Gå till innehåll

24hPoker delårsrapport en besvikelse?


Nhily

Recommended Posts

Omsättningen var helt ok, dock ska man komma ihåg att juni och juli var dåliga, bl.a. pga poker-wm då många storspelare var bortresta kombinerat med industrisemestern och hyffsat väder i juni. I augusti, som inte finns med i rapporten, steg spelet 18 procent och så här långt in i september är spelet upp uppskattningsvis ytterligare 10 procent.

 

Resultatet belastas med höga kostnader, bl.a. förberedelser inför noteringen, nyrekrytering av nyckelpersonal samt utveckling av webklient och en ny teknisk plattform. Tyvärr står det inte specat vad som är extraordinära kostnader vilket kanske kunde ha varit smart att göra.

 

Ser man framåt ser det bra ut. Stora teknikkostnader är tagna och spelet är högre än någonsin. Dessutom har B2B ändrat rake-strukturen (sänkt den för vissa, höjt den för andra) vilket har givit högre totala intäkter. Den effekten finns inte med i rapporten. Någon rakepress finns för närvarande inte och det här med avmattning i branschen gäller inte B2B, främst då B2B är nischade mot andra delar av världen än USA och England utan tillväxtmarknader med enorm potential.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mongo: Din analys är alldeles för positiv och jag väljer därför att ta upp vad som är negativt så vi inte bara får hälften av korten på bordet.

 

Resultatet enbart 1.0 Mkr i vinst för Q1 (maj-juli - brutet räkenskapsår)

 

Rörelsemarginalen sjönk från 8.9% (senaste 12 månadernas resultat) till 3.9%

 

Under maj-juni var marknadens totala tillväxt mycket svaga 2.3% vilket bör jämföras med tillväxtsiffrorna 2003 och 2004 som låg på cirka 300-500%. B2B hade dock en tillväxt på 19.2% vilket beror på att man tagit in många nya sajter och sajterna i nätverket tagit stora marknadsföringskostnader. Se bara på Unibets kostnader.

 

Rörelsekostnaderna ökar med 142% sedan ifjol. Det blir dock svårt att sätta värde på det när antalet anställda gått upp från 13 anställda till 49 anställda och personalkostnaderna ökat till 5.8 Mkr från 0.8 Mkr. Troligtvis är en mycket stor del av de Övriga externa kostnaderna marknadsföringskostnader.

 

24hpoker medger att man börjar ta kostnader inför börsnoteringen samt kostnader för att profilera sig och stärka varumärket. Dessa kostnader anser inte jag är av engångskaraktär (inte ens utvecklandet av en ny klient, eller ser ni inte "updating files" när ni loggar in för alla uppgraderingar som utvecklarna gör på sajten) eftersom de övergår i andra kostnader när bolaget noteras då 24hpoker måste anpassa sig till alla börsregler som finns.

 

 

Summa sumarum ökar spelarna stadigt vilket också ökar intäkterna som givetvies är bra. Dock ökar marknadsföringskostnaderna och det blir dyrare och dyrare för pokersajterna att behålla sina kunder/hitta nya i och med konkurrensen som är väldigt hård i ett relativt mättat PokerSverige. Detta får till följd att pokersajterna står inför fallande bruttomarginaler. B2B har höjt raken i ett försök att få upp marginalerna vilket initialt kan öka intäkterna framförallt på lågborden. På de högre borden som cappar potterna på €3 lär dock B2B klienterna tappa en del av de viktiga kunderna. Jag hade ansett att cappa på €2.5 samt införa rake på småborden hade varit det korrekta alternativet för att fortfarande profilera sig som en spelarvänlig sajt med en bra rake!

 

Vad jag tror de större pokersajterna bör göra är vad Unibet gjorde när man valde att köpa MrBookmaker, dvs exponera sig mot övriga delar av Europa som inte haft samma pokerboom som vi och inte har en så relativt mättad marknad. Även om Unibets strategi var rätt så tycker jag man betalade på tok för dyrt då man betalade ett pris på i runda slängar 35 000 SEK för varje aktiv kund hos Mr Bookmaker.

 

 

Så svårt att säga om rapporten var en besvikelse eller ej. Rapporten är i linje med vad konkurrenterna visar, dvs hyfsade tillväxtsiffror men ökade kostnader och fallande bruttomarginal som följd.

Det är svårt att säga om man ska köpa eller inte, en sak är då i allafall säker. I princip i alla pokersajter som är börsnoterade har insiders sålt av stora delar av sina innehav... det tycker inte jag ser särskillt bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försöka räkna ut någon rörelsemarginal i en delårsrapport där det finns mycket höga extra ordinära kostnader, relativt sett, är meningslöst. Det är först när man rensat som den blir intressant.

 

Att det här skulle bli något av en "mellan rapport" kommer inte som någon överraskning. Men att dra slutsatsen att det är en mycket stor del av övriga kostnader som beror på marknadsföringsaktiviteter är ett steg för långt. Framförallt med tanke på, som jag skrev, rekryteringen av nyckelpersoner, uppbyggnad av en helt ny teknikplattform och webklient, genomförandet av två due diligence (legal och vanlig) och andra kostnader som gjort bolaget börshäftigt. Vad har du sett för marknadsföringsåtgärder som du påstår skulle kosta 22 miljoner vilket är det som kostnaderna har ökat med sen förra kvartalet?

 

Jag hade förväntat mig minussiffror med tanke på ovanstående. Nu blev det inte det och allt tyder på att nästa delårsrapport kommer att bli lysande eftersom mycket tunga kostnader nu är tagna. Givetvis ökar kostnadsmassan i bolaget men trafiken i nätverket är nu så pass hög och har ökat mycket kraftigt den senaste månaden så allt tyder på fin-fina siffror framöver. Men visst, skulle 24h slå på stora marknadsföringstrumman och köpa reklamtid på kanal5 som alla andra pokersajter (med extremt dåligt utfall som följd) så kan den rapporten bli en besvikelse. Jag skulle säga att rapporten är en icke-händelse och att vinsterna kommer att kicka in rejält under q2 och framåt. Den som lever får se.

 

Att sälja av innehav i ett bolag som man satt på börsen är fullständigt naturligt. Det spelar ingen roll om bolaget är ett programvaruföretag, verkstadsbolag eller ett pokerbolag. Mönstret är det samma, allt annat är en lögn. Att ta hem en vinst i delar av sitt innehav är det inget fel i och innebär inte att man lämnar bolaget vind för våg. Dessutom är många pokerbolag små vilket innebär ett koncentrerat ägande på få personer med låg ägarspridning som följd. Att då sälja av en del i samband med en börsintroduktion är nästan alltid ett krav från Corporate Finance-avdelningen som sätter introduktionen.

 

För övrigt har nya vd:n på Unibet köpt på sig aktier samtidigt som folk i Cherry har köpt på sig en hel del aktier de senaste veckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påstår inte att marknadsföringskostnaderna är 22 Mkr men en stor del av de externa kostnaderna lär vara marknadsföring. Man har ju själv sett helsideuppslag i dagstidningar (Aftonbladet/Expressen) och sådant är inte direkt gratis.

 

Siffrorna med ökande kostnader och fallande marginaler är som sagt inte specifikt för 24hpoker utan för alla branschkollegor också. Det är därför insiders säljer, kurserna börjat falla tillbaka och analytiker väljer att vara lite försiktigare i sin framtidstro på spelbolagen. Nu senast i går tror jag det var plockade Redeye bort Unibet ur sina Top-picks.

 

Den som lever får se, visst är det så, men den otroligt positiva synen på spelmarknaden som drivit upp aktiekurserna har i allafall fått sig en törn sista veckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan är det så men jag är övertygad om att det är fel att dra alla pokerbolag över samma kam. 24hpoker är INTE Partypoker. Det är inte Unibet heller för den delen. Dessutom är värderingen helt skev dem emellan. Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en aktie i Partypoker och förmodligen inte i Unibet heller. Att partypoker får stryk är inte mer än rätt men det innebär ju som bekant också att förvirrade reportrar utan journalistexamen på exempelvis DI häver ur sig vad som helst. Jag tror man ska se det nyktert och skilja på äpplen och päron.

 

Bolagens intäktsmodeller ser olika ut och de har olika syn på hur man ska få nya kunder och hur man ska behålla dem. De slåss på olika marknader om man tänker efter lite grand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...