Gå till innehåll

NLT - Trn, funderingar kring turneringsmisstag

Recommended Posts

Postad

Gjorde en $2 buy-in trn inatt. 114 pers. Kom 11, men låg 2:a ett tag. Nu funderar jag på de misstag jag gjorde, och hur allvarliga de var...

Misstag 1: Blindsen 500/1000. Jag sitter på knappen och ca 19000 i stack (tvåa just då). En kille på mitten kör all-in med sina 3000. Chipleaders (30000 i stack) som sitter direkt efter honom synar. Chipleaders är inte någon som bara kört bra kort, men jag tolkar det ändå som att han höga kort, men inte nödvändigtvis par. Vad 3000-killen har kan vara vad som helst eftersom han måste köra all-in. Själv sitter jag med pocket-femmor. En syn hade inte kostat allt för mycket av min stack, och låga par tar en förvånansvärt längre än vad man tror i turneringar, speciellt på så sen nivå. Men jag fegar och lägger mig. Chipleaders har AQ och den andra AK, ingen träffar och på floppen ligger en femma. Jag svär ve och förbannelse över mig själv, eftersom jag hade kunnat vända hela läget och ta ett rejält kliv uppåt. Men, var det ett misstag att folda eller inte?

(Själv blir jag lite förvånad när folk kör all-ins med Ax (där x är J eller högre). Det är en självklarthet om man är lågstacked och måste ta en chansning, men har man mer än 10xBB så verkar det ganska ofta misslyckas.)

Nåja. Misstag nr 2 som verkligen är en amatörmässig kanontabbe och är nästan identisk med Alexandras i torsdagens pokermiljonen:

Killen (stack 13000) före mig bettar 1200, själv sitter jag (stack 15000 efter några mörkar) med A10o så det är en självklar syn (kanske borde re-höjt). Floppen ger ingen träff, 8 K 5 rainbow. Han fortsätter betta 1200. Han har ingen historia av att bluffa jättemycket, men det händer. Så jag hoppas på att han bluffar och jag följer med på varje station som den idiot jag är (borde foldat eller höjt rejält). Får aldrig någon träff och han vinner på par i åttor (semibluff alltså). Vet inte varför jag tiltade till så där när jag inte hade gjort det innan, men det var oerhört klantigt. Sen minskade min stack sakta men säkert, var tvungen till slut att göra allin på KQo som inte lyckades.

Annars spelade jag skapligt och var hyfsat aggro. Kanske lite feg men tänkte bli mycket mer aggro när jag väl var ITM. Nu kom jag en placering ifrån...

Eventuellt misstag nr3, även om det lyckades?

Mycket tidigt i turneringen, blindsen 10/20, stacken ca 1400. Satt i ganska sen position, K6s hjärter, synade (har läst här man ska spela tight tidigt, men vad jag märkt om man spelar lösare i sen position ger det mer. Förut spelade jag tight och kom därmed ofta alldeles för shortstacked när blindsen ökade och blev tvingad till chansartade all-ins. Risken är ju att man får en slump tidigt och inga bra kort och då är det svårt att ta ifatt sen).

Några till synade. Floppen gav 7Q hjärter +5 klöver. Folk synade, jag höjde 125. Alla foldade utom en som synade. Turnen gav 10 spader, höjde 125 igen, han synade. River gav K ruter. Efter en fundering höjde jag 125 igen. Hade jag checkat hade det varit att skrika ut "missat färgdrag!", såna svaghetstecken har jag gjort alldeles för mycket av tidigare och gör fortfarande ibland tyvärr (alltså "fortfarande", har inte gjort mer än typ 20 turneringar totalt). Och det fanns en chans han skulle släppa, eller att min kungträff skulle räcka. Han synade, jag vann på kungarna. Sen beskyllde han mig för att vara fisk. (Lustigt nog försvann han sen relativt tidigt när han spelade 10,2 o, ej från mörkarna.) Så nu undrar jag, var det fiskigt och helt åt helvete att spela så, oavsett hur det gick?

Nu är min rulle nästan borta så det kanske inte blir nåt mer, men vill ändå diskutera det medans jag kommer ihåg det.

Mitt turneringsfacit på en vecka fr.o.m min "ljusning" (då jag insett hur jag bör spela):

$3 buy-in: 33

$3 buy-in: försvann tidigt

$2 buy-in: försvann tidigt

$1000 frirulle: 16 ITM

$2 buy-in: 11

SnG $5 rounders: 1

SnG rond 2: 7:a

SnG $2 tiomanna: 1

SnG $2 tiomanna: 8:a

SnG $2 30manna: 3

Det skall sägas att de gånger jag försvunnit tidigt har jag mer eller mindre tiltat, efter att ha spelat PL innan och blivit så förbannad på misstag jag gjort. Kommer helt ur balans.

Kört två Empires nya turbo frirullar också, men ärligt talat verkar de vara rena dårhusen (fick på 20 händer tre pocket-ess(!!!) men vartenda ett misslyckades mot idiotiska fisk-utdragningar).

Kanske inget jätte-facit men ett enormt steg framåt personligen.

Slutligen en udda fråga: tyckte skickligheten idag på $2 trn verkade hyfsad, är det någon skillnad på $2, $5, eller $10 turneringar?

Linda

* Lite RP - QoS *

Postad

Du säger att du blir förvånad över att folk kör allin med Ax medans du själv anser at ATo är en självklar syn för nästan 10 procent av din stack...

ATo är i det närmaste skräp när någon har höjt innan. Fold eller beroende på read en rejäl höjning. Jag skulle tro att du tjänar på att alltid folda ATo efter höjning. Är ni typ tre kvar eller om du blivit commitad i BB är det bara att trycka på, annars fold.

Postad

"Misstag 1": Resultatorienterat tänkande tar dig ingenstans i poker. 55 hade varit i bästa fall en marginell syn i det läget. Spelaren som gick all-in har förmodligen mycket bätte än "vad som helst", och den som synade är troligtvis i genomsnitt favorit mot 55. Ett lågt par är förövrigt inte särskilt bra om inte staplarna är djupa eller du kan sätta all-in med en bra chans att alla lägger. AK är en mycket bättre hand. "Misstag 1" är alltså inget misstag.

"Misstag 2": Det är nästan säkert fel att syna ner.

"Eventuellt misstag 3": Någorlunda rimligt spelat. Om du ska beta på turn så beta mer så att du kan få lägg. Bätte är förmodligen att checka. Om motståndaren check-höjer din bet ordentligt så måste du nämligen lägga ditt drag, vilket så klart är illa när du kunnat få river gratis. Samma sak gäller till viss del på flop, men där är det bättre att beta eftersom du kan få river gratis med detta spel. På river gör du rätt i att lägga in en liten bet, även om det kunde varit något större.

Om du har en bra stack är det bättre att vara aggro precis innan ITM och sen lugna ner sig lite. De andra vid bordet kommer nämligen att spela tvärtom och det vill du utnyttja.

Not: Du använder fel terminologi när du återger händer vilket gör det lite svårt att följa med. När ingen satsat något på en runda kan man inte "syna" eller "höja", man checkar eller betar. När man går med före flop synar man, man "betar" inte.

--- Callahan

Postad

Jag kom ihåg att blindsen då var 600/1200 så det var faktiskt ingen höjning, utan en syn från honom bara. Då tycker jag det var okej med en syn från mig. Sen borde jag dock släppt. Hade han höjt så hade jag mycket riktigt foldat. Det skall sägas att vi alla synade med allt möjligt. Jag visste han hade synat med t.ex. J8o och 10,8o. Stora missen var väl att syna hans höjningar sen?

Postad

Misstag 1 är inget misstag, bra lägg

Misstag 2 kasta före floppen, AT är en skräphand. Du missar floppen 70% av gångerna och när en tia kommer måste du oroa dig för eventuella överkort eller överpar, när ett ess kommer måste du oroa dig för kickern. Passa floppen, du har ingen hand. Passa turn, du har ingen hand. Passa rivern, du har ingen hand.

Misstag 3 lägg före floppen. Även om man kan spela löst i de tidigare perioderna om man så vill så är K6s en riktig skräphand. På floppen var det helt ok spelat, men jag hade checksynat och hoppats att han skulle bluffa. Om han sätter dig på missat färgdrag och betar är det bara en bra sak, du har ju toppar.

Postad

Misstag 1: Tycker jag faktiskt är ett misstag. Storstackarna har en viss "skyldighet" att spela ut småstackarna. I detta läge hade jag räknat med att lillstacken är i ett >50% läge mot en ensam synare. Hade däremot en till också synat (du) hade han/hon förmodligen varit i <50% chans att vinna potten. Givetvis checkar ni igenom för att inte spela ut varann (undvik spel mot andra storstackar).

Misstag 2: Stort misstag. Spela bara ATo i osynad pott från sen position eller i shorthanded typ en bit in i finalbordet. Men när du nu spelade den så skulle du ha släppt den direkt då du inte träffade. Helt bortkastade marker.

Misstag 3: Livsfarlig hand att spela om inte As kommer på bordet (i princip är det ju bara färgen du kan hoppas på, eller en drömträff på floppen med minst tvåpar). Ser dock inget större fel i hur du spelade den.

Postad
Misstag 1: Tycker jag faktiskt är ett misstag. Storstackarna har en viss "skyldighet" att spela ut småstackarna.

Varför då? Småstackar är ju jättebra att ha i spel så att man kan hamra på andra storstackar och mellanstackar.

I detta läge hade jag räknat med att lillstacken är i ett >50% läge mot en ensam synare.

Det kan jag inte tänka mig, lillstacken ska ju ställa in med nästan random kort här för att undvika att bli pottcommitad och storstacken ska ju vara lite blåst för att syna med händer som inte har fördel mot den HD:n.

Hade däremot en till också synat (du) hade han/hon förmodligen varit i <50% chans att vinna potten.

Det vanligaste scenariot här är ju att lillstacken sitter på stora kort och behöver para bara för att slå synaren. Då är ju 55 i stort sett välkommen i potten eftersom den inte sänker vinstchansen särskilt mycket men ökar vinsten massivt.

Givetvis checkar ni igenom för att inte spela ut varann (undvik spel mot andra storstackar).

Om man nu verkligen måste spela den här handen så ska man ju göra det för att man tror att synaren är väldigt svag. Då är det ju omslag som gäller så att man får ta ett coin-flip mot all-innen med döda pengar i potten.

Postad

Hjort, jag vet att du har ett större pokerkunnande än mig och jag förstår vad du skriver. Men du har inte övertygat mig.

Nu framgår ju inte vilket skede av turneringen det är, men jag misstänker att man nu spelar om finalplatserna. Jag ser då hellre att en lillstack slås ut än att han/hon dubblar och blir farlig och jag vill heller inte att en mellanstack slår ut lillstacken. Ytterligare skäl till syn är ju att det är ett relativt säkert tillfälle att ta en slant från cheapleadern, eftersom ingen av oss vore intresserad att riskera mer mot den andre. Då jag är storstack ser jag mig och den eller de andra ev storstackarna som "team-mates" mot de andra (dock inte värre än att dolken rätt vad det är kan sitta i ryggen på nån). ;-)

Visst, 55 hade inte känts som favorit att vinna potten, men jag tycker det hade varit värt risken. Ingen större katastrof vid förlust men mycket att vinna vid vinst.

(Dagens tips: med en P910i kan man alltid posta på pf.nu :-) )

Postad

Visst, 55 hade inte känts som favorit att vinna potten, men jag tycker det hade varit värt risken. Ingen större katastrof vid förlust men mycket att vinna vid vinst.

Jag hade resonerat precis likadant som du Saint en syn hade inte gjort någon större skada och om man får träff på floppen kan man ju i det närmste vara säker på att man sitter på bästa handen och det ger ett välkommet tillskott i kassan.

Jag tror ju dock inte att det hade gått att få något mer ur chipleadern med mindre att han hade träffat minst en dam på floppen. Så det hade inte varit en oddsriktig syn men väl värd risken anser jag. Speciellt med tanke på att chanserna är ganska goda att handen checkas ut och att man kanske kan vinna på sitt PP hur som helst.

Postad

Okej, en fråga till. Glömde säga att vi var fem kvar vid bordet (sex vid det andra, det var alltså precis innan sammanslagning till finalbord).

Bör man syna/höja/spela händer vid den här situationen som man inte hade spelat om det hade varit 8-10 spelare vid bordet (på den här blindsnivån 600/1200)?

Ska man bara invänta prima händer? Blindsen började käka upp stacken ganska bra, det går snabbt när många foldar hela tiden och det är fem vid bordet. Snäpp, 1200 borta, snäpp, 600 borta igen. 3 händer, sen snäpp så tuggas det igen. Min stack var då 13000 så det försvinner snabbt.

Är t.ex. A10o en annan hand att syna med vid denna situation?

Sen skulle jag också fråga hur man bör behandla t.ex QQ. Just vid situationen ovan så fick jag en kanonhand en gång: QQ. Satt sent, gjorde all-in, ingen synade. Snodde mörkarna, men kanske borde jag istället höjt typ 2-3000 och hoppas nån synar och vinna mer pott? Men det är ju också en risk nån har bättre eller drar ut en.

Linda

Postad
Bör man syna/höja/spela händer vid den här situationen som man inte hade spelat om det hade varit 8-10 spelare vid bordet (på den här blindsnivån 600/1200)?

Den viktiga siffran är hur många spelare det är kvar bakom dig som inte har agerat än, inte hur många som sitter totalt vid bordet. Om Du öppnar på knappen så spelar det ingen större roll om det är tio eller tre spelare totalt vid bordet.

Ska man bara invänta prima händer?

Nej naturligtvis inte. Men du ska leta efter lägen där du har relativt stor chans att ta potten osynad. Alltså när du själv höjer först in eller om du kan reraisa någon som kan tänkas folda.

Blindsen började käka upp stacken ganska bra, det går snabbt när många foldar hela tiden

Det här är då en situation där man kan kosta på sig att höja med lite vad fan som helst om man är först in i potten i sen position. Q3o är lika bra som AA om man inte blir synad.

Är t.ex. A10o en annan hand att syna med vid denna situation?

Överlag ska du syna extremt lite. Om du tror att enda sättet att vinna en hand är att syna och visa bäst hand vid showdown ska du antingen ha jäkligt bra pottodds eller schyst hand. Du ska i stort sett ha en plan om att vinna varje pott osynad som du lägger in pengar i. Sen behöver du naturligtvis inte autobeta hela tiden, men om det inte finns möjlighet till fold så är det inte en situation du ska vara i i första taget.