Gå till innehåll

Cain undrar om satelliter?


Cain

Recommended Posts

Tog mig friheten att dela ännu en tråd innan den spårar ur, nu får ni diskutera Cains fråga här... /Nusseman

 

I en flerbordsturnering kommer denna fas i spelet oftast inte förrän man är in the money, då är ju inte överlevnad lika intressant längre, nu freerollar du ju på turneringsvinsten!

 

De flesta verkar köra just flerbordsturneringar.

Finns det inga sajter som kör freezoutelemineringar - eller vad det nu kallas? Tror ni förstår vad jag menar.

Det lär ju vara mycket roligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar Cain - visst finns det siter som kör freezeout-turneringar! Det finns massor med siter som gör det, alla jag spelar på t.ex. :)

 

Jag menar att varje bord spelar fram en vinnare och den fortsätter till nästa bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar satelliter :)

 

Nej, du menar shoot out. En satellit är en turnering där vinnaren vinner en plats i en ny turnering. En shoot out turnering spelas så att vinnaren vid varje bord går vidare till ett nytt bord, beståenda av förstabordsvinnare. Vinnaren av det bordet går vidare osv...

 

Detta format är extremt ovanligt både IRL och på nätet, men det går säkert att fixa på nån av de mindre siterna som måste profilera sig lite. 24h t ex ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar satelliter :)

 

Nej, du menar shoot out. En satellit är en turnering där vinnaren vinner en plats i en ny turnering. En shoot out turnering spelas så att vinnaren vid varje bord går vidare till ett nytt bord, beståenda av förstabordsvinnare. Vinnaren av det bordet går vidare osv...

 

Detta format är extremt ovanligt både IRL och på nätet, men det går säkert att fixa på nån av de mindre siterna som måste profilera sig lite. 24h t ex ;)

 

Ah, synd att det är så ovanligt.

Det vore ju helt klart roligast :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, synd att det är så ovanligt.

Det vore ju helt klart roligast :)

 

Vi kan väl sikta på att ordna en sådan i framtiden då. Ett problem är ju att man behöver ett visst antal deltagare för att det ska funka. Med vårt nuvarande medlemsantal så är det nog orealistiskt att tänka sig mer än en 20-30 deltagare. Fast man skulle ju kunna tänka sig en shoot-out med 4 6-bord där vinnarna gör upp på ett 4-bord.

 

När vi väl fått lite ordning på att ordna regelbundna turneringar så kan vi ju försöka oss på att arrangera lite mer udda saker.

 

Exempelvis så skulle jag gärna se en H2H-turnering (alltså en shoot-out med 2-bord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter som exakt samma sak bortsett från att turneringarna spelas vid olika tillfällen när det gäller satelliter. Oavsett vilket så är det en urfånig och jättetråkig tävlingsform.

 

Nej det är inte samma sak. Bara om det är en enbordssatellit som ger dig en plats i en enbordsturnering, fast inte ens då är det samma. I en shootout vinner oftast alla bordssegrare ett pris vid varje bordsseger. I en satellit till en enbordsturnering får ju inte satellitvinnaren något pris han får behålla, han blir bara uppflyttad till slutturneringen.

 

EDIT: va fan. Har du varit och rotat i min fina rubriksätting, QoS? Cain undrar ju inte om satelliter, han undrar om shoot outs, det var bara det att han inte visste vad det hette då... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan: Jag tycker att det räcker med att vara bra (och ha tur, det måste man ha någon gång) i en turnering och inte i många STT på raken. Det låter inte som en tävlingsform som tilltalar mig det minsta. Av just denna anledning spelar jag inte heller satelliter. Jag betalar inte t.ex. $20+2 för att kanske vinna storpriset i $200+20-turneringen; jag betalar $20+2 för att kanske få vara med i den turneringen. Jag föredrar en turnering där alla är med hela tiden och har samma förutsättningar. Det har man inte i satellit-turneringar, enligt vad det låter ännu mindre i shoot-outs, och allra minst i rebuy-turneringar. Men det är klart att det är en personlig åsikt. Skulle det bli en pokerforum-turnering som är shootout så skulle jag självklart ställa upp. Jag tycker bara inte lika mycket om varianten.

 

Nusseman: Okej, jag ger mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar en turnering där alla är med hela tiden och har samma förutsättningar. Det har man inte i satellit-turneringar, enligt vad det låter ännu mindre i shoot-outs, och allra minst i rebuy-turneringar. Men det är klart att det är en personlig åsikt. Skulle det bli en pokerforum-turnering som är shootout så skulle jag självklart ställa upp. Jag tycker bara inte lika mycket om varianten.

 

Jag förstår vad du menar.

 

Min personliga åsikt att det roligaste med poker är just att sitta vid ett bord där det blir färre och färre så psykologi påverkar spelet i högre grad.

Det är en trade-off med tur-faktorn med höga blinds iof men det är ändå roligare. Tycker jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan: Jag tycker att det räcker med att vara bra (och ha tur, det måste man ha någon gång) i en turnering och inte i många STT på raken.

Det borde väl rimligen gälla alla flerbordsturneringar då. Eller?

 

Jag betalar inte t.ex. $20+2 för att kanske vinna storpriset i $200+20-turneringen; jag betalar $20+2 för att kanske få vara med i den turneringen.

Heh, jag antar att du menar något annat än vad du skrev här. Eller så har min läsförståelse gått åt fanderns, för jag har svårt att dechiffrera den där meningen.

 

Jag föredrar en turnering där alla är med hela tiden och har samma förutsättningar. Det har man inte i satellit-turneringar, enligt vad det låter ännu mindre i shoot-outs, och allra minst i rebuy-turneringar.

Jag förstår vad du menar när du säger att re-buy-spelare inte har samma förutsättningar, då spelare kan köpa in olika mycket. Men det gäller ju inte i shoot-outs eller satteliter, så där förstår jag inte riktigt invändingen.

 

Jag kan ju förresten säga att jag inte heller gillar satteliter, men det är för att de oftast är dubbelrakade. Alltså man betalar avgift för satteliten, plus att det dras en avgift för huvudeventet ur prispoolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte att det gnälls så mkt på re-buy.

Verkar som om några av er anser att det är orättist att några kan köpa om fler gånger än ngn annan. Buhu! Varmt välkommen till verkligheten!

 

Se till att anpassa ditt spel mot din bankroll istället eller spela bra och sno alla de andras rebuy-> medans du har betalat 1*30 dollar (eller vad det nu är för inköp) har ngn tomte petat in 10*30. Om ngn är beredd att göra en rebuy så är ju det bara bra!

 

Kom ihåg att bankroll management är en fundamental del av ditt pokerspelande. Att spela en rebuy comp är inte samma sak som freeze out, anpassa spelet och pengarna därefter.

 

Såja, nu har jag lugnat ned mig :)

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår egentligen inte heller vad alla klagar på när det gäller olika turneringsformer. Alla typer av buy-in och spelstrukturer är lika skicklighetskrävande, det kräver bara lite olika strategi.

 

En rebuy kan du ju få grymt bra värde i om du inte gör någon rebuy. Se på mig, jag var chipleader efter att rebuy och add-on perioden var slut och jag hade bara gått in med minimum. Det handlar om att förstå hur folk kommer spela och anpassa sitt spel efter det.

 

Att sen en freezeout känns mer "på riktigt" för mig och att min spelstil bättre passar det formatet är en annan femma. Det är inte mindre svårt att vinna en rebuyturnering.

 

Jag har däremot lite svårt att förlikas med tanken att man måste slå ut samma tomte kanske tre-fyra gånger innan han är ute på riktigt ur en rebuyturnering. Rekordet tror jag var för ett par år sedan på Kortoxen när vi lirade 1/2 PL Omaha/8 300 kr + 200 kr /rebuy. En tomte visste inte reglerna och spelade all-in varje hand, jag och en annan snubbe som förstod hur det låg till slog ut honom sammanlagt över 20 ggr. Han gjorde alltså mer än 20 inköp och bustade först av alla efter rebuyperiden var över :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En tomte visste inte reglerna och spelade all-in varje hand, jag och en annan snubbe som förstod hur det låg till slog ut honom sammanlagt över 20 ggr. Han gjorde alltså mer än 20 inköp och bustade först av alla efter rebuyperiden var över :)

 

Visst blir det komiskt och löjligt, men satan vad fint det blir för prispengarna

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...