Gå till innehåll

Allmänna funderingar om poker och alkohol!


parre

Recommended Posts

Jag skrev detta inlägg i min dagbok. Tänkte även dela med mig av dessa funderingar på ett bredare forum, då jag vet att många här då och då fylletiltar. Dessa funderingar gäller främst mig själv, men jag tror att de är applicerbara även på andra. Filosoferar lite kring poker och varför jag spelar så dåligt full jämfört med andra kortspel. Kanske helt ointressant, kanske intressant. Men, here you go!

 

Satt och småfilosofiserade (är filosofiserade ett ord? det låter så pass mycket gulligare än filosoferade...) lite idag, om alkohol och poker. Jag kom fram till att poker är det kortspel där mitt spel påverkas som mest av alkohol. Det räcker med kanske 3 stor stark för att en markant skillnad ska märkas. Absurt, kanske.

 

Hela mitt liv har jag lirat mycket kort. Lärde mig ett lettiskt kortspel tidigt i livet, sedan bridge vid kanske 12 års ålder, sedan preferens nyligen. Inget av dessa korspel, som kräver en hel del tankekraft, lider lika mycket av alkohol som poker. Det lettiska spelet (zolite heter det) kan jag spela praktiskt taget hur full jag än är. Jag vet fortfarande att jag inte kan spela med tre trumfkort på hand och resten lankor. Bridge? Absolut. Preferens? Har jag nästan uteslutande spelat full.

 

Poker? Där går det åt helvete. Direkt. Mer så på nätet än live. Men även live.

 

Jag vet inte. Hur full jag än är kan jag räkna kort. Min budgivning är kanske inte den bästa i bridge om jag är kraftigt berusad (den är väl inte sådär enormt bra när jag är nykter heller), men jag har inga som helst problem veta att åtta spader, fyra ruter och fyra klöver gått, samt att min spader T är högsta spadern i spel. Jag vet i vilka lägen jag måste ta en risk och i vilka jag kan spela på säkerhet, jag vet den ungefärliga kortfördelningen, motståndarnas möjliga handfördelning. Ja, ni förstår, typ allt det man måste veta för att kunna spela hyfsad bridge.

 

Jag har spelat mer poker än bridge, bridge spelar jag väl någon gång i månaden med föräldrarna och deras vänner, och då på skoj. Vi brukar sitta och dricka samtidigt som vi spelar, inte mycket, men ändå. De dricker vin, jag håller mig till min bira. Det påverkar inte mitt spel nämnvärt.

 

Däremot, har jag druckit mer än kanske 3 öl (nätet) eller 4-5 öl (live) så KAN jag inte spela poker. Vad beror då detta på?

 

Jag tror att pokern inger mer av en känsla av gambling, pokern skapar mer kickar än t.ex. bridge. I bridge spelar man ju för att spela bra, för att spela sina kort rätt, för att lägga det där perfekta stoppbudet, för att hoppa från 6 till 7 sang när det är rätt. Man får inga kickar. Mest en känsla av välbehag, av att ha gjort något bra. Sedan så vill man ju alltid vinna.

 

När jag är nykter kan jag oftast förhålla mig till pokern på samma sätt - nuförtiden. Jag spelar för att spela bra, även om jag ofta spelar för många händer ändå, men jag gillar det psykologiska rävspelet, hur jag ska göra i situation y, vad Fi tänker, hur Fi uppfattar mig, hur jag betat, hur mycket det finns kvar att beta, pottstorleken, handdistributionen. Ja, helt enkelt tänker och spelar bra poker. När jag fyllnar till däremot, även om jag är tillräckligt nykter för att ha en vettig konversation med vem som helst, även om det kanske inte ens märks att jag druckit, ja, då...

 

Som Micke_E har (eller hade?) i sin signatur, ett citat från mig: "Ibland, när jag blir full, blir jag än all-inmaskin". Vilket stämmer. Så fort jag fått i mig sprit tar reptilhjärnan över, även vid små mängder alkohol. Jag tänker på kickarna; på den snabba belöninge; inte på att spela bra, solid poker, vinna pengar, spela bra, göra min grejj. Och så fort det händer är jag körd.

 

När jag börjar söka kicken av att ställa in degen på en bluff istället för att jag tror att Fi måste lägga - då spelar jag dålig poker.

När jag börjar betala av flera stora bets i rad med bottenpar för att försöka dra ut och få en kick - då spelar jag dålig poker.

När jag höjer varje hand preflop och ställer in varje pott för att få en kick - då spelar jag dålig poker.

När jag istället för att tänka vad Fi kan ha tänker när jag ska bluffa ut Fi, flop turn eller river - då spelar jag dålig poker.

 

Det har nog helt enkelt att göra med min spelmissbrukarläggning. Jag har kommit så pass långt att jag kan undertrycka den tillräckligt för att spela bra, om än lösaggro, poker när jag är nykter. Dock är den spärren jag byggt upp mot idioti väldigt svag mot en flodvåg bestående av några pilsner.

 

* Lite RP :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv gick jag på pumpen senast vi spelade hemmavid pga av fylla.

 

Blev riktig sur på mig själv för jag hade en plan hur jag skulle spela nu när jag lärt mig de olika grabbarnas spelstil. Men då går jag och fyllnar till redan innan vi börjat spela och tänker helt plötsligt på vilka bra kort jag har och kör på som en furie redan från början. Får med våran enda tomte som lyckas klämma in hålstege på rivern. Lite sans hann jag dock få och sparade lite av markerna istället för att gå all-in som första tanken var då jag, i mitt susiga tillstånd, "hade de bästa korten"(A8s - bordet = JA8 (rainbow), 2, 9, tomten = 7, 10os)....

 

Min plan var inte att satsa nästan hela stacken i början på turneringen mot "tomten"! hur jag ens tänkte är mig en gåta, just då kändes det helt rätt tills show-down... :oops:

 

Så nästa gång skall jag inte hinka bärs förrän vi är klara!

:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar aldrig onykter eller ens lullig faktiskt. På sin höjd kan jag ha tagit en starköl eller så innan, men det är knapp där med alltså. Så jag har inte så stor erfarenhet av att spela med riktiga pengar under inflytandet av alkohol.

 

Däremot så verkar det här inte varit något problem dock? Om du inte är missbrukare av alkohol också förstås. Jag har läst många inlägg av dig Parre, och jag är glad att du iaf har börjat kontrollera ditt spelmissbruk, men tycker ändå det kommer varningsflaggor emellanåt här på forumet.

 

Lägg av med spriten när du spelar. Så enkelt är det. Finns det inget annat du tycker om att dricka som inte innehåller alkohol? Drick det i så fall! Eller vad är anledningen till att du vill dricka alkohol vid pokerbordet? Är det där för att festa och ha en kul tid och vara beredd att förlora lite cash så har du ju inget att klaga på eftersom fest generellt sett kostar pengar.

 

Så bestäm dig, är du där för att du tycker om spelet och du vill tjäna en hacka? Eller är du där för att festa? Inget av svaren är fel, men var beredd på att du inte kan kombinera de två på ett effekt sätt uppenbarligen.

 

Lycka till nu Parre! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med fyllespel för mig är kombinationen:

 

- Saknar tålamod, blir rastlös när jag är full. Blir därför alltför aktiv i mitt spel.

- Höjer insatserna så att det dåliga spelet får större ekonomiska konsekvenser än nödvändigt.

 

Har dock blivit mindre och mindre fyllespel på senare tid. Men som någon skrev tidigare: De största plussessionerna har varit på fyllan. Detta är givetvis helt väntat, eftersom i alla fall jag chansar mer och spelar för större pengar när jag är full. Men minussessionerna blir ju också rejäla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon särskild anledning till att ni dricker alkohol när ni spelar om ni vet att ni spelar sämre? Måste ju finnas nånting annat ni tycker om att dricka? ;)

 

Och det är ju inte jätte märkligt att man kan se större vinster om man spelar full, men det är garanterat inte på grund av bättre spel :) Om det är på grund av bättre spel, så bör man nog börja med att analysera sitt spel en del när man är nykter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon särskild anledning till att ni dricker alkohol när ni spelar om ni vet att ni spelar sämre? Måste ju finnas nånting annat ni tycker om att dricka? ;)

 

Problemet är nog inte att man dricker när man spelar, utan att man spelar när man dricker. Typ kommer hem från krogen och tycker att det är en lysande idé att sätta sig och spela lite nätpoker samtidigt som man avrundar kvällen med ytterligare några bira.

 

Tror inte det är så många som sätter sig nyktra vid datorn tillsammans med en spritflaska man tänker tömma under spelets gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon särskild anledning till att ni dricker alkohol när ni spelar om ni vet att ni spelar sämre? Måste ju finnas nånting annat ni tycker om att dricka? ;)

 

Problemet är nog inte att man dricker när man spelar, utan att man spelar när man dricker. Typ kommer hem från krogen och tycker att det är en lysande idé att sätta sig och spela lite nätpoker samtidigt som man avrundar kvällen med ytterligare några bira.

 

Tror inte det är så många som sätter sig nyktra vid datorn tillsammans med en spritflaska man tänker tömma under spelets gång.

 

Nu tänkte jag dock inte på att man ska supa dig själv under bordet medan man spelar, men jag tror inte alls att det är så ovanligt att det slinker ner 3-4 öl i folks strupar vid en session nätpoker, och det skulle i varje fall vara nog för att få mig långt ifrån mitt A-game.

 

Jag har aldrig haft det "problemet" att jag vill sätta mig vid bordet när jag har druckit dock, och det kanske beror på att jag redan i början av mitt spelande satte in den där spärren att inte spela om jag druckit alkohol.

 

Om det är någon som vill lära sig sluta spela när de kommer hem från krogen så kan de nog börja med att sätta en hård regel att de aldrig spelar poker när de druckit något. Då blir det så inpräntat i huvudet att man inte sätter sig datorn när man druckit, hur smart man än anser sig vara efter en krogrunda!

 

Sedan tycker kanske vissa att det är jätte fånigt, men jag föredrar att spela helt torr och jag tror att mångas resultat skulle gynnas av att göra detsamma.

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, mina två värsta fyllesessioner har varit runt 7 på morgonen när jag inte hunnit nyktra till och polarens jävla katter väcker mig, satte mig o pokrade, jag brände ett inköp snabbare än man hinner säga bakfull.

(Vilket jag inte hunnit bli)

 

Andra gången var efter ett ölspel då hon jag spelade med däckade och jag satte mig o spela poker, tills en polare sagt åt mig att sluta brände jag 1,5 inköp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde det jag själv har förbjudit mig att göra, spela i fyllan, nu senast i Lördags. Är en low-limit spelare men satte mig på 4/8$ FL för att "tjäna lite cash". Spelade i princip varje hand och och tappade en hel del.

Började inse på var det lutade och satte mig på 15/30$ FL för att "tjäna tillbaka min förlust". Och där gick det konstigt nog bättre då spelet var tightare än i bubblan på en MTT. Kunde stjäla flera potter och dom gångerna jag fick mothugg hade jag en hyfsad hand.

 

Spelade "monster" som A8o vs AQ, träffar A på flop och 8:an på turn.

Potten var bara 402$....jösses. Men nån kick fick jag aldrig, kändes mer som jag var storstackad i en SnG, och alla andra slogs för överlevnad...

 

Hade tur denna gång och plussade mer än vad jag gör på en veckas spel i low-limit...

 

Men, jag vill verkligen inte göra om det, riskera bankrullen som jag jobbat på i månader och riskera den på nån timmes spel...

 

Kanske går att gömma pengarna i Netteller eller be tjejen byta lösenord på klienten till nästa gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan när man är full så har man inte den där kontrollen som man vanligtvis har. När man får för sig att fyllespel är en bra idé tänker man heller inte på konsekvenserna av spelandet, utan tänker mest på hur grym poker man kommer spela och hur mycket pengar man kommer tjäna.

 

Man tänker inte "Han re-raisade preflop för första gången på fyra varv, och sedan re-raisar han mig på AK4-floppen, mina K4 kanske inte är så bra trots allt" utan man tänker "Jag har tvåpar, all-in!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog som med mycket annat, visa har böjelsen och andra har den inte. Mikey, jag är som du och har aldrig lockats av att spela full eller att dricka medan jag spelar. På samma sätt har jag aldrig gått upp en nivå för att vinna tillbaka pengar när det har gått dåligt. Men är man inte sugen på såna saker är det inte svårt att låta bli och det ska man vara glad för - en mindre sak att jobba på! Ni som har dessa böjelser bör dock försöka eliminera problemet eftersom det nog kan vara en ganska stor lucka. Jag tror inte att något slags "lås" är den långsiktiga lösningen, det behandlar bara symtomen men inte orsaken.

 

Alla har vi saker att jobba på, jag skulle exempelvis förmodligen spela bättre om jag lade mer uppmärksamhet på pokerbordet medan jag spelade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min absolut bästa session gjorde jag när jag var råtankad..

 

satt på ett 0.5/1 bord med max inköp... 1½ timme senare hade jag fått varenda jävel på bordet att tilta bort sina pengar.

När jag vaknade dagen efter o hade lite små ångest att jag suttit mig o lirat så fick jag till min stora förvåning se att jag skrapat ihop $700 på de där cashbordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelar absolut bäst när jag e full.. brukar skriva till alla i chatten vad jag har innan jag höjer och höjer gör jag varje hand. Sen om jag träffar ett monster så måste man ju informera alla att man slowplayar det snyggt så dom förstår vilken grym pokerspelare man är. Lyckades till och med "bluffa" en pott idag genom att fråga snällt om jag fick göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...