Gå till innehåll

FL - Delar med mig av mina nybörjarfunderingar!


Jafwge

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat poker i några månader. Spelade tidigare bara freerolls, samt play money. Jag tyckte det gick bra och att jag började kunna spelet mer och mer, så jag laddade på 200 spänn på Expekt.

 

Jag har under veckan spelat mestadels cash games $0.05/0.1 FL (ibland under Beginner Hold'en Games). Men jag har också spelat $1-tuneringar (sit and go). De jag varit med på har jag hittills nästan alltid fått utdelning, men det är inga stora summor man vinner.

 

När jag spelar $0.05/0.1 FL så spelar jag bord med 6 personer, men kanske borde jag spela 10-manna bord?

Problemet när jag spelar FL micro är att jag spelar tight och spelar oftast bara riktigt bra starthänder och om jag träffar t ex. två par eller högsta par bettar jag. Det är alltid minst en till två som följer med, vilket kan resultera att en person med 2-4 suited sätter färg på sista kortet osv.

Jobbigt att förlora triss, samt två par mot skitkort på river.

Det här är ju det största problemet vid FL och så små insatser, kanske skulle jag spela $0.05/0.1 NL istället, eller är det lika mycket tomtar där?

 

Kanske borde jag gå upp stakes, men spela PL istället?

 

Hur mycket tycker ni man ska ha i BR för att börja spela NL ($0.05/0.1)?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du måste fråga detta borde du nog gå ner i nivå lite, nu när det inte går kanske det är bäst att sluta helt?

 

Haha, okej tolkar ditt svar som att man i princip inte behöver någon BR för att spela så låga nivåer.

Tycker dock att lägga ner poker när jag tycker det är riktigt kul, går rätt bra och tjänar en del pengar på det känns som en dum idé.

 

Frågan är antagligen överseriös, ledsen att jag frågar.

 

Tror ni att om jag går upp till PL lite högre nivå, eller samma rake, men NL löser "problemet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På så låga nivåer du pratar om behöver du inte oroa dig om det ska finnas tomtar eller inte, det finns det. Detta gäller både FL, NL och PL. Spela det du gillar och vinner mest på.

 

Ang BR så behöver du inte bry dig om det då det handlar om så små summor så att du lätt kan ersätta dem utan att det svider för mycket. När det handlar om lite högre nivåer brukar man prata om 3000 big blinds i NL/PL och 300 Big Bets i FL (dvs 300 x storleken på betten på turn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju det största problemet vid FL och så små insatser, kanske skulle jag spela $0.05/0.1 NL istället, eller är det lika mycket tomtar där?

 

Du ska givetvis alltid spela där det finns tomtar. Du ska absolut inte söka dig till bord där folk spelar vettigt, när det finns bord där de spelar ovettigt.

 

Med det inte sagt att du inte ska gå över till NL. Om du upplever det som frustrerande att bli utdragen i FL så kan du ju prova på NL, då du kan ge folk sämre odds för att dra till färg och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet precis vad du menar. Du har ett par alternativ:

1. Du spelar väldigt skärpt och blir tvungen att lägga ner ett tvåpar/triss då å då om du misstänker att kan KANSKE skulle kunna ha callat en cappning pre-flop med Q4o och floppen kommer QQ4. och du sitter med AQ. Skärpt spelar fungerar, jag har testat båda (torskade $10 på 2 dar när jag satte motståndarna på "troliga" händer.

2. Gå upp i nivå, men du måste ha en sjysst rulle för detta vilket du inte har (då hade du redan gått upp för länge sen). Med "gå upp" menar jag inte från 0,1/0,2 till 0,2/0,4, utan snarare till 1/2.

3. Börja spela NL (det gjorde jag, på 2h förlorade jag med 3xAK, QQ, JJ, 2PPs, kåk (mot högre), +ett par händer till. Alla dessa händer förlorade jag mot "otroliga" händer, jag var för självsäker då jag vunnit rätt mkt innan. Luften gick ut mig lika fort som den kommit in.

 

Slutsats: Spelar du skärpt och är obeservant på hur motståndaren spelar kan du stanna kvar. Om inte, NL eller högre nivåer

 

Jag pallade å spela skärpt men p.g.a. några grymma badbeats så lacka jag å bytte ti NL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet precis vad du menar. Du har ett par alternativ:

1. Du spelar väldigt skärpt och blir tvungen att lägga ner ett tvåpar/triss då å då om du misstänker att kan KANSKE skulle kunna ha callat en cappning pre-flop med Q4o och floppen kommer QQ4. och du sitter med AQ. Skärpt spelar fungerar, jag har testat båda (torskade $10 på 2 dar när jag satte motståndarna på "troliga" händer.

 

Nej nej nej. Det är absolut inte rätt att lägga den handen på den brädan i FL hur troligt det än kan tyckas vara att han har synat med Q4. Tvärtom ska du höja så mycket du kan. Att lägga AQ där är horribelt spel.

 

Till trådskrivaren: Om du ska spela FL SH så måste du spela aggressivt. Höj, höj och höj! Spela fler händer än de du läser om i tiomannatabeller. Satsa praktiskt taget hela tiden tills du får en

god anledning att sluta. Du kommer att bli utdragen ganska ofta, men i längden vinner du och du blir mindre utdragen ju aggressivare du är. Om det är extremt många som synar ner kan det ju vara en idé att se till att du alltid har träffat något på bordet, par såväl som drag.

 

I övrigt: Prova lite olika former och se vad du tycker är kul. $100 tycker jag skulle vara trevligt att ha att börja med om jag skulle börja om och spela NL 0.05/0.10. Om du känner att en väldigt tight spelstil passar dig så skulle jag rekommendera dig att byta till tiomannabord. Prova dig fram och ha kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet precis vad du menar. Du har ett par alternativ:

1. Du spelar väldigt skärpt och blir tvungen att lägga ner ett tvåpar/triss då å då om du misstänker att kan KANSKE skulle kunna ha callat en cappning pre-flop med Q4o och floppen kommer QQ4. och du sitter med AQ. Skärpt spelar fungerar, jag har testat båda (torskade $10 på 2 dar när jag satte motståndarna på "troliga" händer.

 

Nej nej nej. Det är absolut inte rätt att lägga den handen på den brädan i FL hur troligt det än kan tyckas vara att han har synat med Q4. Tvärtom ska du höja så mycket du kan. Att lägga AQ där är horribelt spel.

 

Till trådskrivaren: Om du ska spela FL SH så måste du spela aggressivt. Höj, höj och höj! Spela fler händer än de du läser om i tiomannatabeller. Satsa praktiskt taget hela tiden tills du får en

god anledning att sluta. Du kommer att bli utdragen ganska ofta, men i längden vinner du och du blir mindre utdragen ju aggressivare du är. Om det är extremt många som synar ner kan det ju vara en idé att se till att du alltid har träffat något på bordet, par såväl som drag.

 

I övrigt: Prova lite olika former och se vad du tycker är kul. $100 tycker jag skulle vara trevligt att ha att börja med om jag skulle börja om och spela NL 0.05/0.10. Om du känner att en väldigt tight spelstil passar dig så skulle jag rekommendera dig att byta till tiomannabord. Prova dig fram och ha kul!

 

Nej precis, därför kan man utelämna det alternativet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vet inte riktigt hur spelet är på så låga nivåer som frågeställaren frekventerar-men rent generellt gäller att man måste vara lite mera flexibel i sitt spel shorthanded contra full ring.

Det kan mycket väl vara så att du alltför tight i ditt spel vid sexmannabord.Pröva tiomanna ett tag istället.Kanske passar det bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...