Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En kompis hävdade att det var 38% chans att få fägen på turn ocg river medans jag hävdade att det var 35%. Vi googlade till oss svaret men då dök det upp en fråga som jag inte kunde besvara då vi såg att det stod förljande:

Det är 19,xx% att få fägen på turn

Det är 19,xx% att få färgen på river

Detta är konstigt för man borde kunna lägga ihop 19%+19~40% att få färgen om man ser båred turn och river. Vad är det som inte stämmer?

* RP och flytt till THe - QoS *

Postad

Turn: Sannolikheten är 9/47=0.19 att färgkortet kommer på turn.

Inte turn men river: Sannolikheten är (38/47)*(9/46) = 0.16.

Sannolikheten är alltså 19+16= 35%

I 19+19 tror jag att fallet att färgkortet kommer på både turn och river är inräknat i både turn och riversiffran, och då blir det en dubbelräkning.

Postad
Detta är konstigt för man borde kunna lägga ihop 19%+19~40% att få färgen om man ser båred turn och river. Vad är det som inte stämmer?

Det går defintivt inte att plussa ihop procentsatser på det där sättet iaf, den saken är säker ;)

Postad

Jag håller mycket med om att det är 9/47 att träffa färg på turn. Det jag inte förstår när du räknar ut vad det är för river är varför du tar (38/47)*(9/46). Varför inte bara 9/46?

Exakt, dom du plussar ihop sannolikheterna så måste du också minska med de fallen du får färg på BÅDE turn och river

Varför måste man minska med det? Om du nu träffar så träffar du? Även om det skulle komma ut ett fjärde färgkort så har du ändå träffat färgen?

Postad

Jag håller mycket med om att det är 9/47 att träffa färg på turn. Det jag inte förstår när du räknar ut vad det är för river är varför du tar (38/47)*(9/46). Varför inte bara 9/46?

Vad han gör där är att kompencera för de gånger man får färg på turn OCH river.

Exakt, dom du plussar ihop sannolikheterna så måste du också minska med de fallen du får färg på BÅDE turn och river

Varför måste man minska med det? Om du nu träffar så träffar du? Även om det skulle komma ut ett fjärde färgkort så har du ändå träffat färgen?

Låt oss ta följande exempel så kanske du förstår. Det mesta antalet out man kan ha på floppen är 23 outs (öppet färgstegedrag med två överkort på en parad bräda). Det är 50% att du träffar det på turn med andra ord.

Varannan gång träffar du dock inte på turn. Då har du återigen runt 50-60% chans (beroende på vilket kort som kom) chans att träffa på river.

Om man i detta exempel INTE kompencerade för de gånger man träffar på BÅDE turn OCH river så skulle du få chansen att vinna till mellan 100% och 110% - vilket jag hoppas du inser med en gång är en omöjlighet.

Eller annat uttryckt: Om du inte kompencerar för de gånger du får in färg på både turn och river så räknar du dessa fall dubbelt, och då får du en felaktig procentsiffra.

Postad

Varför göra det så svårt?

Regel 1: En ELLER-händelse har en motsats som är en OCH händelse.

Regel 2: OCH-händelser gångrar man.

Vad är motsatsen till att träffa Hjärter på Turn ELLER River?

Jo, att vad som helst utom Hjärter kommer på Turn OCH River.

OCH-händelser kan man gångra:

38 "icke hjärter" av totalt 47 kort på Turn. (38/47)

37 "icke hjärter" av 46 kort på River. (37/46)

Sannolikheten att inte få Hjärter på varken Turn eller River är 38/47 x 37/46 ~ 65 %. Alltså är det ca 35% kvar för Hjärter på turn eller River.

Postad

känns som att mitt svar sa samma sak fast lite kortare :P

Varför göra det så svårt?

Regel 1: En ELLER-händelse har en motsats som är en OCH händelse.

Regel 2: OCH-händelser gångrar man.

Vad är motsatsen till att träffa Hjärter på Turn ELLER River?

Jo, att vad som helst utom Hjärter kommer på Turn OCH River.

OCH-händelser kan man gångra:

38 "icke hjärter" av totalt 47 kort på Turn. (38/47)

37 "icke hjärter" av 46 kort på River. (37/46)

Sannolikheten att inte få Hjärter på varken Turn eller River är 38/47 x 37/46 ~ 65 %. Alltså är det ca 35% kvar för Hjärter på turn eller River.