Gå till innehåll

Höjd rake på Pokerroom/PokerNetwork!


baller

Recommended Posts

En länk till jämförelse mellan olika siter, % de tar på FL 2/4. Problemet med pokerstars, fulltilt, paradise, truepoker mfl är att de inte är skattefria som andra europeiska siter, en 30% skatt gör raken till en ganska obetydlig utgift.

Ganska obetydlig utgift???

 

Jag betalar hellre 30% skatt på vinsten än inte vinner alls.

Med en snittrake på 5,2% är det tveksamt om FL 2/4 överhuvudtaget går att slå på poker network.

 

(snittrake för party: 3,8% , stars: 3,2%)

 

skatteverket tycker att man ska skatta på ALLA potter man vinner, även det man själv stoppat in. Det blir rätt dyrt, ja.

 

EDIT: och förlustpotter är självklart inte avdragsgilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martenmania, jag tror att du har missuppfattas hur beskattning egentligen sker av cashgame. INGEN cashgame spelare kan vinna med den egentliga beskattningsmetod som gäller, om han/hon spelar mer än några få potter. Oavsett om skattesatsen är 10, 30 eller 50%. Därför är rakens 3% eller 5% ganska obetydlig i jämförelse.

 

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=3-AV_ID=427710,00.html

 

Varje pott för sig

-Varje vinstpott räknas för sig, och ska deklareras till sitt bruttovärde, säger Dag Hardyson på Skatteverket. Det är inte tillåtet att dra av insatsen, eller kvitta vinster mot förluster.

Den som vunnit 10 000 kronor och förlorat 8 000 kr ska alltså inte deklarera en vinst på 2 000 kr utan på 10 000 kr. Det motsvarar en kapitalskatt på 3 000 kr. Nettovinsten på 2 000 kr vänds i det här exemplet alltså till en förlust på 1 000 kr.

 

Och så fortsätter det pot efter pot efter pot... tilt... skatten är att jämställa med 30% extra rake, DÄRFÖR är 3% eller 5% ganska oväsentligt....dock fortfarande något som man gärna betalar så lite som möjligt av... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martenmania, jag tror att du har missuppfattas hur beskattning egentligen sker av cashgame. INGEN cashgame spelare kan vinna med den egentliga beskattningsmetod som gäller, om han/hon spelar mer än några få potter. Oavsett om skattesatsen är 10, 30 eller 50%. Därför är rakens 3% eller 5% ganska obetydlig i jämförelse.

När någon cashgamespelare i Sverige betalar 30% skatt på bruttovinsten skall jag äta upp mina strumpor.

Jag utgick från en mera trolig verklighet med 30% skatt på nettovinsten när jag skrev mitt inlägg.

 

För övrigt anser jag att pokerrooms nya rakesystem suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martenmania, jag tror att du har missuppfattas hur beskattning egentligen sker av cashgame. INGEN cashgame spelare kan vinna med den egentliga beskattningsmetod som gäller, om han/hon spelar mer än några få potter. Oavsett om skattesatsen är 10, 30 eller 50%. Därför är rakens 3% eller 5% ganska obetydlig i jämförelse.

 

Och eftersom det inte finns någon fungerande skattelagstiftning så struntar vi helt enkelt i att betala skatt. Enkelt och praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har B2B följt efter och höjt raken rejält:

 

No Limit, Pot Limit and 1/2 Pot Limit

€ 0.05 per € 1.00 and capped at € 0.75 for 2-3 players, € 2.00 for 4-5 players and € 3,00 for 6-10 players.

 

Fixed Limit and Spread Limit (€0.1/€0.20 to €0.50/€1.00)

€ 0.05 per € 1.00 and capped at € 0.75 for 2-3 players and € 1.00 for 4-10 players.

 

Fixed Limit and Spread Limit (€1.00/€2.00)

€ 0.25 per € 5.00 and capped at € 0.75 for 2-3 players and € 2.00 for 4-10 players.

 

Fixed Limit and Spread Limit (€2.00/€4.00 and up)

€ 0.50 per € 10.00 and capped at € 0.75 for 2-3 players and € 2.00 for 4-10 players.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog ganska väntat att det skulle gå åt det här hållet dock? Jag tror dock att vi kommer se ett antal mindre nätverk behålla en lägre rake vilket kommer gynna dem. Men folk kommer fortsätta att spela i Poker Network, och Party nätverket samt B2B trots den höjda raken. Och det är därför de kan göra, och gör, en höjning av raken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ongames rake för låglimit NL måste väl endå anses som bra, eller? Precis som Myssion skriver betalar man max $1 på NL$50 på Ongame. Motsvarande nivå på B2B, alltså deras 50 Eur bord är det max 3 Eur.

 

Jag räknade lite på det igår och kom fram till att jag betalar ungefär $0.064/hand i rake på B2B och $0.038/hand på Ongame. Det är en enorm skillnad.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

hmmm, jag blev helt skräckslagen först när jag spelade och såg att dom drog 1,6 i rake på 16 dollars potter (10%) men nu har jag hållit på med en sjukt lång och tråkig räkneanalys över 150 spelade händer på NL400, totalt tog dom svinen $170 i rake ifrån borden, men när jag jämförde med vad som skulle hänt om dom tillämpat cryptologics rakesceme så skulle dom tagit $160, alltså knappt nån skillnad. Är min räkneövning dålig eller är deras sceme inte så farlig trots allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan lär det vara raken som betalar alla sign up-/reloadbonusar (alla andra bonusar med för den delen). Sedan vill pokersajterna säkerligen inte tillhandahålla en sån tjänst som de gör utan att göra någon vinst på det.

Därmed inte sagt att raken inte är för hög, det är väl upp till var och en att göra bedömningen om de tycker så.

 

För övrigt har jag aldrig hört nån klaga på till exempel Partys 500k guarantee ;)

(ni förstår säkert vad jag menar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan lär det vara raken som betalar alla sign up-/reloadbonusar (alla andra bonusar med för den delen). Sedan vill pokersajterna säkerligen inte tillhandahålla en sån tjänst som de gör utan att göra någon vinst på det.

Därmed inte sagt att raken inte är för hög, det är väl upp till var och en att göra bedömningen om de tycker så.

 

För övrigt har jag aldrig hört nån klaga på till exempel Partys 500k guarantee ;)

(ni förstår säkert vad jag menar)

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla pokerspelare som utgör efterfrågan måste göra något. Om vi stannar kvar på siter som har hög rake i förhållande till service så kommer raken överallt gå upp. Finns det någon eldsjäl där ute som vill dra igång nån stor..massprotest..namninsamling ... bojkott

 

dont follow leaders sjöng dylan, men finns det en ledare där ute är jag redo att följa. Jag hade hoppats på att jag är rätt person att dra igång något men tyvärr icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...