Gå till innehåll

EV+ att limpa AA från tidigare positioner?


tikhal

Recommended Posts

Kan det vara EV+ att alltid limpa AA från tidigare positioner ? Blir det ingen action brukar man inte få betalt ändå och man kan slänga om det känns fel.

 

Det måste vara EV+ på lösa bord med en allinbenägen småstack mellan dig och fi som synar med 1/4 av sin stack och man får chansen att höja, dvs ställa in rubbet. Alternativt syna och ställa in om han bettar på en lugn flopp.

 

Detta gäller dock min erfarenhet på lägre nivåer.

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men hur många synare får du om du ställer in med AA i tidig pos ? Knappast ens på pacific.

 

Det jag undrar är om den här taktiken är EV+.

 

Självklart är det det. Frågan ska ju istället vara HUR mycket EV+ det är...

 

Där har du rätt. Jag formulerade mig klumpigt. Frågan är nog snarare om det är mer EV+ än att spela raketerna på annat vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har rätt allihop, frågan är om det inte alltid är bäst att limpa eftersom man tjänar såpass lite då ingen sitter med kort som kan utmana dig.

 

Och även på ett tight bord kan man få raise av en snubbe med AK som ställer in på turn med parad K om det ligger drag på bordet. och du spelar dina ess som ett drag.

Självklar bara synar man höjningen. Risk för träffad KK är såpass liten jämfört med risken för AK som ställer in för att paja oddsen för drag.

 

Problemet är om du sitter på ett bord med synstationer och fem pers synar hans höjning, då måste man ställa in för att ens ha en chans i världen att vinna handen.

 

Fortfarande menar jag låg limit. Aldrig varit över NL100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre tillfällen när jag kan tänka mig att inte höja med AA PF.

  • 1. Sitter tidigt och jag är nästan 100 på att nån aggresiv spelare efter kommer höja, som jag därefter kan höja.
    2. Ytterst sällan av anledningen att variera mig. Beror endast på vilka som sitter vid bordet.
    3. När jag sitter i BB och det är rundfold fram till mig.

:)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att nån limpar på fullbord UTG för o sen slå om är ju i princip alltid KK/AA, så rätt genomskinligt spel då många spelar så.

 

Själv höjjer jag oftast UTG, rätt ofta får man ju en reraise bakom sig (om det sitter 9 lösaggro tomtar bakom kommer dom ju reraisa höjjda potter hursomhelst) som man kan syna ner. Då är potten både stor preflop och man har en rätt så maskerad hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara rätt att göra det ibland, men inte för att lura med fler motspelare utan för att variera ditt spel så att du blir svår att läsa. Har du alltid AA/AK/KK/QQ när du höjer utg så blir du lätt att läsa.

 

Ett tips är att limpa 20% av gångerna. Om du spelar mot spelare som inte har någon read eller iaktar dig så är det ingen mening att göra såna utsvävningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att nån limpar på fullbord UTG för o sen slå om är ju i princip alltid KK/AA, så rätt genomskinligt spel då många spelar så.

 

Mmmmm, samma sak gäller ju om man sitte på KK o höjer kanske 8xBB och sedan så höjer någon rejält typ 3,4 x potten. Då brukar det skrika AA, har ofta slängt KK när detta har hänt o jag brukar oftast ha rätt också då någon annan brukar syna hela vägen ner, och hitta just AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett tips är att limpa 20% av gångerna."

 

Av dom 100 man får AA under the gun i en turnering?=)

 

Var nog lite otydlig. Självklart så ska ens val alltid anpassas efter situation, men i cashgame eller början av en turnering så är det ett alternativ att limpa 20% av gångerna och höja 3-5 bb slumpmässigt de övriga gångerna. folk som försöker läsa ditt bettingmönster preflop kommer förmodligen att göra det för gäves.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...