Gå till innehåll

Varför göra amerikansk remake av "The Office"?


PianoPer

Recommended Posts

Hmm.. Såg just "the office" på kanal5. Inte den engelska med Ricky Gervais, utan en amerikansk variant. Exakt samma manus och Ricky är executiv producent. Kändes skitkonstigt. Att göra en amerikansk/engelsk/västerländsk variant på en japansk eller indisk film fattar jag. Men detta? Det är ju samma show med andra skådisar.

Mycket märkligt.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om att den amerikanska versionen var skräp. Känns inte lika äkta och skådespelarna är inte ens i samma liga som Ricky&Co.

 

Den stora anledningen till att serien amerikaniseras är nog att de talar brittisk engelska vilket kanske gör att amerikanarna inte kan identifiera sig lika väl med karaktärerna. Om man vill vara cynisk kommer nog kommande avsnitt dessutom innehålla mer våld och sex än orginalet också.. Förutom att det kommer vara ohyggligt mycket sämre då :)

 

En annan anledning är nog att göra den amerikanska versionen mer utslätad och tilltala en bredare massa. Eller som jag läste att någon skrev på en sida angeånde skillnaderna mellan US och UK-versionen. "Skådisanra är snyggare och det gör mindre ont att titta på den amerikanska versionen". Allt för att alla skall bli nöjda(och ingen överlycklig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ziddax: Jag antar att du sett rätt många amerikanska remakes av engelska tv-serier. Det har ju gjorts minst ett 50-60tal.

 

Att man gör om en serie för att bättre passa ens egen marknad är väl inte något märkvärdigt. Sverige gör ju ständigt remakes av utländska program.

 

Om man ser till The Office så har redan den engelska versionen gått i USA. Det är inte säkert att kanalen som sänt den är villig att lämna ifrån sig rättigheterna.

 

En stor anledning till att göra om engelska serier är att de inte passar in i amerikanska tv-tablåer. Engelska serier har ofta avsevärt färre avsnitt per säsong jämfört med amerikanska. I fallet the office stämmer inte detta då de även i USA kör 6avsnitt per säsong. Likaså en framgångsrik engelsk serie kan läggas ner efter 2-3 säsonger medan amerikanarna oftast väntar tills serien börjar tappa tittare. Det är också mycket svårare att planera framåt om de inte har kontrollen själva över serien.

 

Det finns en hel del i USA som har svårt för brittisk engelska. Dels finns det rätt mycket slanguttryck som inte funkar i USA och dels har en del svårt för brittisk engelska överhuvudtaget. Jag har mer än en svensk kompis som fått höra av amerikaner att den engelska de pratar är mycket enklare att förstå en den britterna pratar.

 

 

Slutligen vill jag bara säga att Steve Carell är grymt duktig. Han var lysande på The Daily Show with Jon Stewart, Anchorman, Wake Up, Ron Burgundy: The Lost Movie och i kommande The 40 Year Old Virgin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade den här oerhört viktiga tråden en smula negativ. Jag tyckte verkligen första avsnittet påminde om den obegåvade trubaduren på pizzeria pingvin som spelar hemska beatlescovers.

Gav serien en chans till idag. O nu var det nåt helt annat! Plötsligt fanns det en helt annan nerv och mening med serien. Nytt manus som även om det var väldigt starkt inspirerat av den engelska förlagan ändå hade nåt helt eget. Nu kändes det mer som Jamie Cullum tolkar Oasis. (Kanske många tycker är vidrigt, men jag tycker det är ganska fint)

 

Kul att bli positivt överraskad!

Ha det gott allihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, sett de två första avsnitten och de är verkligen dåliga. I orginalet så känns det att kolla på när de gör bort sig, i US-versionen blir det bara patetiskt.. Varken äkta eller berörande. Nej, det skall vara UK-versionen :)

 

Som tur är körs ju Extras nu, med allas vår Ricky Gervais. DET är humor! =)

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...