Gå till innehåll

NLT - Överpar mot minraise på floppen

dlinder

Recommended Posts

Den här situationen uppkommer ju då och då, och det skulle vara mycket intressant att höra era synpunkter. Fi är i just det här fallet oerhört tajt preflop och spelar därmed få händer.

Seat 5 is the button

Seat 2: PaintedSkyz ( $100 )

Seat 3: spfreak2 ( $90.40 )

Seat 5: dentyne ( $101.90 )

Seat 7: langnba3333 ( $72.35 )

Seat 8: River_Wins_Again ( $282.67 )

Seat 9: Hero ( $119.80 )

Seat 10: AA2869 ( $102.90 )

Seat 4: svk70 ( $89.40 )

Seat 1: irish1010 ( $109.05 )

Seat 6: TheCrewESP ( $70 )

TheCrewESP posts small blind [$0.50].

langnba3333 posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ K:spade: K:heart: ]

River_Wins_Again folds.

Hero raises [$4].

AA2869 folds.

irish1010 folds.

PaintedSkyz calls [$4].

spfreak2 folds.

svk70 folds.

dentyne folds.

TheCrewESP calls [$3.50].

langnba3333 folds.

** Dealing Flop ** [ J:spade:, 5:club:, 2:spade: ]

TheCrewESP checks.

Hero bets [$12].

PaintedSkyz raises [$24].

TheCrewESP folds.

Hero ???

Minraise, och jag sitter alltså ur position. Ska jag höja tillbaka blir jag ju i princip committed, och synar jag bara måste jag ändå agera först på turn.

Vad göra? Tycker det är väldigt jobbigt med motstånd i sådana här lägen när jag saknar position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ som jag brukar spela och tror är högre EV att syna ner ofarliga kort istället.

Går du allin kommer du få syn av alla trissar, kanske AA, tvåpar, antagligen inte mer. är du beredd att betala av dessa kan du lika gärna syna ner istället

, kommer det ingen spader, ess eller knekt checkraisar du honom allin (eller synar ner igen),checkar han bakom dig lyckades han köpa sig ett gratiskort och du kan sätta honom på färgdrag med stor sannolikhet(han hade kanske ändå inte betalat av med färgdrag allin???)

Länk till kommentar

, kommer det ingen spader, ess eller knekt checkraisar du honom allin (eller synar ner igen),checkar han bakom dig lyckades han köpa sig ett gratiskort och du kan sätta honom på färgdrag med stor sannolikhet(han hade kanske ändå inte betalat av med färgdrag allin???)

Problemet med det alternativet är ju att det är lika dåligt som all in mot ett set, och sämre än all in mot draghänder?

Länk till kommentar

Kan vara väldigt många händer, förut brukade jag sätta fi på färgdrag i det där läget(ute efter gratiskort på turn) - men fi kan ha i princip vad som helst; vilja definiera sig med TPTK, mellanpar; få ut värde med set/tvåpar; gratiskort med färgdrag/stegdrag - u name it.

Du får handla på read här. Syna ner hela vägen skulle väl funka; så vet du till framtiden ;)

Länk till kommentar

I och med att du bettar såpass starkt på floppen så har du ju begränsat dina val något. Själv brukar jag på dessa nivåer betta runt 2/3 - 4/3 pot mot 2 motståndare. Om du då blir miniraisad kan du reraisa honom ännu en gång. Då får du honom näst intill garanterat att släppa händer som TP med weak kicker (ok, tomtar lär inte släppa TPTK). Blir du satt all in möter du antingen ett set/random 2 par eller en erfaren, aggressiv spelare som läst dig för överpar o väljer att sätta press med färgdraget. (många sämre spelare kör call för att sen folda mot din push på turn om inte färgen sitter) .

Vill betona att det här endast är gångbart på de relativt förutsägbara NL50 och NL100 stakesen.

Länk till kommentar

Hur tight är han? Vet du om han gillar färgdrag vad behöver han i sådant fall för det, kan han ha AJ spades? Kör han uteslutande AK samt höga PP? Hade han raisat din 4 preflop med högt par?

Om din definition av tight är enligt ovan är det möjligt att han har AJ, (kanske i spades) alternativt PP i värsta fall AA, JJ, 55 eller 22 möjligen QQ.

Jag skulle reraisat till halva hans stack cirka. Det skulle räcka för att han slänger AJ kanske inte AJ spades, men går han allin vet du sannolikt att han har en bättre hand, läs set AA och då är det läge att folda

My 0,02 cents

Länk till kommentar