Gå till innehåll

Hur mycket ska man tjäna som pokerproffs?


Guts

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är man hyfsat smart och har en utbildning så ser jag ingen anledning till att vara proffs om man inte kan dra in minst 70-80k/månad, alltså minst 2ggr så mycket som på ett välbetalt jobb.

 

Tror personligen att det är mycket mer givande att ha ett välbetalt jobb och pokern som hobby vid sidan om - spelar du två bord 5/10 och har en timlön på i snitt 100 och spelar i snitt 10h/vecka drar du ju in en fin extrainkomst samtidigt som du fortfarande har ett jobb, socialt kontaktnät osv.

 

Annat är ju om man t.ex. under sin studietid mer eller mindre lever på poker, då räcker det ju gott och väl med att dra in 6-10k/månad för att dryga ut studiebidraget.

 

Ja, vad du anser personligen. Det finns som bekant andra drivkrafter än pengar. Jag ser det inte som någon omöjlighet att hyfsat smart person ser ett positivt trade-off från ett 50 000 kr/mån "ej poker jobb" till poker för 30 000 kr/mån på poker.

 

Sedan är sifferdiskussionen löjlig tycker jag, jämför med en sådan term som bög tex :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guts Som så många andra redan har sagt, du kan inte sätta en siffra på det eftersom att det "krävs" olika mycket pengar för olika människor. Har du 7000 i hyra så måste du självklart ta ut tillräcligt för att klara den och resten av ditt liv, men om man som jag har 2000kr i hyra och några få andra saker som kostar pengar så behövs det inte alls mycket.

 

Jag har jobbat en dag sen jag gick ut gymnasiet, jag är inte rik på poker men jag lever ett bra liv och gör vad jag känner för, jag tar ut mellan $700 och $1000 varje månad.

 

I dina ögon kanske det här gör mig till någon som inte är ett proffs, själv känner jag mig som en medelmåttig spelare som överlever på min poker sen första dagen jag gick ut skolan.

 

Summasumarum, jag lever billigt, jag har bara inkomst från poker. Är jag proffs i dina ögon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det inte finns något direkt svar på din fråga. Det är ju som att fråga hur mycket en fotbollsspelare ska tjäna för att kunna säga att han är fotbollsproffs?

Är rätt olika.. :)

 

exakt ^.^

 

Som sagt alla fotbollsproffs kan inte heller leva på fotbollslöner. Vi har lirar som är bönder och brevbärare på sidan om!

Men om folk kan leva på sos pengar, så runt en 7000-10000 lär en normal svensson kunna leva på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kalla sig proffs bör man dra in minst 100 000 $ /år, tycker jag.

Om man tar ut 1000$ i månaden och klarar sig på det så är man väl snarare en glad amatör. Om man spelar fotboll i superettan och så kan man ju inte kalla sig fotbollsproffs för man "lever" på lönen. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog omöjligt att bräcka $1000/h-vallen i dagsläget. Ypperligt få här tangerar ens $100/h-vallen.

 

Skulle vara intressant och höra vad du grundar det här konstaterandet på?

 

Vi har ganska få som spelar flera bord 10/20 eller högre och är 2BB/100+ vinnare. Men visst finns det några här. Troligen har vi fler på NL, eftersom det tenderar att vara ett mer populärt spel här. Antagligen går det för en riktig stjärna med några bord 3/6-5/10NL.

 

Nu är ju inte det att betrakta som särskilt illa, för tre år sedan var det nog inte många pokerproffs som ens tjänade $40/h. Något som numer går att nå på 3/6 FL...

 

Det förstnämnda är en gissning. Möjligen kan någon som är grym och flerbordar 25/50NL knäcka 1000-vallen. Men i snitt? Jag är lite tveksam till att det finns nog med table selection för det. Live är problemet table selection. Uppenbarligen så är det en ren gissning, men jag är tveksam till att någon kan hitta bord som har ett väntevärde på över $1000/timma konsistent nog för att fylla en arbetsvecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ha en debatt om mina hushållsutgifter. Vad jag ville belysa var problemet jag har att relatera till inlägg där det hänvisas till pokerproffs hit och dit men där det saknar någon form av hänvisning till inkomst. Det må vara så att man ska anses vara proffs så fort man har sin försörjning från pokern oavsett hur stor denna inkomst är. Jag har dock svårt att hålla med om detta om inkomsterna ligger under socialbidragsnormen.

 

Är det ingen som har några åsikter?

 

//Guts

 

Det beror väl på hur högt man spelar, hur duktig man är osv.

 

Peter Forsberg har ju betydligt högre lön än någon som spelar Division-1 hockey..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev att om jag skulle gå pro behöver dra in 10K$/mån så räknar jag med att jag måste nalla 20KSEK/mån dvs ungefär 3K$. Jag måste också bygga min bankroll säkert med motsvarande belopp. Och framför allt måste jag pensionspara eftersom det inte betalas in någon skatt. 3K$ där också och vi är uppe i 10K$ ungefär.

 

 

//Guts

 

Tycker du överdriver både bankrullebyggandet och pensionssparandet. 3 K$ låter lite häftigt att pensionsspara även om Godsägaren nog kommer att knapra en hel del på våra framtida pensioner framöver...

 

I ditt fall skulle jag säga att du skulle behöva dra in 5 K$/månad, men 4 K$ skulle nog vara tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar debatten som mitt inlägg har orsakat. Och jag förstår naturligtvis olika individers behov för att klara sitt uppehälle varierar.

 

Vad jag var ute efter med mitt inlägg var att definiera någon form av miniminivå för vad som vi på forumet ska anses vara "proffs"-nivå. Detta efter att se en massa spelare på TV som utger sig för att vara Pokerproffs, men som inte verkar ha pengar till att köpa kläder eller att klippa sig. Vidare kan man misstänka att en del går och stämplar och drygar ut a-kassan med sina pokerintäkter. Helt ok för mig, men att kalla sig proffs gör mig lite irriterad.

 

Hursomhelst instämmer jag med Elvis inlägg att man bör tjäna minst 6K$/månad för att kalla sig proffs. Allt under detta är hobbyverksamhet enligt min åsikt.

 

Så var det med detta :-)

 

//Guts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med datorer och tjänar hyfsat och lever på den lönen.

 

Då kan jag kalla mig DATORPROFFS! :lol: eller Knegarjevel....

 

Pokerproffs för mig är någon som reser omkring världen över och spelar stora turneringar/events och får en stordel av pengarna från sponsorer och är i princip inte beroende av inkomsten från poker. jmfr med elitidrottare! Ivey, Hansen, Lederer, Juha för att nämnda några kända.

 

En som spelar poker på cashbord på Internet och kan leva på det är en GRINDER, en KNEGARJEVEL alltså! Inget glamoröst i det, bara hårt arbete. :shock:

 

Det är min definition. :twisted:

 

Ni måste se skilland på ett POKERPROFFS och en POKERGRINDER.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guts, du och Elvis får gärna ha era definitioner på vad ett proffs är, men dessa delas inte av speciellt många på forumet. Att du sedan klankar ner på hur folk ser ut och inte hur de spelar säger iaf mig en hel del. Det finns väl iofs massor av människor i samhället som sätter sina egna definitioner på saker och ting, men problemet de har är att bli helt förstådda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kära BO,

om man spelar in $600000000000000000 i månaden men bara spelar 10h i veckan, får man kalla sig proffs då?

Eller om man spelar 350h i månaden och vinner $5999, det är inte okej va?

Eller om man har flax och vinner stars $200 turnering en söndag men förlorar $3000/månad i ett år? Var man proffs det året då? Inte va?

Eller om man jobbar deltid på hemtjänst och spelar in $4000 i månaden, är man hälften proffs/hälften vårdbiträde då?

Eller om man är arbetsökande och vinner $5000 i månaden, är man arbetslös amatörspelare då?

Är Ken Lennaárd proffs, han är ju chefredaktör? Eller?

 

Nyfiken på svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kära BO,

om man spelar in $600000000000000000 i månaden men bara spelar 10h i veckan, får man kalla sig proffs då?

Eller om man spelar 350h i månaden och vinner $5999, det är inte okej va?

Eller om man har flax och vinner stars $200 turnering en söndag men förlorar $3000/månad i ett år? Var man proffs det året då? Inte va?

Eller om man jobbar deltid på hemtjänst och spelar in $4000 i månaden, är man hälften proffs/hälften vårdbiträde då?

Eller om man är arbetsökande och vinner $5000 i månaden, är man arbetslös amatörspelare då?

Är Ken Lennaárd proffs, han är ju chefredaktör? Eller?

 

Nyfiken på svar.

 

LOL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller definitionen att ha råd att klippa sej måste gränsen gå på runt $6000000/år. Peter Forsberg tjänar väl strax under och han verkar inte ha råd med frisörsbesök.

 

Min uppfattning är att om det man spelar in är allt man tjänar( alltså inga övriga intäkter i form bidrag osv) och kan leva på det så är man proffs. Sen finns det ju som överallt skillnader i lön. En städerska har knappast sitt jobb som en hobby även hon inte tjänar speciellt mycket

 

/Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog omöjligt att bräcka $1000/h-vallen i dagsläget. Ypperligt få här tangerar ens $100/h-vallen.

 

Skulle vara intressant och höra vad du grundar det här konstaterandet på?

 

Vi har ganska få som spelar flera bord 10/20 eller högre och är 2BB/100+ vinnare. Men visst finns det några här. Troligen har vi fler på NL, eftersom det tenderar att vara ett mer populärt spel här. Antagligen går det för en riktig stjärna med några bord 3/6-5/10NL.

 

Nu är ju inte det att betrakta som särskilt illa, för tre år sedan var det nog inte många pokerproffs som ens tjänade $40/h. Något som numer går att nå på 3/6 FL...

 

Det förstnämnda är en gissning. Möjligen kan någon som är grym och flerbordar 25/50NL knäcka 1000-vallen. Men i snitt? Jag är lite tveksam till att det finns nog med table selection för det. Live är problemet table selection. Uppenbarligen så är det en ren gissning, men jag är tveksam till att någon kan hitta bord som har ett väntevärde på över $1000/timma konsistent nog för att fylla en arbetsvecka.

 

Fylla en arbetsvecka vet jag inget om, men skulle bli mäkta förvånad om grinders på 25/50nl nivån inte har en snitt som överstiger $1000/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fylla en arbetsvecka vet jag inget om, men skulle bli mäkta förvånad om grinders på 25/50nl nivån inte har en snitt som överstiger $1000/h.

 

Tja, spelar hjälten två bord och ligger på 10PTBB/100 så når han ju det. Jag är dock tveksam till att det finns nog mycket fisk för att upprätthålla en win rate som får anses strålande på 2/4 på 25/50.

 

Fyrborda 25/50 känns ju lite riskabelt, även om det bevisligen finns de som gör det. Men rimligen torde de öppna sig rejält för de andra hajarna som spelar bara ett bord. Eller?¨

 

Jag kanske är för pessimistisk om hur mycket fisk det finns på 25/50NL helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...