PalsHaMMaR Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 Hej! Jag heter Erik, är 21 år och pluggar ekonomi i linköping. Vid sidan av plugget lirar jag en del poker, målet är att tjäna in några tusenlappar extra varje månad vid sidan av studiebidraget. Jag lirar NLT Short handed (6-manna) på Bet365:s 0,10-0,20-bord. Började med att sätta in 20 dollar för ca ett halvår sen, har sedan dess spelat upp mig till 750 dollar och därmed 0,25-0,50 två gånger, men loosat mkt där så jag tvingas flytta ner en division. Nu har jag legat runt 500-600 ett tag och tänkte att nån psyk-doktor kunde analysera mitt spel lite. PREFLOP Spelar alla par. Bettar någon så callar jag och försöker träffa set om han bettar 5% av min stack eller mindre. Raisar någon efter att jag limpat t.ex. 7-7, så vill jag kunna vinna 20ggr det han raisar. Alla par förutom AA, KK och QQ limpar jag. Undantaget är cu och knappen, där jag höjjer med T-T och J-J. AA, KK, QQ, A-K och A-Q brukar jag höjja med ur alla positioner, ca. 5-6bb. Suited connectors: Normalt sett limpar jag från cu och knapp. Är bordet aggressivt kan jag limpa från utg och utg+1 också, och hoppas på att en djupstack höjjer ca. 3-5bb, dvs. 5% av min stack, med ett stort par, så jag kan träffa nåt oväntat och dubbla upp. A-x suited: Spelar från cu och knapp. Spelar hellst i oraisad pot. Är här osäker på två saker. Hur många behöver generellt sett limpa innan mig för att a-xs ska löna sig. Tänk t.ex. att utg och utg+1 foldar, ska jag ändå limpa då? Och nummer två: Brukar inte calla om utg eller utg+1 bettar mer än 2ggr bb, dvs. 0,40 eller mer. Är det rätt tänkt, eller finns det någon speciell pot-odds-rekomendation för a-xs-limpningar pf? A-J, K-J, K-Q, Q-J (sutied eller unsuited). Dessa händer spelar jag bara från cu och knapp. Har utg och/eller utg+1 limpat så limpar jag med, har de foldat så brukar jag betta 4-6ggr bb, jag brukar aldrig calla en raise med dessa händer. Det jag fått för mig är: Är bordet Tight så använder jag dessa händer till aggressivitet, dvs. höjjer oftare än limp. Är bordet Loose så limpar jag eller foldar mer frekvent. Är det rätt tänkt? A-A och K-k reraisar jag ca 2-3ggr det dom bettade. QQ och AK callar jag oftast bara med. Om någon bettar 5-6ggr bb brukar jag ofta folda A-Qus. Flop: Har jag en eller två motståndare och jag varit preflopagressorn, så continuationbettar jag oftast. Är de fler känns det lönlöst. Jag har experimenterat med storleken på continuationbetten. En potbet eller strax under känns nödvändig för att de ska förstå att vi spelar om ganska mkt. Mot smartare/Tightare spelar brukar jag ibland betta halva potten. Set och drag har jag inga direkta frågor om här. Turn: Om de callade mitt continuationbet öch jag inte har nåt som jag gillar speciellt mkt, så är det dra i bromsen här. En liten fråga: Om jag t.ex. har A-K, bettar 1.20 innan flop, får en caller. Träffar kungen på flop, bettar potten på flop, han callar vidare. Hur gör jag då generellt på turn? Antingen har han set/tvåpar, eller oftast kanske en K+x. Bettar jag pot på turn är jag potcommited, och det vill man inte bli varje gång på A-K, checkar jag kan han kanske lätt ta potten ifrån mig. Hur mkt ska man egentligen betta på turn i ett sånt här läge generellt, ibland kan det vara omöjligt att veta om han har toppair med sämre kicker, middlepair, två-par eller set. Nere på den här nivån kan vem som hellst nästan spela vilken hand som hellst. När bör man misstänka set? Det var en ganska uttömmande (kanske inte enligt en del) prestentation över mitt spel. Hoppas ni hittar några läckor utifrån den fakta ni fått. Väldigt tacksam för hjälp och synpunkter! Mvh Erik EDIT: Kanske borde tillägga att jag spelar 3 bord samtidigt Citera
Baloos Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 Jag har bara läst lite snabbt men två saker; * Som jag ser det måste du raisa med TT, JJ från alla positioner sh om du inte har en speciell tanke med spelet, annars blir du för lättläst plus att JJ och TT är väldigt starka händer i NL (Jag tjänar mer på JJ-88 än AKo). Sen tycker jag även om att reraisa hårt med betydligt fler händer än bara AA/KK (Både för variation och värde). Jag tycker du ska försöka reraisa med QQ/AKs då och då till att börja med iaf. En liten reservation är väl om du är den spelartypen som typ bara spelar när du sitter i position men då måste du spela väldigt många händer från knappen. * AK är det näst svåraste spelet jag vet, jag brukar betta på så länge jag tror jag leder, hur mycket är readberoende, då och då väljer jag att syna ner och särskilt ofta när jag sitter ur position. Citera
spyse Postad 7 September , 2005 Rapport Postad 7 September , 2005 Tyckter du spelar KQs fel, om du sitter utg med det och bettar lagom (släpper in Axs osv) och får en ra-raise, så vet du att du är uppe mot en stark hand så som AK, KK, JJ, AQ osv och är enkel att lägga. Ett exempel 1 Pelle (SB) 2 Olle (BB) 3 DU! (KsQs) 4 Erik 5 Ove 6 Peter (D) Du höjer 3xBB Erik lägger sig Ove lägger sig Peter synar Pelle lägger sig Olle synar Flopen: 2d 4s 8c Nu har du läge att köra en semi-bluff..någon kan ha limpat in med ett SC och någon med Axs och någon med kanske ett lågt pp tex 55. En ordentlig höjning i det här läget för att höja ut en ev stegdrag hand plus ett Axs eller ett lågt pp och vinna potten här, men låt säga att någon med Axs träffar fyran och synar sedan lägger sig resten ja då vinner du på både K och Q samtidigt som du har bakdörrs färg. Ja det här var väl motiveringen till varför jag skulle spela KQs Citera
spyse Postad 7 September , 2005 Rapport Postad 7 September , 2005 En liten fråga: Om jag t.ex. har A-K, bettar 1.20 innan flop, får en caller. Träffar kungen på flop, bettar potten på flop, han callar vidare. Hur gör jag då generellt på turn? Antingen har han set/tvåpar, eller oftast kanske en K+x. Bettar jag pot på turn är jag potcommited, och det vill man inte bli varje gång på A-K, checkar jag kan han kanske lätt ta potten ifrån mig. Hur mkt ska man egentligen betta på turn i ett sånt här läge generellt, ibland kan det vara omöjligt att veta om han har toppair med sämre kicker, middlepair, två-par eller set. Nere på den här nivån kan vem som hellst nästan spela vilken hand som hellst. När bör man misstänka set? Jag gissar att han har pos på dig eftersom det verkar så i exemplet. Jag skulle spela anorlunda på turn om det var en aggro spelare, du sa att du är rädd för att bli utbettad så jag utgår från att han är aggro, då skulle jag satsa på att check-raisa honom istället då det ger ett värde på handen får man bara syn så har han antagligen Kx får du raise så måste du fråga dig vad han vill höja dig med. Är han passiv så skulle jag oxå beta ut direkt sedan om han synar så skulle jag låta turn bestämma fortsatt spel, men för att han ska träffa tvåpar så borde han ha SC eller liknande och då ser du om det föreligger risk för det på bordet (syftar på att ingen spelar en hand som Q8 om det är en ordentlig höjning. Man måste ju tänka på vilka händer folk synar med beroende till din höjning.). Men såklart risken att han sitter med set är skrämmande men är ändå bara 34,6 % chans att han har PP sedan träffar han bara på floppen en gång av 8,5 (= (34,6/100) * (1/8,5) och då händer det inte ofta). Så låt inte det skrämma dig, du märker rätt snart om han är stark oxå. Citera
Recommended Posts