Gå till innehåll

NLT - Bluffsyn baserad på read, tokigt resonerat?


Stahl

Recommended Posts

Följande hand inträffade tidigare ikväll. Tittar man bara på spelet så tänker väl majoriteten "idiotjävel" eller "tiltmorfar!". Men vill förklara min read här för att eventuellt få medhåll för någon att det kunde finnas belägg för att ta synen. Jag vet själv inte om det är fel resonerat av mig, men då jag tryckte synen verkade det vettigt.

 

Huvudpersonen är cmart2180, som enligt mig är en kapabel spelare, som byter växel i sitt spel hela tiden. Majoriteten av händerna jag sett honom spela vinner han med ett fint bigstack spel, utan att komma ner till showdown. De finare händerna jag sett honom ha som top tvåpar, flush och stege har han lagt valuebet på rivern runt 1/3 av potten.

 

cmart2180 försvarar även sin blind hårt, och ger generellt sett ett intryck att man inte ska jävlas med honom. De gånger jag har raisat och bettat på floppen, så har jag antingen blivit raisad på turn eller bettad emot mig om jag gett upp min bluff då jag missat floppen. Det här är ett spel som han gjort mot de andra en del också, men de flesta gångerna har det inte lett till showdown.

 

 

Texas Hold'em No Limit ($2/$5)

Table "Urbana" Seat 1 is the button.

Seat 1: Stahl ($402.12 in chips)

Seat 2: caspe1spa ($128 in chips)

Seat 3: cmart2180 ($1471.84 in chips)

Seat 4: Globas ($850.25 in chips)

Seat 5: applejax ($359 in chips)

Seat 6: Easygoin ($603.50 in chips)

caspe1spa: posts small blind $2

cmart2180: posts big blind $5

----- HOLE CARDS -----

dealt to Stahl [2:heart: 4:spade:]

Globas: folds

applejax: folds

Easygoin: folds

Stahl: raises to $15 - Internt skämt med 24.

caspe1spa: folds

cmart2180: calls $10

----- FLOP ----- [9:heart: 4:heart: 8:club:]

cmart2180: checks

Stahl: bets $23 - Kör standardbet efter raise.

cmart2180: calls $23

----- TURN ----- [5:diamond:]

cmart2180: checks

Stahl: bets $50 - Här väljer jag att trycka till en gång till, då jag alltid hitintills blivit uttryckt antingen på turn eller river av cmart2180, och bestämmer mig för att sätta ner foten.

cmart2180: raises to $100

Stahl: calls $50 - Som jag ser det finns tre anledningar att han raisar här; fullständig bluff för att få potten, semibluff för sitt färgdrag eller valueraise för eventuellt tvåpar. Set eller stege är också en möjlighet. Här bestämmer jag mig för att syna och se vad som händer på rivern.

----- RIVER ----- [K:diamond:]

cmart2180: bets $200

Stahl: calls $200 - Han bettar alltså lite under pott. Jag har ingenting förutom min bluffcatcher, men kan den stå? Jag resonerar följande; hade han haft en BRA hand, så hade han försökt få betalt för den; så har han ju gjort innan med drygt 1/3 pott. Visserligen kan han ju läsa hela situationen och bettar hårt för han vill att jag ska tro att han bluffar, men det vore kanske att överskatta honom. Jag trycker iallafall på synknappen och hoppas hitta ett bustat drag.

 

Är det här fullständigt värdelöst resonerat syn, eller kan resonemanget hålla generellt baserad på readen?

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte det är heltokigt resonerat.

 

jag synade själv ner checkraise+allin såhär häromdagen med lägsta paret i tron att:

"Vafan, det här stinker bluff lång väg"

Och tjaa, han bluffade, han hade inte alls så stark hand som han representerade. problemet var att han plockat upp mellanpar och slog mitt bottenpar.

 

Jag tror du råkade ut för samma sak här. han har ingen bra hand. däremot har han en halvtaskig som slår din heltaskiga tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag avviker från den aktuella handen men varför försöka knäppa fi på näsan i denna hand? Det måste komma bättre lägen än detta.

 

Det sätt jag (och många andra) skulle ta oss an en sån här fi är ju att vänta på bra kort och sedan låta honom betta igenom handen och att vi sedan slår om på turn alt river.

 

Den taktiken tror jag fi är fullt medveten om så varför inte spela så i den här aktuella handen? (när du nu promt ska spela den)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att uttala sig kanske då man inte spelar på denna nivå men spel som detta är en av mina största läckor. Speciellt om man har blivit lite halvmobbad av en snubbe och känner sig vek, då är det lätt att man går in lite väl hårt i blindsfighter. Det som kan funka är om man lite tiltad blir riktigt förbannad och raisar tillbaks A-I på turn eller river. Men på den här brädan, jag vetefan alltså, jag tycker det ser mycket ut som ett bett med tvåparet. Han hoppas du sitter med iaf KJ och är beredd att betala men inte slå om.

 

En positiv bieffekt med att syna är iofs att man visar att man är kapabel att syna ner med skit och det kan ju vara värt en del om man tror sig ha fått en del bluffar emot sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad ska man säga? Du vet att han försvarar blindsen, då väljer du att gå in med 24o, det är ju att söka svårigheter lite grann.

 

Sedan har du ju en miniträff mot vad som ser ut som en bräda som inte passar till någon som höjt före floppen, så på något sätt så måste han läsa dig för pp alt. drag (alt. follow-up bluff).

 

5:an på turn fyller stegen med 67, men den kan ju inte räknas som par-blank heller eftersom den slår din 2:a. Intressanta här är dock hans check-raise, som visst är en min-raise, men samtidigt så är det väl en höjning på ca 1/3 av pot? (Pot 128 efter din höjning, 178 + 50 med höjning). När du synar den gissar han att du är sugen på att betala av på rivern och valuebettar nästan pot denna gång med stege alt. två par. Fold enligt mig, men du skulle aldrig varit i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, varför in och kötta med 24o mot en jobbig motståndare? Visst kan du ha vunnit potten men jag ser inte hur riversynen kan vara ett bra spel i längden. Du slår ju inte ens en bluff i många fall. När du dessutom säger att han spelat bort dig från potter tidigare så tycker jag att chansen ökar att han trycker på med en stark hand den här gången då han borde ana att du är less på att folda. Och ja, minraisen på turn tycker jag inte tyder på drag om han inte spelar väldigt irrationellt.

 

Sammanfattningsvis är min känsla att du har blivit lite ägd av cmart2180. I tidigare potter har han gett dig känslan av att han bettat bort dig och detta har lett fram till att han i denna hand får bra betalt av dig med alla händer som slår bottenparet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker rent allmänt att det är vettigt att slå tillbaka lite med någon som kör mot en. Men jag tycker nog att det ändå är lite i överkant att lägga in $323 med BPNK.

 

Om man ändå bestämmer sig för att knäppa motståndaren på näsan så skulle jag göra det på ett annat sätt. Antingen genom att checka tillbaka på turn och syna river, eller reraisa turn och sen visa om han foldar.

 

Överlag så är det inte direkt någon synd att checka även när du träffat och du behöver verkligen inte ge upp handen för den sakens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att synen stod eftersom att du postade den här, men tänk själv efter vad du skulle tycka om det var motsatta roller: "HUR FAN KAN HAN FÖRST HÖJA PREFLOP MED 42 OCH SEN SYNA 200 PÅ RIVER BLA BLA BLA"

 

Jag hade sagt "very nice read sir", menat det, tagit en banan och fortsatt strida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med hobster men undrar om din inställning till just handen 24o och suget efter att vinna en fet pott med densamme kan ha något med spelet att göra?

 

Hade Du spelat t.ex en Q:heart:4:spade: likadant om spelet preflop vart identiskt?

 

Det hade jag faktiskt, själva grejen med 24o försvann efter flopbettet. Jag hade riktigt god anledning i min värld att tro att min fyra stod, därför synade jag

 

edit: däremot hade jag foldat preflop :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med hobster men undrar om din inställning till just handen 24o och suget efter att vinna en fet pott med densamme kan ha något med spelet att göra?

 

Hade Du spelat t.ex en Q:heart:4:spade: likadant om spelet preflop vart identiskt?

 

Det hade jag faktiskt, själva grejen med 24o försvann efter flopbettet. Jag hade riktigt god anledning i min värld att tro att min fyra stod, därför synade jag.

 

Så du vann?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...