Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min väg tillbaka - från FL till SnG

Vi får hoppas det blir som rubriken säger.

Bakgrund (tycker ni det är tråkigt att läsa så hoppa över): startade i våras med väldigt liten rulle. Precis som för de flesta nybörjare trodde jag det var lättare än det var, men sen gick det inte bra alls. Rullen förblev låg, jag spelade då och då med ingen vidare framgång. Lärde mig dock spela enligt reglerna, bra starthänder från rätt positioner. Tills den dag jag fick Neteller, och kunde börja bonusjaga lite. Det gick bättre, plockade ett par bonusar medan jag höll rullen stabil. Trodde äntligen rullen skulle öka med bonusar men då kom det stora fallet: supertilt. Ju mer jag förlorade desto mer desperat blev jag.

Nästan alltihop försvann tills jag sa till mig själv "nä nu jävlar får du skärpa dig", samtidigt föll nånting på plats i skallen och jag började spela bra, ja mycket bättre än förut. Mitt tidigare spel har varit alldeles för svagt och för lite aggro. Preflopp spel har varit korrekt, men efter flopp spel har varit en katastrof. Har fortfarande problem med FL, så jag prövar nu shorthanded, lite mikro PL, och turneringar/SnG med låga buy-ins (typ $2).

Upptäcker nu jag verkar ha talang för det sistnämnda, och att NL-stilen passar mig klart bättre. Känner ett nytt självförtroende och hopp för framtiden. Tänkte satsa på SnG och försöker få ihop en bra rulle till det på mikro PL. Hamnade i en normal slump som min rulle inte kan täcka, och sitter nu med $6.

Planen: att bygga rullen igen till $50, och sen köra 20st $2 SnG, enligt råd från er : )

Det är med stark motvilja jag går tillbaks till FL borden, dels för att det inte verkar passa mig, dels för att jag har haft sån fruktansvärd tilt erfarenhet där, och dels för att jag vill köra på mitt nyligen upptäckta spel på SnG, är rädd för att tappa det igen eller tilta igen på FL. Känns inte bra alls. Som om någon dragit undan mattan för mig när jag precis har hittat vägen. Men jag har inget val.

Därav denna dagbok, den är mest till för mig själv för att följa resultaten. Har nog inte tid att redogöra för handhistory osv.

Kommer försöka shorthanded 0.05/0.10 FL (shorthanded är ändå mer likt PL/NL) först.

Dag 1

Plats: Expekt

Tid: 1 timme

Vinst/förlust: 0

Kommentar: blev utdragen vid river ett antal gånger. Borde ha bytt bord. Nytt försök imorgon.

Linda

* RP - QoS *

Postad

Har sett dig lite på forumet bl.a. när du frågat om vilka sidor som ger Sign Up-Dollar etc. så jag har ingen större koll på vem du är men jag ser att du är Tjej, (eller kille med ett feminimt namn), och det är alltid kul så att det blir lite mer könsblandning.

6$ till startrulle är väldigt, väldigt lite och jag skulle rekommendera om du har råd att sätta in ett par till mynt så du har ett par inköp iaf.

Du har säkert läst om det rekommenderade Bankrullen som man ska på olika nivåer, annars har du länken här skriven av gdaily:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=481&highlight=bankrulle

Och slutligen så önskar jag dig självklart ett stort Grattis och hoppas att du kommer bli Sveriges motsvarighet mot Annie Duke fast bättre! 8-)

Postad
Istället för att spela något du verkligen inte gillar borde du sätta in lite mer pengar istället. 350kr är inte särskilt mycket...

Hon sitter med mindre än så:

"och sitter nu med $6."

Hon ska spela upp till 350 kr - "Planen: att bygga rullen igen till $50"

Lite önsketänkande men vi får se hur det går ..

Postad

Ja 350kr är faktiskt en hel del för mig. Just nu har jag inte ens råd med läkarbesök + medicin för att behandla min borrelia.

Men tack för lyckönskingen! : ) Jag har ganska gott om självförtroende just när det gäller SnG/trn och hoppas jag får rullen nog att pröva ordentligt.

Linda (som är tjej och inte en feministisk kille ; )

Postad
Ja 350kr är faktiskt en hel del för mig. Just nu har jag inte ens råd med läkarbesök + medicin för att behandla min borrelia.

Men tack för lyckönskingen! : ) Jag har ganska gott om självförtroende just när det gäller SnG/trn och hoppas jag får rullen nog att pröva ordentligt.

Linda (som är tjej och inte en feministisk kille ; )

Brukar inte socialen bekosta dessa kostnader om man har det väldigt knapert?

Postad

Är det någon som känner för att stödja mitt projekt och är hockeyintresserad så kan ni ju kontakta mig privat. Har lite signerade grejer jag fått i samband med intervjuer, bl.a. Peter Forsberg, Tanguay och Sakic. Plus lite annat roligt.

Linda

Postad
Socialen: bra fråga. Men har aldrig gått till sociala i mitt liv och tänker inte göra det i första taget heller. Nån jäkla stolthet har man väl.

Om du har/kommer jobba så har du redan betalat in de där pengarna med råge, du får i stort sett bara tillbaka en del av dina egna pengar. Sluta sjåpa dig och casha in på pappa staten nu, särskilt om det gäller något så pass seriöst som din hälsa.

Postad

Har inget emot socialbidrag i sig. Men jag har mina principer, gå till socialkontoret med mössan i handen är inte min stil. Nog om det, drog bara upp det för att visa på alla inte har så gott om pengar, inte för att gnälla.

(Hälsan: har redan haft borrelia en gång tidigare i sommar, det går allt bra att gå ett tag utan behandling. Nån tipsade mig precis om nätapotek, det borde ju bli billigare, så det ska väl fixa sig så småningom)

Postad

Dag 2

Blandad kompott idag.

Först Empires Tubro frirulle -försvann snabbt. Turbos verkar vara rena lotteriet?

Ville pröva 2 fullbord FL, men det fanns inga aktvia.

Spel: SH FL 0.05/0.10

Tid: 3 timmar

Vinst: 0.50 (oj)

Värsta klick: lyckades folda en nötstege på rivern

Kommentar: vågade knappt betta alls pga av rullen, och när jag följde med så gick jag med för långt. Så de bra vinster jag fick knaprades upp av misstagen. Det är som en idiot tar vid när jag spelar FL. Man ska nog kunna behärska alla spel, så jag suger väl arsle som spelare. Hmm, kanske skulle använt ett annat uttryck ; )

Bytte av frustration till SH PL 0.02/0.05

Tid: 30

Vinst: 12.50 (rulle nu $19)

Bästa klick: När jag satt med AA. Det låg ett saftigt stegdrag på bordet, killen bettar $3 efter river, men jag har anledning att tro sen tidigare att han semibluffar. Jag synar och mycket riktigt hade han ingen stege.

Misstag: att jag inte vågade betta fullt ut, då hade jag varit $10 rikare.

Kommentar: ...när jag inte spelar FL tar en annan liten människa vid och spelet blir mycket bättre. Märkligt.

Iakttagelse: Lustigt hur synliga tells en del har. En spelare väntade ca 2 sek att betta så fort han bluffade. Ännu lustigare var att ingen annan vid bordet verkade märka det.

Tyvärr var jag tvungen att sluta, synd när jag satt vid ett väldigt bra bord.

Ja det är i alla fall en liten bit på väg, 19 känns bättre än 6! : )

Postad
Kommentar: ...när jag inte spelar FL tar en annan liten människa vid och spelet blir mycket bättre. Märkligt.

Det känns som att du har hittat ditt spel. ;)

Ja det är i alla fall en liten bit på väg, 19 känns bättre än 6! : )

Ja en 200% ökning av rullen är inte fy skam. Fortsätt i samma stil och kom ihåg...tålamod och disciplin!

Postad

Dag 3

Spel:SH PL 0.02/0.05

Vinst: 10$ (rulle nu 29)

Kommentar:

Hjärtat klappar fortfarande, fattar inte jag vågade göra den synen : ) Om den misslyckats hade min rulle försvunnit ner till $3, självklart en katastrof.

Här är handen nedan. Jag gjorde bedömningen (eftersom JAKEOFF för det mesta hade för vana att höja ordentligt om han satt på en bra hand) att han satt på antingen K7, eller hade en 7a själv. Jag satt på A7o.

> avalancher posted small blind ($0.02)

> JAKEOFF posted big blind ($0.05)

> Game # 511,001,701 starting.

> Dealing Hole Cards

> jockeb78 called for $0.05

> Skid_Mark folded

> avalancher called for $0.03

> JAKEOFF checked

> Dealing the Flop(7§K§7¨)

> avalancher bet for $0.15

> JAKEOFF raised for $0.45

> jockeb78 folded

> avalancher called for $0.30

> Dealing the turn(8©)

> avalancher bet for $1.05

> JAKEOFF raised for $4.20

> avalancher called for $3.15

> Dealing the river(4©)

> avalancher checked

> JAKEOFF bet for $9.45

> avalancher called for $9.45

> JAKEOFF shows Three of a Kind, Sevens

(7§7¨7©K§J¨)

> avalancher wins $28.28 with Three of a Kind, Sevens

Puh! Känns som man aldrig kan veta ändå helt hur de här fiskarna beter sig (såg en betta stort hela vägen med 53 och fick stege på rivern, och en annan bettade inget alls med AA) så det var med hjärtat i halsgropen jag synade. Han satt knappast med 56 men han kunde ju ha träffat en kåk. Det är ingen idé att diskutera mina syn, rullen gav inget utrymme. Det var riktig tyngt nyss dock, var uppe i $42 rulle, hade Esskåk, och blir udragen av en straight flush : ( Hur vanligt är det??? Vips nere på 29. Nu lägger jag av för idag.

Postad

Dag 3...

Lite eftertankar: Ju mer jag tänker på det borde jag aldrig har synat den där sju-trissen med den rullen jag hade och riskera alltihop. Han kunde ha haft K7 och det hade stämt med hans spel-mönster också.

Däremot ångrar jag inte esskåken, den körde jag för fullt på. Med facit i hand borde jag kört på försiktigare så jag hade riskerat mindre, men straight flush är nog inget man kan räkna med.

Postad

Dag 4

Spel: PL 0.05/0.10

Tid: 4 timmar

Förlust: $16 (rulle nu $13)

Kommentar: Tilt-time. Egentligen inte tilt kanske, hade rejält tålamod att få de rätta händerna i position, men själva spelet fungerade sämre. Utdragningen mot straight flushen satte sig som ett hjärnspöke i mig. Skulle behöva någon slags mental träning för jag hamnar i obalans alldeles för lätt. Dessutom borde jag lära mig lägga av snabbare när det går dåligt och inte tänka "jag ska jävlar-i-mig...".

Största misstag: gjorde en grov felbedöming och blev av med $10 rakt av. Sen spelade jag svagt och bettade för lite, därmed gav dom chans att få sina drag. Återigen ser jag hur rullen påverkar mitt spel. Imorgon får det bli FL igen.

Postad

Dag 5

Spel: FL 0.05/0.10

Förlust: $7

Rulle: $6

Kommentar: tillbaks på ruta ett. Tiltade inte, men som sagt, FL är inte mitt spel. Rullen hämmar spelet grovt, i alla fall psykologist.

Dag 6

Ny plan. Få ihop $1-2 extra varje dag och spela en turnering/SnG för 1-2$ inköp. Får jag inte ihop det, spela inte. Börjar jag tappa, lägg av.

Spel: FL 0.05/0.10 + SH PL 0.02/0.05

Tid: 2 timmar

Vinst: $2

Rulle: $8

Tid: 2 timmar

Spel: FL 0.05/0.10 + SH PL 0.02/0.05

Vinst: $2

Rulle: $8

Spel: SnG 15 pers, inköp $2 +0.20

Tid: ca 45 min

Placering: 2:a

Vinst: $9

Rulle: $15

Kommentar: Kan spela mitt eget spel när jag inte behöver tänka på rullen. Hade både tur och otur. Tur på vägen till ITM när jag satte All-in med KK mot AA, fick K på rivern. Otur när jag åkte ur, satte A10o All-in mot Chipleadern (hade tre gånger så stor stack som mig), han synade med J7o. Hittade en tia på turn, han fick knekt på river. Men det var ändå rättvist, han ledde hela vägen. Spelade mer aggressivt nu på slutet, men ändå inte tillräckligt, om jag vill ta förstaplatserna.

Det ska bli intressant i fortsättningen, och betydligt roligare förhoppningsvis.

• Skapa nytt...