Gå till innehåll

FL - Reraise på floppen, raise på turn?

Recommended Posts

Postad

Detta gäller FLT microlimit.

Min fråga är egn ganska generell men jag börjar med ett exempel från min förra session:

Jag får KQo i mid.pos. Utg limpar, jag höjer button och bb kallar. (9 sb)

(bb är en ny spelare vid bordet och i mitt liv så jag har ännu ingen ide om hur h*n spelar)

Flop K 6 2 (rainbow)

Bb bettar ut, utg synar, jag höjer, button fld.

Bb höjer, utg fld, jag cappar - å bb synar. (18 sb)

Turn: (K62) 8 (rainbow)

Bb bettar ut. Vad gör jag???

Ska jag raisa med min stabila hand och suga ut så mkt som möjligt eller bara syna ner det hela????

Å vad borde jag göra om:

a) Jag hade haft KJ istället?

b) en till spelare vart med å synat alla höjningar?

c) Det hade varit en mer koordinerad flop?

Som sagt handlar det inte fullt så mkt om handen (som jag synade ner å vann) utan om situationen: man har tp å hamnar hu eller med två fi, det höjs en massa på floppen, och nån bettar in i en.. ska man höja eller syna?

* RP - QoS *

Postad

Det är det här som är ett av problemet med FL men kan inte variera sina höjningar och på så sätt få ett hum om fis styrka.

Men eftersom han "bara" synar på din höjning så skulle jag heldre sätta honom på 66, KJ, KQ eller en hand som Kxs. Hade han däremot höjt dig finns ju risken att han sitter med AK. Men jag skulle nog i det här fallet synar ner honom istället för att höja, han har ju visat STOR styrka på floppen så antagligen sitter han med K6s men han kan ju oxå vara en tomte som super höjer bara för att han har TP.

Så mitt råd är att bara syna ner honom.

• 2 weeks later...
Postad

Syna honom.

INTE läge att höja här.Han visar stor styrka postflop-och det finns ett flertal alternativ där du är slagen.K-högre kicker,AA,tvåpar osv.

Syna ner honom,och se vem som har bäst hand.Oftast(sannerligen inte alltid dock)är det han.

a)ingen skillnad

b)jag hade synat-du har ändå topp-par,hade dock inte höjt ett enda ögonbryn om jag förlorat potten.

c)en mera koordinerad flop?

Postad

Spyse: BB synar inte "bara", eftersom affekt cappar kan han inte höja. Så hans syn ger ingen information i det läget. Att han betar ut däremot ger info om stark hand, då är det rätt att syna ner efter cappen.

Här tar BB kommandot på turn och affekt synar ner. Kan hända att BB fått tvåpar/triss, men för lite info för att utgå från det. Triss skulle han nog slowspela och höjt på turn/river. Bästa handen han kan ha är nog KJ-. Stark presumtion när BB betar ut att han satt mittenparet el. toppar med låg kicker.

Jag skulle synat 3-bet flop och sen höjt turn eller river.