Gå till innehåll

NL - Mirco-Limit, spelar jag för tight?


mbman

Recommended Posts

Har spelat NL på lägsta nivåerna på Prima ett tag nu. Tycker att jag är en hyffsat duktig spelare, för att vara på de lägsta nivåerna iallafall - men ändå lyckas jag inte vinna särskilt mycket. Sista månanden har jag mer eller mindre gått +- 0. Stackstorlekar på dessa bord är cirka 5 $.

 

Jag undrar om det kan vara så att jag spelar alldeles för tight? Spelar i princip alla pocket pairs, Axs (i position), AQ, KQ, höga connectors i ohöjda potter. Om någon öppnat med en höjning spelar jag oftast bara TT och uppåt, KQ, AK. Ibland även AQ i sen position.

 

Är detta alldeles för tight? Bör man spela one-gappers med tanke på att så många synar tex? Låga suited connectors? Hur gör ni andra som spelar på dessa nivåer?

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök hitta den fisk som bettar högst på bordet. Då du har en bra hand och han svarar. Nöt ner honom till noll. Såg en kille idag som på just dessa bord gick all-in med ALLA pp. Det säger nog.

 

Såg faktiskt fysikern göra detta med en spelare för några veckor sen. Fisken hade > 2 ggr inköpet. Efter några rundor hade fysikern fiskens pengar och fisken simmade vidare.

 

Jag själv var för feg för att spela medel händer mot fisken. Därav hann jag inte med.

 

Respekt till fysikern, han är snabb på att fjälla fisk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förstår att aggressivt är "the way to go". Men mer konkret, betyder det att oftare öppna med en höjning (hur stor?) eller vad betyder det? Jag brukar ofta beta pot då jag träffar top pair, och även trissen för att hoppas att någon vill höja mig med drag eller två par....Höjer mer än jag synar....pre-flopp kan jag dock tänka mig att jag är feg, då man ofta får så många callers är jag rädd för att höja med sämre än QQ, vilket väl egentligen är fel? Med QQ, KK, AA, AK (AK mest i sen pos) brukar jag slänga in en höjning på 0.5 $....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet på microlimitborden på Expekt är att betta hårt när du är säker på att du har den bästa handen. Eftersom folk synar med vad som helst går att tjäna tillräckligt mycket de gångerna att du inte behöver befatta dig med halvbra händer (efter floppen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser dig vara en betydligt bättre spelare än ditt motstånd, vilket det knappast finns anledning att betvivla, behöver du inte alls höja mer preflop. Snarare tvärtom. En höjning med QQ kommer i alla fall inte göra att du blir av med kungarna och ässen, så limpa istället och titta på floppen. Floppen gör att du får mer information och mindre lämnas åt slumpen, vilket gynnar dig om du är bättre än motståndaren. Se gärna 30-40 % av flopparna om du får se dem för en bet. Du har råd att ge upp en del av ditt spel preflop, för att du vet att du kan ta igen det postflop.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Om du anser dig vara en betydligt bättre spelare än ditt motstånd, vilket det knappast finns anledning att betvivla, behöver du inte alls höja mer preflop. Snarare tvärtom. En höjning med QQ kommer i alla fall inte göra att du blir av med kungarna och ässen, så limpa istället och titta på floppen.

 

Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att en höjning med tex QQ pre-flop inte endast är till för att göra sig av med folk utan även för att bygga pot för man har den bästa handen och vill få ut värde av den?

 

Se gärna 30-40 % av flopparna om du får se dem för en bet. Du har råd att ge upp en del av ditt spel preflop, för att du vet att du kan ta igen det postflop.

 

Låter för mig som ett bra sätt att sätta sig i jobbiga situationer och många tillfällen när man har näst bäst hand. Men samtidigt kan jag hålla med, om man är riktigt selektiv av vilka floppar man väljer att fortsätta med samt har bra skills så funkar den taktiken också.

 

Bara lite synpunkter.

 

Som svar på mbmans fråga tycker jag han verkar spela lagom många händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser dig vara en betydligt bättre spelare än ditt motstånd, vilket det knappast finns anledning att betvivla, behöver du inte alls höja mer preflop. Snarare tvärtom. En höjning med QQ kommer i alla fall inte göra att du blir av med kungarna och ässen, så limpa istället och titta på floppen.

 

Det är inte kungarna och essen han vill bli av med, det är ytterligare 9 limpare.

När 10 pers ser floppen är inget par starkt, att höjja en extra blind, skulle ge samma pot med bara 5 spelare, när han höjjer två bindar skulle han då bara behöva 2 pers i potten för samma pot.

Att limpa med QQ är ingen bra ide, höjj potten eller om du tror att du kan få callers iallafall. Så mycket det bara går.

 

 

 

I övrigt så kan du ju spela fler händer ju lösare bordet är, men det är onödigt att sätta dig i konstiga situationer med 97s för att det var 7 limpare före dig.

 

I övrigt blir du inte blir du inte läst på de borden, oavsett om du väljer att bara spela AA, för på de nivåerna så har de flesta mer än fullt upp med att försöka hantera sitt eget spel, och att tänka på vad andra kan ha blir oftast för mycket ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...