Che Postad 15 September , 2005 Rapport Share Postad 15 September , 2005 Har sjuk panik för tillfället, funderar på att stanna kvar i ett land utanfö våra rikes länder. Varför bo i sverige ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
yoyo Postad 15 September , 2005 Rapport Share Postad 15 September , 2005 Det ska man inte om man inte behöver drömmen skulle ju vara att bo i Thailand och livnära sig på nätpoker nu plussar ju inte ja så för mig är det kört men en dag så.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Animaniac Postad 15 September , 2005 Rapport Share Postad 15 September , 2005 Varför inte? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Se7en Postad 15 September , 2005 Rapport Share Postad 15 September , 2005 ja! varför bo i Sverige när man kan bo i ett land med mindre demokrati och åsiktsfrihet. Vem hakar på till Nordkorea? själv vill jag nog åka bort ett tag, kanske 1-2 år (planerar en jordenrunt resa bl.a.), men jag skulle nog aldrig utvandra (om inte läget ändrades radikalt). Verkar knäppt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 15 September , 2005 Rapport Share Postad 15 September , 2005 För att det är en kultur man är van vid och större delen av ens kontaktnät finns här. Men om man kan ersätta/upprätthålla det och hitta en kultur man trivs med så kan ju lätt andra faktorer såsom klimat, partytillgång och en effektivt tiodubblad ekonomi lätt kompensera för det andra. Ett annat alternativ är ju att pendla mellan utlandet och Sverige över längre perioder såsom ett halvår eller år. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 15 September , 2005 Rapport Share Postad 15 September , 2005 Jag har långt gångna planer på att utvandra. Ser inga större skäl att bo kvar i Sverige. Valet och kvalet jag står emellan är var man ska ha sin fasta utgångspunkt. Vill resa omkring mycket så jag överväger att skaffa en lägenhet i Bangkok som ligger lite mer centralt än sverige och sedan resa runt med den som utgångspunkt. Alternativet är att vara bekväm och behålla min gamla dyra svenska lägenhet och resa ändå. Har ni några andra bra tips på var man bor bra? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
juttis Postad 21 September , 2005 Rapport Share Postad 21 September , 2005 Har ni några andra bra tips på var man bor bra? http://www.grandhotel.se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Atilla Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 CPH Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ades_va Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 Problemet är ju att de inte pratar Svenska i alla andra länder... (Dessutom känns Sverige jävligt fräscht) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slovakien Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 “Most Livable” Countries, 2005 1. Norway 2. Iceland 3. Australia 4. Luxembourg 5. Canada 6. Sweden 7. Switzerland 8. Ireland 9. Belgium 10. United States 11. Japan 12. Netherlands 13. Finland 14. Denmark 15. United Kingdom 16. France 17. Austria 18. Italy 19. New Zealand 20. Germany Efter att min utbildning blivit avklarad så planeras det att flytta till Kanada för min del. Har bara hört/läst gott om Kanada och lite info finns här: http://swedencanada.com/kanada/index.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidot Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 Asien ftw. snygga chicks, fin natur och god mat. Låg skatt kan tillläggas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jaroiten Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 Asien ftw. snygga chicks.Du bor i Sverige... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slovakien Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 Asien ftw. snygga chicks, fin natur och god mat. Låg skatt kan tillläggas Jag skulle nog leva fattigt där då jag ska jobba inom transport (lastbilschaufför) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidot Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 Asien ftw. snygga chicks.Du bor i Sverige... Hur vet du det? Vad säger att jag bor kvar i det ställe jag kommer ursprungligen ifrån? Tyvärr har du rätt, men så snart jag fixat lite *bling bling* bär det av Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 bangkok i november... öppen biljett 1år. först slappa, på sikt flytt.... :D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pokershark Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 bangkok i november... öppen biljett 1år. först slappa, på sikt flytt.... :D Ska också dit i november men åker hem igen i december Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidot Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 Så jeffla avis man kan bli, hade bytt allt i rummet för att få fara ner till asien ett par månader Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Suppe Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 bangkok i november... öppen biljett 1år. först slappa, på sikt flytt.... :D Får bara vara i Thailand i 3 månader i sträck sen måste man lämna landet, dock så behöver du inte lämna det mer än typ en dag så om du ändå ska resa mycket så spelar det ju ingen roll. Hur du ska köpa en lgh och ha din fasta adress där vet jag inte då jag hört att man måste gifta sig med en thailänska för att få äga något/jobba där nere. Går själv i samma tankar men min flickvän sens 14 år tillbaka är född där nere och har fortfarande släkt + hus där nere så jag tror inte vi skulle ha så stora problem med att flytta ner. Jag funderar dock på att spara pengar i några år för att sedan flytta ner och köpa någonting som man sedan kan leva på, en pub eller liknande. Är ju världens lataste människa så en pub som genererar pengar för ett "bra" liv där nere och en hängmatta är så min dröm ser ut just nu. Tror nog att det kommer stanna vid en dröm dock, drömmer mycket men det händer aldrig något Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 angående visum. man får 30dagar. detta kan uttöka till 60dagar med turistvisum. på plats ansöker man om förlängning. med multiple entry slipper man söka turistvisum. flygbiljett till singapore kostar 100-200kr, så en gång i månaden kan man ta en shoppingweekend. eller så flyger man till hongkong/manilla/borneo/annat land för 100-200kr. i värsta fall så får man åka minibuss några timmar till närmsta gräns och passera den. lägenhet är inga problem att hitta. inte hus heller. har bott i chiang mai i lägenhet i en månad tidigare. trivdes bra där. man behöver inte gifta sig med en thailändska. och varför man inte ska göra det kan ni läsa här klart du ska förverkliga din dröm. jag har grindat dygnet runt sedan mars typ. offrat mycket för att kunna resa igen. jag känner igen resonemanget. man vill gärna göra det. och gör man det så ångrar man det inte. men steget däremellan är jobbigt. risken är ju att man kommer trivas så bra att man väljer att ge upp det gamla livet. och sådana tankar ger vemod så man försöker hitta oväsentliga hinder för att inte genomföra sin dröm. försök övertala din teerak att resa runt 2-4månader. det är den tiden man behöver för att sluta resa och börja leva istället. livet där är underbart bangkok i november... öppen biljett 1år. först slappa, på sikt flytt.... :D Får bara vara i Thailand i 3 månader i sträck sen måste man lämna landet, dock så behöver du inte lämna det mer än typ en dag så om du ändå ska resa mycket så spelar det ju ingen roll. Hur du ska köpa en lgh och ha din fasta adress där vet jag inte då jag hört att man måste gifta sig med en thailänska för att få äga något/jobba där nere. Går själv i samma tankar men min flickvän sens 14 år tillbaka är född där nere och har fortfarande släkt + hus där nere så jag tror inte vi skulle ha så stora problem med att flytta ner. Jag funderar dock på att spara pengar i några år för att sedan flytta ner och köpa någonting som man sedan kan leva på, en pub eller liknande. Är ju världens lataste människa så en pub som genererar pengar för ett "bra" liv där nere och en hängmatta är så min dröm ser ut just nu. Tror nog att det kommer stanna vid en dröm dock, drömmer mycket men det händer aldrig något Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidot Postad 3 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2005 BUHU sluta!! jag vill bara sälja huset å flytta med en gång! x( Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slovakien Postad 4 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 4 Oktober , 2005 man behöver inte gifta sig med en thailändska. och varför man inte ska göra det kan ni läsa här Jag orkar inte läsa igenom allt, kan du inte sammanfatta det lite till varför man ska undvika Thailändska flickor? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nidot Postad 4 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 4 Oktober , 2005 Tog ett tag å läsa men.. en sumering av det hela är.. Thailändare/thailändskor vill aldrig förlora, är därför på båda lagen, dubbel moral med andra ord. Funkar inte det ljuger dem för att komma undan. Dem har inga riktiga kompisar utan blir kompis med den som har tillgång/kan fixa till deras behov. Vill inte ha sex efter ett antal år eller en viss ålder. Giftemål behandlas så olika jämnfört med västerländska kulturen. They befriend everyone with the goal that they can play one group off against the other as the need arises. WWII is a good example, while officially at war with the allied powers, the Thai ambassador to the US declined to deliver the formal declaration of war and instead helped to support the Thai anti-Japanese effort to fight the Japanese. In other words, the Thai want it both ways, they choose to play both sides of the game because they want to be on the winning side. The morals or ethics of the situation are really irrelevant because it is more important to be on the winning side. One of the things that really annoys me about Thai ‘friends’ is that they are only your friends when things are going well, while in bad times, they will desert you for the other side. Are these friends? Thai ‘friends’ often ask me to do some sort of favor inferring that I am the only one whom they have taken into their confidence or who they have asked. Many years of experience with these situations has taught me that it is never the case that I have been the only one they ask the favor of. When a Thai asks a favor of you, it is nothing special; basically they have asked several people hoping that one of them will come through. Thais don’t really have friends in the same sense as Westerners, as Thai friendships are more like foreign relations among countries. This is because Thais never fully trust the individuals whom they refer to as friends; in fact they may not even like the folks in their ‘phuen fung’ (circle of friends), but that they make certain to maintain contact and some sort of relationship with these individuals. This is because they never know when someone’s assistance might be needed. It is best to never completely sever ties with anyone, but rather keep in contact (minimal) with as many people as one can, while the ‘circle of friends’ will be constantly in flux. Thais tend to view sex as something for the young and that it is demeaning for ‘old’ people, especially women, to engage in this activity. I can’t speak for the first family I lived with in Thailand, but in the second family I lived with, the mother was even sleeping in a separate bedroom than her husband and she had told the father no more sex. He wasn’t expecting any either. It is not a problem if the wife is willing to at least have some sex, but if she is unwilling/uninterested in her spouse in this regard, then it does become problematic, and is the same if the husband were not willing to sexually satisfy the wife. Would he be willing to allow her to have an affair, if he were not sexually interested in her? Perhaps this is an area where having a Thai wife is an advantage because even if she is no longer interested in having sex with you, she does care about her husband enough to try and keep him sexually satisfied, as long as the family (her) ‘resources’ are not compromised. The average Thai woman will tell her closest girlfriends many more secrets than she will tell her husband. Why? Well simply, her husband is not her top priority in life, she controls the household budget and related matters, is equally, or more, attentive to her parents than her husband, whom she may or may not love, and she has not married her ‘best friend’. The wife’s best friend(s) are her school chums, her mates, or those whom she knew from the neighborhood she grew up in. Each of these groups has a greater chance of finding out her secrets than her husband. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PokerminatorTT1 Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 Någon som har tagit sig själv i kragen och flyttat någonstans? är i samma tankebanor som trådskaparen och erfarenheter/tips uppskattas gärna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supertequila Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 http://www.youtube.com/watch?v=MzuXeGLCtZw Aint no place quite like it. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts