Gå till innehåll

NLT - T8s, träffar Q-hög stege, rätt att ställa?


Snakebite

Recommended Posts

PokerStars Game #2406798404: Hold'em No Limit ($0.50/$1.00) - 2005/08/23 - 18:58:43 (ET)

Table 'Lynx IV' Seat #6 is the button

Seat 1: deluxXxe ($110.10 in chips)

Seat 2: plastikk ($4.55 in chips)

Seat 3: Hootieso ($38 in chips)

Seat 4: glanman ($51.65 in chips)

Seat 5: pokerchic05 ($130.15 in chips)

Seat 6: Stockseller ($32.25 in chips)

deluxXxe: posts small blind $0.50

plastikk: posts big blind $1

*** HOLE CARDS ***

Dealt to deluxXxe [8c Tc]

Hootieso: folds

glanman: raises $2 to $3

pokerchic05: folds

Stockseller: calls $3

deluxXxe: calls $2.50

plastikk: folds

*** FLOP *** [Qc 7d 9c]

deluxXxe: checks

glanman: bets $4

Stockseller: folds

deluxXxe: raises $9 to $13

glanman: raises $9 to $22

deluxXxe: raises $85.10 to $107.10 and is all-in

glanman: calls $26.65 and is all-in

 

Skulle jag bara synat hans flop raise för att försöka dra ut honom? Satte han direkt på överpar eller A-Q K-Q och då har jag dryga 55%.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade lagt míg preflop. En en-gappad SC mot någon med ett halvt inköp är inte värt det tycker jag. På floppen är det inget att snacka om. Synar du bara måste du ändå syna hans allin på turn, och dessutom är du just nu favorit mot de flesta händer han har, så det är bara att trycka in.

 

*Tar bort resultatet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte räknat på. :) Men kan tänka mig att det beror på när i handen man kommer på att snubben faktiskt har set, för jag kan inte tänka mig att man är favorit mot ett set (eller?) och den andre killen lär ju inte lägga sig för allt smör i ...

 

Antagligen får man se till att committa sig så att man sen kan ställa/syna med gott samvete, får på den floppen lägger jag mig fan inte! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solklart set. Det bästa med ditt move är fold equity. Du vill att han lägger sig, men synar han har du massvis med outs. När han mini-reraisar din raise säger han att han har ett monster som han aldrig kommer att lägga.

 

I och med att han ger dig odds tycker jag du ska syna och sen trycka all-in om ditt drag sitter på turn, då han får dra till kåken utan odds. Parar sig bordet på turn är det bara folda. Räkna med hela hans stack som odds när han betar turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om killen har set har man runt 40% o dra ut.

 

Tycker faktist inte man kan sätta nån på ett "solklart set" pga ett miniraise stone...

 

Jag skulle slänga in pengarna här, leder ju över så många händer o har förmodligen korrekta odds (eller nära, inte brytt mig om o räkna potten) även mot ett set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RayIV: Vad ska han göra om han är 100% säker att han har ett set då?

 

Om man nu med säkerhet kan fastställa att han har ett set så måste ju bästa spel vara o syna för o sen lägga sig på turn om bordet parar sig. Annars syna ner på turn oxå.

 

Som stoneburg sa med andra ord, enda problemet jag har med det är att jag inte tycker det är ett solklart set, men mina reading skills kanske inte är like grymma :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om killen har set har man runt 40% o dra ut.

 

Tycker faktist inte man kan sätta nån på ett "solklart set" pga ett miniraise stone...

 

Jag skulle slänga in pengarna här, leder ju över så många händer o har förmodligen korrekta odds (eller nära, inte brytt mig om o räkna potten) även mot ett set.

 

Okej, han *kan* ha en skitdåligt spelad AA eller AQ också. Iofs har han så lite pengar kvar efter re-raisen att det inte kan vara fel att ställa in. Hade han haft en full stack hade det varit bättre att syna, som det ser ut nu kan man väl like gärna trycka in eftersom han inte har marker till ens ett fullbet på turn. Dessutom ökar ju chansen för att han är mupp iom att han är short. Dock finns ingen fold-equity vilket försämrar spelet enormt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhm, vad är det för tomtar som säger att det är ett soklart set?

Om det är solklart att fi har ett set, då är det minst lika solklart att du semibluffar.

Om fi överhuvud taget spelar poker (dvs inte extremt weak-tight) så kan han mycket väl sitta på AQ/KK/AA, sen att hans sista raise är tomtig spelar inte så stor roll.

 

Själv skulle jag tryckt direkt på floppen, just för att förhoppningsvis få han att lägga tex AQ. Preflop är det dock en fold för 3x bb mot en halvstack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhm, vad är det för tomtar som säger att det är ett soklart set?

 

Med tanke på att han raisat preflop är tvåpar knappast troligt. Han bettar halvmesigt på floppen, vilket antingen betyder att han verkligen vill ha syn eller att han bluffar. När han blir raisad gör han en mini-re-raise, vilket innebär att han inte vill att Fi lägger sig, alltså har han ett monster. På den floppen är de enda tänkbara "monstren" QQ eller 99.

 

Jag är tomten som säger att det är ett solklart set. Om du spelar AA, KK eller AQ så som han så är nog i och för sig du en större tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du skulle ha sagt att du är en tankeläsare och därav fått en övernaturligt bra read på han.

Du verkar mest tänka på hur DU skulle spelat handen i fi's sits.

För att tjäna bra pengar på NL lowstakes NL så gäller det att ta vara på sina chanser att tjäna lite lätta pengar.

Jag säger inte att det inte är ett set, jag säger bara att man garanterat tjänar pengar i längden på att syna vid sånna här situationer.

(på låga stakes och utan read)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du skulle ha sagt att du är en tankeläsare och därav fått en övernaturligt bra read på han.

Du skulle ha sagt att du var oförmögen att läsa och förstå inlägg så hade jag kunnat skriva allt med enstaviga ord. Konstruktivt? Nej. Så vad sägs om att lägga av med meningslösa drygheter?

 

Du verkar mest tänka på hur DU skulle spelat handen i fi's sits.

Nej verkligen inte. Uppenbarligen har du inte förstått vad jag sagt. Jag tänker på hur andra på den nivån brukar spela sina händer.

 

För att tjäna bra pengar på NL lowstakes NL så gäller det att ta vara på sina chanser att tjäna lite lätta pengar.

Jag har iofs levt på att spela NL Lowstakes i snart ett år men ändå... vad betyder egentligen det du säger? Att man ska ta +EV beslut? No shit Sherlock.

 

Jag säger inte att det inte är ett set, jag säger bara att man garanterat tjänar pengar i längden på att syna vid sånna här situationer.

(på låga stakes och utan read)

Och vad säger jag då? Att man ska lägga sig? Nej, jag säger att om han är short kan man ställa, är stackarna djupa bör man syna istället i och med att det är mer +EV att ställa på turn eller river om man träffar. När fi signalerar att han har ett monster bör man kontrollera potstorleken. Mot en dålig spelare (som det här är eftersom han mini-re-raisar) så är det lätt att öka sin +EV. Man kommer at få betalt när man träffar och man behöver sällan betala mycket för att dra iom att de inte vill att man lägger sig (vilket mini-re-raisen visar).

 

I den här situationen har motståndaren set minst 80% av gångerna och en överspelad AA-AQ max 15%. Lägg sen till 5% av rent muppspel. Oavsett vilket ligger du antingen efter eller har ett coinflip utan fold equity. Alltså behöver du korrekta pottods för att ställa in, vilket du har men det är mer +EV att syna ju djupare han är och mer +EV att ställa ju kortare han är pga implicita odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stoneburg

Jag lever oxå på smallstakes (NL25 och NL50 på party) och jag hade knappast tjänat så mkt som jag gör om jag gav motståndarna så mycket cred som du verkar ge dom. 80% chans för set på dom här nivåerna är rena fantasisumman. Bara att smacka in degen med vetskapen om att det ÄR det rätta draget i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man göra, men det har två nackdelar. För det första, träffar du så är det inte säkert att du får betalt. (framförallt då du klonkar färgen, stegen bör inte alls vara lika uppenbar).

Missar du och fi trycker in degen har du satt dig i en väldigt jobbig sits. Jag orkar inte göra matten, men vad som på floppen var ett lätt val har på turn blivit ett svårt val som endast baseras på potoddsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever oxå på smallstakes (NL25 och NL50 på party) och jag hade knappast tjänat så mkt som jag gör om jag gav motståndarna så mycket cred som du verkar ge dom. 80% chans för set på dom här nivåerna är rena fantasisumman. Bara att smacka in degen med vetskapen om att det ÄR det rätta draget i längden.

Nu var det ett tag sedan jag spelade på Pary men vad jag hör så är spelet där mycket ,er aggressivt än på Prima där jag spelar så det är möjligt att det är en miljöskillnad.

 

Men du verkar tro att du leder mycket mer än vad du gör. Om du trycker in på floppen är det ungefär likvärdigt med AK mot QQ all-in preflop. Med andra ord mer eller mindre ett coinflip. Om du istället synar och trycker in när ditt drag sitter kommer du att vara stor favorit.

 

träffar du så är det inte säkert att du får betalt.

Jo det kan du ge dej fan på att du får. Och om du lever på smallstakes så vet du det själv. Händer nog inte ens en gåg på hundra att någon som betat och gjort en mini-re-raise lägger sig oavsett vilket kort som kommer.

 

Jag sammanfattar och upprepar: I och med att han är short är det inte fel att trycka men hade han varit djupare hade det varit bättre att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...