Gå till innehåll

PL Sökö - QQ, för stor höjning?


Ingpin

Recommended Posts

Började spela lite sökö på 24 igår. Hur kul som helst. Kändes ju rätt vant då jag spelat en del texas och 5-stud. Verkar som tålamod är väldigt, väldigt bra i det här spelet, men jag kan ju ha fel! Hur som helst, eftersom jag är så grön på sökö så skulle jag behöva lite hjälp. Så här i efterhand skulle jag naturligtvis köpt in mig för maximum direkt. Gjorde inte det eftersom jag inte är så haj på spelet än så länge, om nu någon vill påpeka det... :)

 

Sökö PL

Satsningsstruktur Ante 0.25 EUR

Antal spelare: 7

 

Players:

Lippo1 (EUR 110.25 in seat 1)

Neflier (EUR 92.00 in seat 2)

fjellis (EUR 26.00 in seat 3)

_TomBa_ (EUR 172.25 in seat 4)

Palle (EUR 39.25 in seat 5)

jokeri (EUR 108.50 in seat 6)

Nusseman (EUR 178.75 in seat 8)

 

PREFLOP__________________

Lippo1 Ante (0.25)

Neflier Ante (0.25)

fjellis Ante (0.25)

_TomBa_ Ante (0.25)

Palle Ante (0.25)

jokeri Ante (0.25)

Nusseman Ante (0.25)

 

Lippo1 was dealt: ?? - As

Neflier was dealt: ?? - Ks

fjellis was dealt: ?? - 2d

_TomBa_ was dealt: ?? - 5h

Palle was dealt: Qc - Qd --> Jag

jokeri was dealt: ?? - 3c

Nusseman was dealt: ?? - Qh

 

Lippo1 Bet (1.00)

Neflier Call (1.00)

fjellis Call (1.00)

_TomBa_ Call (1.00)

Palle Raise (7.75)

jokeri Fold

Nusseman Fold

Lippo1 Call (6.75)

Neflier Call (6.75)

fjellis Fold

_TomBa_ Call (6.75)

-------

Får alltså QQ, hittar en Q ute. Ser ett A och ett K ute, och Lippo1 som har ett synligt A börjar med att öppna potten med ett stort Bring In (1 EUR). 3 pers. synar och det är upp till mig. Jag höjer nu potten max - rätt eller fel?

Enligt mig borde det vara rätt eftersom det inte är så troligt att Lippo1 har AA eller Neflier har KK, därav höjningen.

 

 

--------

3:DJE GATAN:

--------

Lippo1 was dealt: ?? - As - Jd

Neflier was dealt: ?? - Ks - 7s

_TomBa_ was dealt: ?? - 5h - 8c

Palle was dealt: Qc - Qd - 7c

 

Lippo1 Bet (1.00)

Neflier Raise (2.00)

_TomBa_ Call (2.00)

Palle All-In (31.25)

Lippo1 Call (30.25)

Neflier Call (29.25)

_TomBa_ Fold

------------

Tja, så länge ingen av dem hade AA eller KK (vilket jag inte trodde från första början), så har ju klart bästa handen. Efter minibetet och minihöjningen väljer jag och slå om all-in, vilket nästan exakt blir ett pottbett. Vet inte om det finns så mycket annat att göra?

 

Har nu inget och betta på nästföljande gator vilket naturligtvis gör mig riktigt ångersam!

------------

 

 

4:de gatan

-------

Lippo1 was dealt: ?? - As - Jd - 6h

Neflier was dealt: ?? - Ks - 7s - 2h

Palle was dealt: Qc - Qd - 7c - 2s

 

Lippo1 Check

Neflier Check

-------

River

-------

Lippo1 was dealt: ?? - As - Jd - 6h - Jh

Neflier was dealt: ?? - Ks - 7s - 2h - Js

Palle was dealt: Qc - Qd - 7c - 2s - Kc

 

Lippo1 Check

Neflier Bet (6.25)

Lippo1 Call (6.25)

 

Neflier shows: Qs - Ks - 7s - 2h - Js (a 4-flush, king high)

Lippo1 didn't show: Kd - As - Jd - 6h - Jh (a pair of jacks)

 

Neflier wins: EUR 12.50 side pot (with a 4-flush, king high)

Palle shows: Qc - Qd - 7c - 2s - Kc (a pair of queens)

Neflier wins: EUR 127.00 main pot (with a 4-flush, king

high)

Rake: EUR 2.50

 

 

Tja, jag är som sagt inte så haj på sökö och behöver all hjälp jag kan få! Dock undrar lite hur bra mina motståndares händer var i jämförelse med min. Gärna lite kommentarer på min höjning innan tredje gatan oxå!

 

Lite roliga är dom på 24, gillar alla minibet i potter på över 100 E och liknande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en pokerfilm med Howard Lederer där han bland annat pratar om par i damer. Visserligen handlar det om hold'em i det fallet, men det kan mycket väl appliceras här också. Med stöd av nån gammal pokerteoretiker (Sklansky? Malmuth? Minns inte vem) presenterar han följande tes:

 

Går du all in med QQ reducerar du din hand till 72. Förklaringen är enkel: om motspelarna är bra kommer de bara att syna om de sitter på AA eller KK och alltså göra dig till en stor underdog.

 

Nu var det ju inte så i detta fall (riktigt tomtiga motståndare), men resonemanget är värt att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får alltså QQ, hittar en Q ute. Ser ett A och ett K ute, och Lippo1 som har ett synligt A börjar med att öppna potten med ett stort Bring In (1 EUR). 3 pers. synar och det är upp till mig. Jag höjer nu potten max - rätt eller fel?

Enligt mig borde det vara rätt eftersom det inte är så troligt att Lippo1 har AA eller Neflier har KK, därav höjningen.

Beror lite på, jag gillar det inte alls. I no-limit 5-card stud så finns det ju en maxim om att aldrig beta in i nötterna, denna tycker jag passar rätt väl in på sökö. Men det stora problemet här är att du knappast kan få någon hand som du vet är bäst, du kommer sitta och undra på var enda gata i en flervägspott som du dessutom kommer ha gjort gigantisk. Dina förbättringsmöjligheter med en av dina damer död är väldigt dåliga.

 

Tja, så länge ingen av dem hade AA eller KK (vilket jag inte trodde från första början), så har ju klart bästa handen. Efter minibetet och minihöjningen väljer jag och slå om all-in, vilket nästan exakt blir ett pottbett. Vet inte om det finns så mycket annat att göra?

Grejen är ju här att du jagat ned en $8-pott med hela din stack mot möjliga nuts. Nu är väl de här lirarna ganska lösa av sig, men med en full stack och semikompetent motstånd så är du waaay out of line. Här har du väl inte särskilt mycket val dock.

 

Tja, jag är som sagt inte så haj på sökö och behöver all hjälp jag kan få! Dock undrar lite hur bra mina motståndares händer var i jämförelse med min. Gärna lite kommentarer på min höjning innan tredje gatan oxå!

Jag gillar inte alls din all-in på tredje gatan och jag tycker inte att du skulle höjt till att börja med, vänta tills du troligen har den bästa handen innan du trycker in helad din stack, det är inte så ovanligt att veta att man är bäst i sökö och att konsekvent beta stort i situationer där man inte mycket väl kan ligga jättelångt efter är livsfarligt.

 

Dina motståndare var naturligtvis megatomtiga och skulle ju inte tagit sig förbi ens första gatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vinstsannolikhet och sånt så har Poker Calculator 5stud inbyggt, det är dock inte 5stud utan just sökö.

 

På andra gatan så är du väldigt trevlig favorit mot de händer du var uppe mot, cirka 36%. Grejen är bara att det är ett bästafallsscenario, om någon har ett par i kungar eller ess så är du snabbt nere på ~13% vinstchans.

 

På tredje gatan så har du ungefär 45% vinstchans mot de två händer du var uppe mot, medan trefärgen har 41% och killen med AKJo har 13%. Om KK eller AA är ute så sjunker din vinstchans till 12%. Så i snitt kommer du ha ett ganska tråkigt läge här, och ditt spel fordrar riktiga tomtar till motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag satt vid det bordet väldigt länge så kan jag säga att om du inte hade spelat precis som du gjorde skulle du fått skämmas.

 

Ingen vid det bordet hade någon som helst koll på hur man lirar sökö. nästan alla spelade alla par, alla A, alla kort över tio, alla connectors och alla suited kort, oavsett action :roll:

 

Jag såg folk syna öppningsbetet och en potthöjning med händer som J3s när två knektar, en trea ett A, och en K (varav A och K i samma färg som J3s) ligger ute :roll:

 

En pott jag lirade vid ett likadant bord öppnades av ett A. Två snubbar till som också hade A upp synade och en kille med en J upp minihöjde. Jag smackade om pott med KK, ett A och J snubben synar, killen med A upp träffar det fjärde och sista A:t på tredje kortet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att han spelade handen helt rätt, i alla fall om man kollar på hur det generellt ser ut på 24's sököbord. Har rätt många gånger sätt att t.ex. (K) 7 9 T J synar någon vars bord är (x) A x x x. Märk väl ordet synar - alltså inte re-raise eller bet för att försöka bluffa... utan syn när man vet att man inte kan vinna...

 

Nusse, så som borden är på 24 nu - är det ens värt att spela lägre par? Höjer man pott med t.ex. (8) 8 så får man ju oftast 3-4 syn, hur ska man spela detta sen på tredje om det kommer några scarecards?

 

Pottbet kan ju köpa en hyfsad pott ibland, men det är ofta svårt att veta om man leder eller inte, och dragen skrämmer man ju oftast inte bort heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en pokerfilm med Howard Lederer där han bland annat pratar om par i damer. Visserligen handlar det om hold'em i det fallet, men det kan mycket väl appliceras här också. Med stöd av nån gammal pokerteoretiker (Sklansky? Malmuth? Minns inte vem) presenterar han följande tes:

 

Går du all in med QQ reducerar du din hand till 72. Förklaringen är enkel: om motspelarna är bra kommer de bara att syna om de sitter på AA eller KK och alltså göra dig till en stor underdog.

 

Nu var det ju inte så i detta fall (riktigt tomtiga motståndare), men resonemanget är värt att tänka på.

 

 

Jo, men ett par damer är en betydligt starkare hand i Sökö jämfört med Texas inbillar jag mig. Och mot extremt tomtiga motståndare som skulle vara kapabla och syna ner med så mycket mer än bara AA och KK så är det inte så mycket och snacka om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får alltså QQ, hittar en Q ute. Ser ett A och ett K ute, och Lippo1 som har ett synligt A börjar med att öppna potten med ett stort Bring In (1 EUR). 3 pers. synar och det är upp till mig. Jag höjer nu potten max - rätt eller fel?

Enligt mig borde det vara rätt eftersom det inte är så troligt att Lippo1 har AA eller Neflier har KK, därav höjningen.

Beror lite på, jag gillar det inte alls. I no-limit 5-card stud så finns det ju en maxim om att aldrig beta in i nötterna, denna tycker jag passar rätt väl in på sökö. Men det stora problemet här är att du knappast kan få någon hand som du vet är bäst, du kommer sitta och undra på var enda gata i en flervägspott som du dessutom kommer ha gjort gigantisk. Dina förbättringsmöjligheter med en av dina damer död är väldigt dåliga.

 

Tja, så länge ingen av dem hade AA eller KK (vilket jag inte trodde från första början), så har ju klart bästa handen. Efter minibetet och minihöjningen väljer jag och slå om all-in, vilket nästan exakt blir ett pottbett. Vet inte om det finns så mycket annat att göra?

Grejen är ju här att du jagat ned en $8-pott med hela din stack mot möjliga nuts. Nu är väl de här lirarna ganska lösa av sig, men med en full stack och semikompetent motstånd så är du waaay out of line. Här har du väl inte särskilt mycket val dock.

 

Tja, jag är som sagt inte så haj på sökö och behöver all hjälp jag kan få! Dock undrar lite hur bra mina motståndares händer var i jämförelse med min. Gärna lite kommentarer på min höjning innan tredje gatan oxå!

Jag gillar inte alls din all-in på tredje gatan och jag tycker inte att du skulle höjt till att börja med, vänta tills du troligen har den bästa handen innan du trycker in helad din stack, det är inte så ovanligt att veta att man är bäst i sökö och att konsekvent beta stort i situationer där man inte mycket väl kan ligga jättelångt efter är livsfarligt.

 

Dina motståndare var naturligtvis megatomtiga och skulle ju inte tagit sig förbi ens första gatan.

 

Tackar, mycket bra saker och tänka på! Fantastisk kalkulator oxå btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...