Gå till innehåll

Gnurfen spelar med tålamod på micronivå!


gnurfen

Recommended Posts

Börjar fan snart bli medelålders, och har fast jobb. Så att spela poker är väl min chans att hänga på en trend...

Så då får jag väl köra en pokerdagbok också.

 

Nåja

Har alltid gillat att lira poker, och tycker egentligen bäst om "vanlig poker" med 5 mörka kort. Men, det lirar ju inte så många på nätet, så de borden är det ju i stort sett inga spelare alls på. Därför prövade jag att lira Texas. Efter att ha testat att spela för PlayMoney, insåg jag att det var tämligen meningslöst att försöka lära sig spela där, och jag insåg också att det nog är No Limit som passar mig bäst. Började spela på Micronivå på Expekt, och trivs utmärkt där. Eftersom jag har svårt att skilja mellan insatsen och verkliga pengar, så trivs jag väldigt bra när insatserna är hanterbara för mitt kynne. Vilket ju motsäger att jag gillar att NLT, o inte FLT eller PLT, men NLT passar mig bäst.

 

För tillfället är mitt mål inte att komma upp och spela med högre insatser, innan dess måste jag till att börja med lyckas skilja mellan pengar i handen och pengar jag satsar i en pott. Dessutom vinna så mycket att jag har råd att gå upp i nivå. Bägge sakerna lär ta tid...

 

Nåväl, satte in 20 dollar på Expekt, och har nu fått dessa att växa till 215 dollar sedan juni månads början, och har faktiskt inte lirat så mycket. I princip har jag lirat 7 dagar under perioden, och under dessa kanske 3 timmar varje gång. Har bara gått back en dag av dessa 7.

Ser mig dock som en dålig spelare, med många läckor i spelet. Framför allt är jag för rädd om pengarna vid "lite mer än halvbra" kort, samt att jag är dålig på att reraisa för information. Dessutom har jag en tendens att ge gratiskort, vilket alltid irriterar mig lika mycket i efterhand, oavsett om jag vunnit eller torskat potten. Det jag lyckats med hittills är att få in pengar från motståndare när jag haft nötterna, kanske beror det på att jag spelar som en tomte, kanske på att de är sämre än mig!

 

Dock, på de här nivåerna, är det så gott om ännu uslare spelare att det faktiskt är ganska lätt att vänta på rätt tillfälle, och sedan få betalt. Det fungerar bra, flera av borden jag lirar på ser ca 60-70% floppen på, och det är inte så svårt att få betalt när man får kort. Tålamod lönar sig bra, är min slutsats.

 

Lirar oftast 0.05/0.1, har då och då spelat 0.1/0.2, samt en gång på Turbo 0.2/0.4

 

jag har också lärt mig att poker kan vara dyrt även om man vinner. I söndags lirade jag poker hemma, sambon valde att gå ut på stan. Hon kom hem med ett par stövlar o en klänning, totalt 3000 spänn, då kändes min vinst på 60 dollar som ganska liten (det var första gången på turbo 0.2/0.4).

 

 

Här tänkte jag skriva lite om min bankrulles utveckling, försöka lägga upp åtminstone halvintressanta handhistories, och hoppas på tips från bättre spelare så att jag kan utveckla min spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, då har jag lirat andra gången på 0.2/0.4 Turbo-borden på Expekt. Vinst 18 dollar denna gång. Borde varit mer, men jag sunkade till det. Lyckades folda pga att jag tänkte för länge, när jag redan kastat in 7 dollar i potten, och motståndaren höjt mig med 1 dollar. Skulle givetvis synat/reraisat, men fipplade med det hela och det blev automatfold. Det irriterade mig så mycket att det gick ut över spelet, märkte jag, så jag la av i förtid.

 

(undrar om jag skulle vunnit? Hade JJ, låg 2, 5, 10, 10 rainbow på brädan. Fi sa inte vad han satt på)

 

Nåväl, vinst ändå totalt sett, och har nu ändå lite mer än 230 dollar. Turbo borden är kul, det går inte lika lååångsamt som på en del 0.05/0.1 bord.

 

Mitt nick är tillsvidare hemligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helgens spel går plus, spelade ungefär tre timmar.

 

Överspelar AK i en billig turnering (åker ut kring 90e plats), ungefär 500 startande.

Spelar Turbo 0.2/0.4 istället, drar in 15 dollar på andra handen (KK håller) , och sedan så blindar jag ned mig, och torskar en pott på 10 dollar, och hoppar av när jag har 5 dollar i vinst.

 

Väljer istället att lira 0.05/0.1, och plockar snabbt upp JJ, höjer 5 ggr bb (mindre meningslöst, då synar folk med 47o, och man kan ge sig fan på att bli utdragen). Få tre synare. Nåväl, floppen ger 5JQ rainbow, en fin triss. Den första höjer med 1 dollar, jag kör all-in, de två andra lägger sig, och höjaren synar. Han har Ako, kommer ingen 10a, och jag drar in 10 dollar på första handen. Vinner lite småpotter, får sedan AA på knappen, lysande. En spelare, den andre att agera, höjer 1 dollar. Jag kör All-in på 20 dollar, han synar utan att tveka, och visar upp KK (han hade tyvärr bara 8 dollar kvar...). Tack o lov så kommer ingen kung till, och jag tar hem potten. Lyckas vinna några smpotter till och slutar på 23 dollar plus, total vinst under dagen 28 dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har också lärt mig att poker kan vara dyrt även om man vinner. I söndags lirade jag poker hemma, sambon valde att gå ut på stan. Hon kom hem med ett par stövlar o en klänning, totalt 3000 spänn, då kändes min vinst på 60 dollar som ganska liten (det var första gången på turbo 0.2/0.4).
Haha, snacka om dålig table selection ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp, helgens poker slutar ganska illa, dock inte så illa som det kunde varit.

 

28 dollar back, dvs typ 10 procent av bankrullen.

nåväl , 20 dollar back gick jag på turneringar. Det känns inte så tungt, eftersom en var dyr (för min bankrulle). Lyckades vinna 3 dollar i en frirulle, men det var ju en mindre vinst.

 

Groteskt uselt gick det på cashgame, fick bara usla kort, och det var faktiskt ett under att jag inte backade mer än 8 dollar på det.

Det som räddade helgen där var en som, ganska obegripligt, synade mig i följande hand

 

Jag får Ako, höjer 60 öre (nödvändigt med stora höjningar, annars synar 58o och man har inte en aning om vart man står).

 

Flopp 2,5,K, två klöver. Jag är rädd för färgen, höjer 1.50. En kille synar, och jag blir lite fundersam, han har spelat ganska tight tidigare.

 

Turn 8, ej farlig färg. Jag funderar lite, och bestämmer mig för att inte betta 3 dollar, utan att det är bättre att köra all-in på drygt 10. Räknar med att killen är på färgdraget, kanske ett lågt tvåpar, men inte triss, och räknar med att tvåparet inte kommer att syna, eftersom han faktiskt spelat tight tidigare, oc jag då tar potten eftersom färgdraget nog inte synar. Nåväl, han synar min all-in (han täcker mig), o visar upp 7J i klöver, han synar alltså min allin på färgdraget, och tack o lov kommer det inte nån klöver på river, så jag tar hem potten. Efter det blir han trackad i chatten av en motspelare (inte mig alltså) "jag hade lagt mig, idiot", och lämnar bordet. synd...

 

Annars lyckades jag lira cirka 500 händer, och få ETT klätt par (QQ), så korten var inte med mig. Sen så spelade jag dåligt, och alltmer fegt också i takt med att stacken krympte. Måste rätta till det i fortsättningen, kanske ska fylla upp regelbundet om jag backat lite.

 

Det positiva var att min sambo tyckte det var kul med poker, och lirade en en-dollars turnering på mitt konto. Det gick ganska bra, tills hon lydde mitt råd att gå all-in preflopp med KK, och åkte på A-river mot A3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...