Gå till innehåll

Spela in egen pokerfilm?


Bernt

Recommended Posts

En kompis och jag går nu i 3:an på gymnasiet och i brist på ideer funderar vi på att spela in en pokerfilm när vi kör ett homegame. Är det realistiskt som ett helt protjektarbete, då vi ska "smygfilma" korten, lägga upp tex en ruta på flopp% mm, alltså liknande det vi ser i WPT produktionen och i poker på kanal5.

Tips och ideer är varmt välkommet, tex vilket filmprogram som kan vara användbart, då tex moviemaker har sina begränsningar mm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ämne? Specialarbete? I så fall tycker jag att ni ska varva spelscenerna med lite "utbildning" om spelet för dem som inte är så insatta. Det kan då bli en pedagogisk produktion. Sen tycker jag att ni ska köra lite skådespeleri så att det blir lite fart och humor i det hela. Nån blir jättearg osv. Man kan ju också fejka händerna som spelas för att passa ens syften, men det kan ju vara lämpligt att hålla det på en realistisk nivå. Jag tror att det kan bli en kul film med lite fantasi och kreativitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan säkert vara en rolig idé att genomföra så länge ni gör det ordentligt."

 

Jo, vi är väl medvetna om detta. Protjektarbeten, allra helst av denna typen har riskt att flumma ut, gäller att ha självdiceplin, dock så känner jag mig riktigt motiverad till att göra en bra och snygg film så det är nog ingen fara.

Är lite rädd för att vissa saker kan bli mycket svåra, tex som tidigare nämt, visa upp spelares kort och sannolikhet med "grafik" som i tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själva spelandet kommer nog inte vara på högsta nivå, då mina kompisar mest spelar för det är kul, inte tjäna storkovan på nätet. ;) Tyngdpunkten blir alltså inte på "pokerhajarna" kring bordet, utan tekniken runt omkring. Även om analys av tells och liknande kan bli kul. Sen kan man ju aggera komentator ala Lenaard, fram med motorsågen :D. Kanske det blir en liten länk här på PF om det hela blir av, och det blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle nog rekommendera Adobe Premiere, fint redigeringsprogram som är hyfsat lättanvänt, men om ingen av er har erfarenhet av redigering kan det bli lite klurigt med grafik osv... annars en grym idé som jag själv klurat på länge.. :)

 

Jo, har pillrat lite i Premiere och det är som du säger, lite klurigt att komma in i det. Ska ge det fler chanser, verkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men åter igen, vad tror ni om grafiken som dom har på tv när dom visa spelares kort mm, är det genomförbart i ett sånt här filmprogram? eller hur kan man greja det?

 

som marcus säger så är det inte speciellt svårt, bara skapa grafiken i ett bildredigeringsprogram som photoshop å släng in i filmen.

 

Har själv lekt en del med pinnacle studio, skitprogram i grunden men väldigt enkelt att använda och med en del fantasi så går det att skapa avancerade effekter med hjälp av transitions o photoshop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enklaste sättet att fixa grafiken är väl helt enkelt att knåpa ihop bilderna i photoshop och sen importera dom i premiere.

 

Word! Gör en sorts standard-bild med % etc. Sen ändrar ni bara siffrorna efter hand och importerar dem till Premier. Enkel och snygg lösning. Ävenför en ovan premier-användare borde detta gå att lära sig snabbare än jag kan säga "surt, sa räven om rönnbären"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte ni ska fundera så mycket på hur ni ska göra text-effekter osv. Lägg ner all energi på filmningen. Hur man fixar coola fx i premier/aftereffects kan du lära dig genom attt googla lite. Kolla på forum som har med dv produktion att göra istället för poker. http://www.dvinfo.net/conf/archive/index.php/

 

Som sagt tänk ut hur du vill att bilderna i filmen ska se ut istället. Tänk på att när du ser ett pokerprogram på tv så är det filmat med massa kameror. Du har kanske en kamera? Det kommer bli ditt stora problem.

 

Och tänk på att det inte är så lätt som det ser ut att göra en film som inte ser totalt hemmagjord ut. Ska ni göra det som projektarbete i skolan så ställ in er på att det kommer ta mycket tid om det ska bli bra.

 

/Balobas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med baloobas.. om ni stressar iväg med filmningen för att få börja pilla med det i datorn kommer det nog inte så lyckat.. koncentrera er noga på filmningen och studera många pokerprogram, hur filmningen har gått till... sen att ni bara har en kamera gör det ju givetvis svårare.. ljud är ju också oerhört viktigt.. om ljudet är dåligt så ser det också oproffsigare ut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...