankärenden överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte nu på min brors dator att även om man instalerar av ett program och har haft spara lösenord förut så finns det sparat när man ominstalerar, så jag bör nog byta lösenord på de flesta pokersiterna ganska snabbt, eller är det bara party som har en så dålig grej? Eller försvinner det kanske när man tömmer cachen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte nu på min brors dator att även om man instalerar av ett program och har haft spara lösenord förut så finns det sparat när man ominstalerar, så jag bör nog byta lösenord på de flesta pokersiterna ganska snabbt, eller är det bara party som har en så dålig grej? Eller försvinner det kanske när man tömmer cachen?

 

Det räcker inte med att installera om programmen, du bör installera om windows helt och hållet. Detta gör du väldigt enkelt med en windowsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur nogrannd vill vara:

Light: Formatera om hårddisken och installera om windows(du kan välja att formatera HD under Windowsinstallationen).

Medium: Använde Symantech wipeinfo eller liknande program som skriver över all data på hårddisken(till skillnad från formatering).

Hard: Ta ur hårddisken och traska iväg till närmaste feta kraftstation och lägg hdn på lämplig spole med fett magnetfält i ca 50 minuter. Därefter gör du steg Light och Medium.

Best: Ta ut hårddisken, doppa ner den i flytande kväve. Gratinera i ugnen på 250 grader i 45 minuter. Skruva ur samtliga skruvar som finns på disken(observera att HD fortfarande måste vara varm). Plocka försiktigt ut magnetskivorna(rätt mjuka nu) och lägg dessa i ett isbad tills de blir stela igen. Ta fram en skarp sax(lättare än kniv) och klipp i ca 5cm breda remsor. Blanda därefter alla remsorna(viktigt för att försvåra en eventuell ihopsättning. Ringla över olivolja och låt torka in ordentligt(så det inte kladdar). Numrera och markera alla remsorna enligt ett slumpmässigt mönster(här finns exempelvis en sida). Använd därefter Hitta.se och sök på efter alla Maria i sverige(Här finns en snabblänk). Matcha därefter de nummrerade remsorna med adressen med den Maria som har samma nummer i listan. (Ex maria nr 4231 i sökresultaten matchas med remsa 4231). Skicka därefter remsan till vedebörande. Detta för att minimera risken att någon snor alla remsorna och försöker sätta dem samma ingen. När du skickat alla remsorna tar du det som återstår av HDn och går till närmaste bilverkstad och ber dem montera den nu lite lättare HDn på underredet till en valfri Jaguar XJ. Därefter leter du upp en mycket gropig väg och kör snabbt och brutalt tills hds har skavts av mot vägen(asfalt fungerar bättre än grusväg). Därefter tror jag att du kan vara ganska säker om att informationen på HD inte kan återskapas(fast riktigt säker kan man aldrig vara).

 

Jag hade kört på medium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade det mesta men vad har olivoljan för funktion?

 

Det är främst för att förvirra eventuella personer som vill återskapa din hårddisk. Den höga halten enkelomättade fettsyror i Olivoljan(behöver inte vara så fint märke) gör att sektionerna med data på hårddisken(klustren) smälter samman och börjar glida lite. Detta skapar elipsformade datalagrinssår snarare än perfekt runda(som det är normalt). Jag har tom lyckats få till ett rosettformad daalagrinsspår en gång(även om jag sällan har sånt tur). För att kunna läsa en rosetformat dataspår måste man veta om att det är en rosett för att kunna följa "rätt" dataspår, annars ser man bara ettor och nollor..

 

//m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur nogrannd vill vara:

Light: Formatera om hårddisken och installera om windows(du kan välja att formatera HD under Windowsinstallationen).

Medium: Använde Symantech wipeinfo eller liknande program som skriver över all data på hårddisken(till skillnad från formatering).

Hard: Ta ur hårddisken och traska iväg till närmaste feta kraftstation och lägg hdn på lämplig spole med fett magnetfält i ca 50 minuter. Därefter gör du steg Light och Medium.

Best: Ta ut hårddisken, doppa ner den i flytande kväve. Gratinera i ugnen på 250 grader i 45 minuter. Skruva ur samtliga skruvar som finns på disken(observera att HD fortfarande måste vara varm). Plocka försiktigt ut magnetskivorna(rätt mjuka nu) och lägg dessa i ett isbad tills de blir stela igen. Ta fram en skarp sax(lättare än kniv) och klipp i ca 5cm breda remsor. Blanda därefter alla remsorna(viktigt för att försvåra en eventuell ihopsättning. Ringla över olivolja och låt torka in ordentligt(så det inte kladdar). Numrera och markera alla remsorna enligt ett slumpmässigt mönster(här finns exempelvis en sida). Använd därefter Hitta.se och sök på efter alla Maria i sverige(Här finns en snabblänk). Matcha därefter de nummrerade remsorna med adressen med den Maria som har samma nummer i listan. (Ex maria nr 4231 i sökresultaten matchas med remsa 4231). Skicka därefter remsan till vedebörande. Detta för att minimera risken att någon snor alla remsorna och försöker sätta dem samma ingen. När du skickat alla remsorna tar du det som återstår av HDn och går till närmaste bilverkstad och ber dem montera den nu lite lättare HDn på underredet till en valfri Jaguar XJ. Därefter leter du upp en mycket gropig väg och kör snabbt och brutalt tills hds har skavts av mot vägen(asfalt fungerar bättre än grusväg). Därefter tror jag att du kan vara ganska säker om att informationen på HD inte kan återskapas(fast riktigt säker kan man aldrig vara).

 

Jag hade kört på medium.

 

Jag har inte gjort nått av detta :?

 

Men jag har bytt lösenord på alla siter så då borde det väl vara lugnt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se verkligen till att du ändrar lösenord till din mail också. På många lösenordsskyddade sidor kan man säga till att man glömt lösenordet och så skickar de det till ens mail.

 

Altså det absolut minsta man ska göra vid en föräljning är att formatera hårdisken och instalera om operativsystemet. Då krävs det en väldigt kunnig person som lägger ner en hel del tid för att eventuellt kunna hitta något vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Om jag förstått saken rätt, så har du haft autoinloggning på diverse pokersajter. Ett mycket enkelt råd är att sluta upp med sådana dumheter.

 

Om man har filer på någon av sina hårddiskar, som inte får komma i andra människors händer, så krypterar man dessa filer. Sparar man filerna utan kryptering, så kan man ta reda på vad som stått i filerna nästan oavsett hur många gånger du skrivit över datan med ettor och nollor. Det var därför jag gav dig rådet att använda en yxa i början av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar man filerna utan kryptering, så kan man ta reda på vad som stått i filerna nästan oavsett hur många gånger du skrivit över datan med ettor och nollor. Det var därför jag gav dig rådet att använda en yxa i början av tråden.

 

Tänkte bara kommentera att detta inte stämmer. Skriver du över existerande data(ettor o nollor) med andra går det inte att se om det varit en etta eller nolla innan.(Finns iofs vissa som påstår att det går, men det är i vilket fall ingen gör utan expertis och specialutrustning. Jag har inte hört talas om något program som klarat av det iaf. Hårddisken kan i vilket fall inte avgöra det utan då måste du nog plocka ur skivorna först.

 

Annars är det bäst att som sagt låta något raderingsprogram ta hand om det. :)

 

//MJonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara kommentera att detta inte stämmer. Skriver du över existerande data(ettor o nollor) med andra går det inte att se om det varit en etta eller nolla innan.(Finns iofs vissa som påstår att det går, men det är i vilket fall ingen gör utan expertis och specialutrustning. Jag har inte hört talas om något program som klarat av det iaf. Hårddisken kan i vilket fall inte avgöra det utan då måste du nog plocka ur skivorna först.

 

Du skriver svar i tråden utan att veta vad Ibas är för något företag? LOL. htttp://www.ibas.no/

 

Jag är ingen expert på att återskapa data, men att skriva ett sådant program torde vara ganska enkelt. Det finns ett flertal program på nätet som plockar fram data från "raderade" hårddiskar. Huruvida dessa program återskapar data från diskar som blivit överskrivna med ettor och nollor är jag för okunnig för att säga någonting om. Vad jag dock VET är att Ibas klarar av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...