avalancher Postad 23 Augusti , 2005 Rapport Postad 23 Augusti , 2005 På sistone har jag bara spelat micro-nivå (0.05/0.10 eller 0.10/0.20) FL. Är sjuk i Borrelia, och man blir jäkligt seg i skallen, så tänker inte riskera pengar på högre nivåer. Men har tidigare spelat 0.5/1 FL, aldrig högre. Spelar väldigt tight, och tycker inte det ger den vinsten det bör göra. Det går i princip plus minus noll, eller bara lite vinst. Lite lättare på micro, men inte mycket, då jag väljer oavsett nivå bord med mycket fisk och stora potter, så det blir samma spel. Det måste finnas brister i mitt spel. När jag spelar mina bra starthänder så vinner jag självklart en del, men de förluster man får när man blir utdragen knaprar upp det mesta av vinsten. Så mao måste jag spela för tight. Jag är aggro när jag väl kör en hand för att få ut max värde. Men kanske för feg ibland ändå. T.ex.: Om jag sitter med AK höjer jag oavsett position. Just AK börjar jag ogilla för jag får nästan aldrig en träff, får jag det så blir jag alltid utdragen, och jag får aldrig ett drag på den. Men låt oss säga jag sitter med AK, floppen ger mig inget drag och ingen träff. Några limpar, någon höjer alltid. Det finns inget tydlig drag på floppen, men det räcker ju någon sitter med par så är min hand slagen. Jag lägger mig nästan alltid i såna situationer (beror på motspelaren förstås, men jag multitablar och då har man inte så stor koll på spelarna). Fel? Jag måste ju få en K eller A för att kunna vinna, dessutom kan turn och river ge draghänder åt andra, eller triss/tvåpar. Min bedömning, och erfarenhet hittills, är att det kostar alldeles för mycket att se turn o river. För fegt? Pga av min lilla rulle så spelar jag heller inte många draghänder. De jag spelar är minst J10 (stege eller färgdrag). Har haft tron att man ska lägga så lite pengar som möjligt för att få rätt pottodds, får man träff på floppen (dvs bara ett kort fattas) brukar jag checka eller syna om pottoddsen är rätt. Men läste just en annan tråd här som sa man borde kanske t.o.m. pre-flopp höja?? Hur kan det löna sig? Dels får man ju ofta inte en träff (och runner-drag brukar jag sällan spela på), och även om man får det så är det bara 1:4/1:5 att det lyckas. Dessutom kan man lägga till att någon alltid kan ha en högre stege/färg om man inte sitter på nötterna. Så, spelar jag dragen fel? Sen har jag märkt, att ibland när jag lägger mig efter floppen (när någon höjt), ser jag att om jag hängt kvar till turn eller ofta rivern så hade jag vunnit. Då grämer man sig lite, men tycker ändå det var rätt att lägga sig. Om jag t.ex. sitter på KQ, och rivern ger en kung som jag hade vunnit med. Det kan inte löna sig i längden att chansa så. Eller? Kör jag för hårt på spelteori och odds? Uppenbarligen gör jag nåt fel när det inte går mer med vinst. Ändå tycker jag mitt spel funkar bra nu. T.ex. har jag lärt mig små nyanser. Om jag sitter på nötter kör jag inte aggro alls. Har fått fyrtal ett par gånger på sistone. En gång låg det tre tior på floppen, jag satt på den fjärde. Jag smög hela vägen, medans de andra slog ihjäl varandra med sina bets. Blev en trevlig pott : ) (Hade jag kört aggro hade de troligen lagt sig en hel del av dem. ) Så, jag kör bra starthänder enbart, och jag spelar mina händer okej. Slutsatsen måste ju vara för tight spel, men det stämmer ändå inte, för vid fiskbord där 60-80% ser floppen sägs ju bara tight spel fungera... Kanske har jag på sistone lite otur med träffar, t.ex. får jag väl genomsnittligt med bra händer men flopparna träffar lite dåligt. Kanske det hela ska gå med bättre vinst i längden, men det vete tusan. Körde bara inatt säkerligen runt 500 händer, kastade nog 80-85% av dem. Ja jag vet, man borde spela lite fler händer, men om det inte är bättre än sig Q10 eller K7, ska man verkligen spela dem då? Linda Citera
Saint_Bjorn Postad 23 Augusti , 2005 Rapport Postad 23 Augusti , 2005 Jag har aldrig spelat FL på den nivån. Men jag tror att ett tips kan vara att faktiskt sänka kraven på starthänderna, åtminstone från sen position när du vet att många är med i potten (om du vet att 5-6 pers alltid ser floppen kan du gå med från tidig position också). Se floppen med alla sc från 56s och uppåt. Lägg även in t ex T8s, J9s osv. Sitter du på knappen eller på blindsen och hela bordet är med kan du se floppen med i princip vilka kort som helst. Men lägg dig omedelbart om du inte träffar nåt stort eller får ett nötdrag. Eftersom så många vill se floppen på den nivån så sjunker värdet på höga och starka starthänder avsevärt samtidigt som pottoddsen blir acceptabla för starthänderna jag föreslog. Testa det några gånger och se om det ökar på vinsten, jag tror det. Och ett råd till: gräm dig inte när du ser att du hade vunnit på rivern. Det händer ofta. Vet du att du la dig av rätt anledning (dvs pottoddsen talade för det) så kan du känna dig trygg i att du tjänar på det spelet i längden. Citera
aijohnsson Postad 23 Augusti , 2005 Rapport Postad 23 Augusti , 2005 Om du har kommit till den insikten att det är dags att läsa pokerteori så är boken Small Stakes Hold 'em: Winning Big with Expert Play att rekommendera. Jag använder den som grund för mitt spel. Är själv mest på 1/2 nivån (och försöker även fuska med 0,25/0,50 NL fast jag inte kan det) och gör bra med pengar på det (bra i mina ögon, plussar de flesta dagarna) tillsammans med bonus från siterna. Har många konton, så jag tar de bord som har högst flop seen % när jag väljer (tänker inte så mycket på bonusen då). MVH Anders Citera
Ruterkung Postad 23 Augusti , 2005 Rapport Postad 23 Augusti , 2005 Pga av min lilla rulle så spelar jag heller inte många draghänder. De jag spelar är minst J10 (stege eller färgdrag). Har haft tron att man ska lägga så lite pengar som möjligt för att få rätt pottodds, får man träff på floppen (dvs bara ett kort fattas) brukar jag checka eller syna om pottoddsen är rätt. Men läste just en annan tråd här som sa man borde kanske t.o.m. pre-flopp höja?? Hur kan det löna sig? Dels får man ju ofta inte en träff (och runner-drag brukar jag sällan spela på), och även om man får det så är det bara 1:4/1:5 att det lyckas. Dessutom kan man lägga till att någon alltid kan ha en högre stege/färg om man inte sitter på nötterna. Eftersom så många spelare ser floppen så kan du spela alla sc alla Axs och Kxs om några limpat innan dig. När du väl träffar något så kommer de betala av dig vilket leder till att det blir lite pengar. Hur spelar du låga PP? Foldar du dom, höjer, callar? har några limpat innan så kan du calla med alla PP för då du träffar så kommer du vinna endel och om du missar så är det bara att slänga. 66-99 kan du gott höja med om du är först in om du inte har en väldigt tidig position. Ja jag vet, man borde spela lite fler händer, men om det inte är bättre än sig Q10 eller K7, ska man verkligen spela dem då? Dom händer duger nästan bara att ta blindsen med om de inte är suited och är ingen ide att spela då de är ganska svårspelade. Citera
Kidder Postad 25 Augusti , 2005 Rapport Postad 25 Augusti , 2005 T.ex.: Om jag sitter med AK höjer jag oavsett position. Just AK börjar jag ogilla för jag får nästan aldrig en träff, får jag det så blir jag alltid utdragen, och jag får aldrig ett drag på den. Men låt oss säga jag sitter med AK, floppen ger mig inget drag och ingen träff. Några limpar, någon höjer alltid. Det finns inget tydlig drag på floppen, men det räcker ju någon sitter med par så är min hand slagen. Jag lägger mig nästan alltid i såna situationer (beror på motspelaren förstås, men jag multitablar och då har man inte så stor koll på spelarna). Fel? Jag måste ju få en K eller A för att kunna vinna, dessutom kan turn och river ge draghänder åt andra, eller triss/tvåpar. Min bedömning, och erfarenhet hittills, är att det kostar alldeles för mycket att se turn o river. För fegt? Med många limpers kan det ju vara svårt att vinna AK utan träff, men å andra sidan har du ju oftast pottodds för att se turnen billigt. AK i tidig position och ingen träff, där måste man ju försöka isolera sig med max 2 motståndare, tex en checkraise från en sen bettor kan ju vara bra för att få dom andra till att slänga sina kort. Citera
avalancher Postad 25 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 25 Augusti , 2005 Låga pp under 66 har jag kastat hittills (utom i SB eller BB, om ingen höjt innan). Så jag borde spela dessa mera från sen position? Har slängt många Ax (med x lägre än 9) i tidig position. Varje gång svider det lite i en, ett ess är ju ett ess, men tror det har varit mest korrekt att göra. Kör bara Ax i sen position, om x är lågt, och om ingen har höjt. Ax är ändå ganska värdelöst enligt min erfarenhet, är det halva bordet kvar efter floppen, och floppen har gett ett Ess, och säg jag sitter med A5o, så är det nästan ingen idé att ödsla pengar på det ändå, i de allra flesta fall sitter någon med ett högre sidokort. Dvs om någon satsat, checkar alla så passar jag förstås på. Men ofta får någon annan också träff. Den här utveckligen av mitt spel att slänga såna kort kallar jag själv positivt. Likaså har jag t.o.m. slängt AA, och en stege (hade botten-korten, jag läste det som att det var mycket troligt motspelaren hade en högre stege). Tror det är väldigt många som inte orkar med att slänga såna händer, och håller fast vid dom som blådårar. Det har gjort mig själv stolt, men vad hjälper det om det ändå inte går med vinst. Borde jag kanska limpa in mera med AK, AQ osv? Får ofta inte träff på floppen, och min höjning skrämmer ofta bara bort en eller två pers. Höjer jag från sen position skrämmer det ingen alls för ingen av fiskarna vill slänga bort den syn de redan gjort. Undrar om det kanske är mer korrekt att bara höja såna händer på mer tighta bord där folk har mer respekt... Fick en annan tanke inatt, satt med en nötfärg (tre ruter på floppen, AQ ruter på handen). Som jag brukar slowplayade jag för att få ut det mesta. Hade jag höjt är risken stor att fiskarna hade dragit (lustigt nog verkar risken för färg vara det enda de är rädda för). Om man ska täcka sina förluster, och helst gå med vinst, måste man ju få ut så mycket som möjligt av sina bra händer. En fisk höjde från mitt-position (färg eller triss oroade mig givetvis inte) före turn, före river, efter river. Vid varje tillfälle synade jag bara, och sen la in en mothöjning på slutet som han synade. Och voi'la, fisken hade dragit till sig en kåk med river-kortet. Då svor jag över mig själv. Han satt med två-par enda sen floppen (K84, hans hand K8o, riverkortet kung). Eftersom jag bara checkade tolkade han det som att jag inte satt med färgen. Hade jag spelat aggressivt hade han, troligen, lagt sig. Det hade blivit vinst, dock mycket mindre vinst än om det gått vägen hela loppet. Så, borde jag ändra taktik, och ALLTID köra aggressivt när jag har en bra träff? Vill bara veta om jag borde skylla mig själv, eller ska man räkna sånt här till statistiken och att det jämnar ju sig ändå i långa loppet? Linda Citera
morberg Postad 25 Augusti , 2005 Rapport Postad 25 Augusti , 2005 Det absolut bästa sättet är att posta händer här i forumet och be om tips. Antar att du spelar på borde med många limpare och ganska passivt spel. Då är Axs spelbart även från tidig position. Om du träffar ett färgdrag på floppen (två i din färg) och du får tre synare eller mer ska du pumpa upp potten så mycket du kan. Izmet Fehkali (stavning?) har skrivit en del om det som går att hitta på nätet. Draghänder är kanon i potter med många motspelare, det är där pengarna trillar in. Visserligen vinner du inte alla potter, men de du vinner blir stora. Själv tycker jag att boken SSH är lysande, men jag skulle ändå rekommendera dig att börja med Internet Texas Hold'em av Matthew Hilger. Inte minst för en mycket bra starthandstabell som tar hänsyn till hur många som har limpat in före dig. Fortsätt sen med SSH när du har förstått och börjat applicera det som står i ITH. Lycka till! Citera
Kidder Postad 25 Augusti , 2005 Rapport Postad 25 Augusti , 2005 Har slängt många Ax (med x lägre än 9) i tidig position. Varje gång svider det lite i en, ett ess är ju ett ess, men tror det har varit mest korrekt att göra. Själv spelar jag mycket sällan Ax utom på knappen, SB o BB, enda anledningen till detta är att jag inte vill hamna i prekära situationer som gör det svårt för mig. Nu tror jag att Morberg är lite mer slipad på FL och vissa situationer än vad jag är men det funkar för mig denna typen av lir. Axs är en annan femma... Ang PP så brukar jag droppa 22, 33, 44 i tidig position..limpa i mellan och höja om ingen gjort det i sen position. Är bordet jättteaggro så droppar jag även lite högre PP tidigt.. Citera
MarcusK Postad 6 November , 2005 Rapport Postad 6 November , 2005 Här har talats om att spela låga par. Jag anser inte att det finns någon ekonomi i det förutom från blindsen. Jag bygger det på följande resonemang. Jag antar att 6st. ser floppen, 3st. ser turn, 2st. ser river och 2st. betar före show down. Detta ger potten 6x0.25 (preflop) + 3x0.25 (flop) + 2x0.5 (turn) + 2x0.5 (river) -0.25 (rake) = 4,00 Jag har alltså en sådan här slätstruken omgång som typfall för mina uppskattningsberäkningar. Om jag har par i 2:or så krävs att jag träffar triss på floppen. På 100 omgångar träffar jag trissen 12 gånger. Min totalinsats på 100 omgångar blir: 88 x -0.25$ + 12 x -1.5$ = -40$ Min vinst blir 0.8 x 12 x 4.00$ = 38.4$ (jag vinner med trissen i ungefär 80% av fallen). Det blir alltså -1.60 på 100 omgångar. Citera
dr noob Postad 6 November , 2005 Rapport Postad 6 November , 2005 88 x -0.25$ + 12 x -1.5$ = -40$ Hmmm, du vet väl att du inte måste se showdown bara för att du ser floppen? TOPIC: Som alla andra säger, small stakes holdem. GL /noob Citera
MarcusK Postad 6 November , 2005 Rapport Postad 6 November , 2005 Det är inte solklart att jag kan pricka in fold för showdown de gånger jag kommer att förlora med trissen och spara pengar på det sättet. Min uppskattning bygger på 2.4 förluster på 12 trissar och om jag förutspår förlusterna redan på turn så sparar jag 2.4x1.0 =2,4. Då hamnar jag knappt på pluss. Men man kan inte räkna med optimalt spel. Jag har svårt att tro att någon kan slänga fram några plussiffror från sina statistikprogram för par 55 och lägre. Vi talar då om FL-lågnivå och 10-mannabord. Citera
morberg Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Jag har svårt att tro att någon kan slänga fram några plussiffror från sina statistikprogram för par 55 och lägre. Vi talar då om FL-lågnivå och 10-mannabord. Låga par är det enklaste som finns att spela på låga nivåer. Limpa in från sen position mot tre motståndare eller fler. Spela hårt om du träffar, släng korten annars. Jag samlade tyvärr inte statistik på riktigt låga nivåer, men jag borde ha siffror från FL0,5/1. Jag ska kolla upp det sen. Din uträkning bygger på att potten aldrig blir höjd på flop, turn eller river och det finns inte. I verkligheten ska potterna du vinner med dina triss bli större än 8BB. Citera
Fido Postad 7 November , 2005 Rapport Postad 7 November , 2005 Jag har svårt att tro att någon kan slänga fram några plussiffror från sina statistikprogram för par 55 och lägre. Vi talar då om FL-lågnivå och 10-mannabord. Har plus på alla PP. Plockade fram 40k händer från .25/.50 till 1/2, och alla PP var +. Nu är vinsten för AA t.ex 10 ggr större än vinsten för 33. 20 ggr större än 44, men bara 4 ggr större än för 55. 40k händer är ju inte så stort urval heller, men nog sjutton ska du plussa dina låga PP. Som föregående talare säger, limpa in mot många motståndare, bomba om du träffar, folda annars. Tror att väldigt många synar flop även vid miss, det är inte alls bra. Men limpar du in och träffar så får du oftast tillräckligt betalt för att plussa på dom. (Mina ligger mellan .15 BB/hand och .44 BB/hand) Citera
MarcusK Postad 8 November , 2005 Rapport Postad 8 November , 2005 Men från vilken position spelar du låga par då, Fido? Det är väl ändå från senare position? Vad gör du om det kommer en höjning efter din preflop call? Jag spelade för första gången på pacifik här om dagen och då var det konstant höjning i första rundan. Ofta skulle alla fyra höjningarna igenom före flopen. Sen efter flopen taggade dom ner när träffarna blev dåliga. Resultatet blev att preflopens andel av potten blev stor. Det skulle ha varit helt omöjligt att få flopen att växa proportionellt så mycket att det skulle löna sig att spela låga par och hämta hem vinsten med trissträffar. Men jag skall nog pröva att spela låga par i kanske pos. 9 och 10 när många synat och ingen höjt. Jag söker nämnligen febrilt efter fler starthänder. Citera
Fido Postad 8 November , 2005 Rapport Postad 8 November , 2005 Tja, gör ett räkneexempel. Säg att det är 4 man med och ser floppen, som cappas. Görs detta regelbundet så kan du räkna med att det är händer som AK, AQ, KJs, KQs, Ax, Axs och liknande som är med, kanske också låga pockets. (Görs det sällan är ju risken stor för höga PP, och då ligger du ofta lite illa ute) Vilket som, det blir cappat med 4 man med. Kostar dig 2 BigBet att se floppen, den innehåller 8 BB. För att du ska vinna något så måste potten bli ~9*din insats. Dvs, potten måste bli 18BB för att generera +. De flesta gånger lägger vi oss ju direkt, men säg att vi träffar. Sitter du då tidigt så bettar du ut. Om alla lägger sig där, då är det rekord. Nä. Har det cappats så kommer någon att reraisa dig. Det är nästan helt säkert - om inte floppen är väldigt konstig. Meeen, för sakens skull så gör vi ett räkneexempel på "worst case scenario": I värsta fallet så säger vi att ingen reraisar och 2 syn. Potten blir då 9,5 BB. Turn. Återigen bettar du, ska återigen mycket till för att ingen försöker stjäla potten/har träffat nu. Eftersom vi räknar värsta möjliga: 1 syn. Pot 11,5 BB. River detsamma. Vinst 13,5 BB. (Kvittar rake mot SB ) Väger det mot ett "bra scenario": På flop ligger 8 BB, du sitter tidigt (flop AK5, du 55) Du bettar, syn syn, raise. Sedan rundsyn. Potten blir 12 BB. Turn ger ett färgkort, säg en 4 för färgdrag. Du c/r, men näste kille bettar, syn, reraise på sista, du trebettar, syn syn, cap, syn syn syn. Det ger potten till 28 BB. River ger blank, varken färgen, stegen eller ett till A/K för killen med AK. Det gör: Du bet, syn, fold, syn. 3BB till och en slutlig pott på 31BB. 13,5+31=44,5 44,5/2= ~22 och klart över dom 18 vi behövde. Så, även om det cappas - och inte är tokpassivt postflop - så kan det vara lönsamt att spela låga pockets. Men fortfarande, måste vara endera få, eller många motståndare. Om det blir 3-vägspott och cappat, då är det nog sällan bra. Men om det regelbundet cappas med många med, då kan du nog fortsätta att spela ganska låga PP. I min statistik som jag postade, där spelade jag nog låga PP ganska hejvilt. Tror att jag på den tiden spelade dem oavsett position, även på bord där jag nog inte fick odds för det. Ändå med vinst. De två viktigaste sakerna med dom korten tror jag nog är att veta om att miss medför fold och att ALLT för hårt motstånd kan betyda högre set... Citera
MarcusK Postad 8 November , 2005 Rapport Postad 8 November , 2005 Jag räknade igenom ditt exempel med riktiga pengar allt vad man satsar och kom till en vinst på 133.5 och en insats på -126.5. Det blir nog litet på plus. Men när jag tar multiplicerar med 0.8 (man vinner ca 80% med triss) blir det bara 106.8 i vinster. Jag tycker man måste räkna med att någon av de andra som är med och cappar på turn någon gång vinner för scenariet var ändå så positivt . Men ditt exempel visar ändå att man kan spela låga par ganska ofta. Jag kommer dock inte att börja spela dom före pos. 5-6 och då minst 2 ha callat (om jag spelar på den pos.). Citera
Recommended Posts