Gå till innehåll

NL - Taggad till tusen för debut, hjälp mig!


krakov

Recommended Posts

Hej!

 

Kan väl börja med att prestentera mig själv och passa på att ursäkta om jag postat i fel forumdel. Mitt namn är Joakim, är 18 år och tog studenten i våras. Jag har spelat en hel del poker med kompisar, oftast turneringspoker på 6-10 personer Texas hold 'em NL. Jag tycker poker är väldigt roligt och har väldigt länge velat spela på nätet men har velat vänta in min 18-årsdag som var alldeles nyligen. Nu är det alltså dags :) Jag har testat på det hela en gång tidigare, men då misslyckades jag fatalt. Det var på expekt och då spelade jag enbart CG - NL och det gjorde jag helt vårdslöst utan tanke på min stack och pokerteori.

 

Nu är jag alltså taggat till tusen och ska göra ett seriöst försök att dra in lite pengar vid sidan av min timanställning ( har mycket speltid :D ) samt det huvudsakliga, ha roligt! Men innan jag ger in mig på det hela så vill jag höra med er angående lite frågor och funderingar jag har. Och har jag tur kanske någon sitter inne med lite tips och råd till en gröngöling som mig. Tanken är att jag ska spela mycket sit n go och lite cash game.

 

1. Vart ska jag spela? Lite klyschigt kanske men jag vill spela där alla är dåliga :roll: Jag har funderingar på att sätta mig vid ett så internationellt nätverk som möjligt då vi skandinavier i regel är riktiga pokerhajar. Eller är det en myt? Samt bonusar är väl bra att använda sig av.

 

2. Vilka limits ska jag spela på? Jag har tänkte att sätta in 800 kronor. Det har jag råd att förlora om det nu vill sig så illa! Jag har planer på att starta på 2-5$ sit n go då jag vet att flera av mina kompisar lyckats där. Men i cash game då? De lägsta för att känna på komma in i det kanske?

 

3. Bonusar. Jag har ju mitt visakort så "bonushora" kan jag väl göra men det är inget som intreserar mig något större. Sedan är väl de mer aktuellt vid större stackar för att suga ut bonusarna mer? Jag vill som sagt inte lira med mer än 800 för tillfället.

 

4. Förmodligen blir det väl de lägre limitsen som gäller för min del när jag spelar cash game. Med tanke på att det är så lite pengar det handlar om för var och en så är det väl ingen större ide att bluffa något närmvärt. Min strategi blir därför att spela tajt och försöka mjölka ur så gott som jag kan när jag träffar. Antingen genom att stöta till ordentligt eller slowplaya. Skulle chansen ges att semibluffa mot spelare jag vet är riktigt tajta så tar jag chansen när det känns bra. Får väl försöka läsa situationen från gång till gång.

 

5. Eftersom diciplin är A och O så har jag bestämt mig att inte gå upp till högre nivåer innan min stack tillåter det och naturligtvis inte innan jag rådslagit med er :)

 

Jag är ganska målmedveten av mig och därför har jag satt upp mål. Ett "realistiskt" och ett drömmål. Det realistiska är att jag ska gå minst 1000 kr pluss varje månad och drömmålet är att pokern ska betala mina fortsatta studier i framtiden :lol:

 

Värt att nämna är väl att jag för tillfället håller på att nöta igenom Pokerhandboken och även läst här på forumet en hel del.

 

Nu skrev jag bara rakt från skallen så jag reserverar mig för eventuella stavfel och konstigheter med dispositionen. Jag hoppas på bra respons och att ni kan pumpa mig med matnyttig information som kan hjälpa mig bli en vinnande spelare :)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej får väl börja med att säga Lycka till! :)

 

Med tanke på att din rulle är endast lite drygt $100 passar nog microlimit bra för dig. Tips är att sitta å grinda på flera bord och därför lättare hålla uppe disciplinen iom du ser mer kort.

Skit i att försöka mjölka ur fi markerna när du träffar hårt då det kan straffa sig att slowspela. Spela istället tight aggressivt och beta hårt när du väl ger dig in i en hand. Ha för vana att försöka vara den som styr i händerna du spelar. Men givetvis är det bra att variera sitt spel men det tycker jag nog man kan vänta lite med tills du går upp några nivåer.

 

Kolla även runt här lite om hur andra spelar och posta gärna lite HH´s så "experterna" kan kolla vad du gör rätt eller fel i olika situationer.

 

Här kan du titta på olika sign up bonusar som kan vara vettiga.

 

Ja ja hoppas det går bra för dig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Att skandinavier i regel är pokerhajar är en riktig myt. B2B (24h,unibet osv) har bland de enklaste NL200 på nätet, NL400/600 är inte bättre än någon annanstans trots den höga andelen skandinavier.

 

Hursomhelst har b2b NL50 som minsta nivå och passar inte dig tycker jag.

 

PacificPoker har låga nivåer, enormt kassa spelare. Nakdelar laggig software, bara lira 1 bord och tar tid att ta ut cash. Men som nybörjare räcker iofs bara 1 bord rätt bra kanske.

 

Multipoker, eurobet (partynätverket) har störst utbud, bra bonusar vad jag har hört.. Mestadels transatlanter och icke skandinavier :) Passar nog bra för en nybörjare.

 

Primanätverket funkar väl osso antar jag, är en smaksak. (expekt osv)

 

 

2. Upp till dig om du vill köra FL eller NL antar jag, men lägsta NL-borden borde passa mycket bra tills du fått in snitsen på internetspel, samt förhoppningsvist iaf drygat ut din rulle till några extra dollar . (FL skulle jag iofs också rekommendera lägsta nivåerna vet dock ej vad dem ligger på.)

 

3. Jag har aldrig bonushorat så inte rätt man att ge dig tips, men om du sätter in 100 dollar eller något vore det väl skönt att kunna få 150 d att spela för eller vad det kan bli?

 

4. Låter fint.

 

5. Aiight. Har du riktig fallenhet för poker samt diciplin på så sätt att du inte tiltar osv, så kanske du inte behöver någon megarulle för att klättra i nivåer tycker jag. Detta får du dock inte reda på först du lirat ett tag på de lägre nivåerna antar jag. Är du mer even up-spelare skulle jag rekommendera en stoor rulle, vilket kanske är svårt att få då med tanke på "even up " =) Nemen min point är rullekrav på låga nivåer är väldigt individuell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Joakim, ska försöka svara så gott jag kan. Välkommen till forumet

också :)

 

1. Jag skulle rekommendera Primanätverket (Expekt, The Gaming Club osv.) eller Paradise Poker. Paradise har väl en rätt bra sign-up bonus tror jag, men det finns bra bonusar på Prima också. Framför allt är det dåliga spelare på låga nivåer på båda ställena. Tycker inte du ska börja på b2b iaf (24hpoker, BestPoker)

 

2. På cashgame så ska du absolut börja på lägsta nivåerna, just därför sajterna jag rekommenderade är bra då de har microlimit. I SnG får du känna dig för lite 2-5 i inköp låter väl bra då 10+1 kan äta upp dina 800kr riktigt fort.

 

3. En bra sign up-bonus vid första insättningen ska du ju ha, men sen är det viktigaste att du blir bekväm vid spelborden, känner att det sitter i ryggmärgen vilka starthänder du ska spela och att du känner dig hyfsat säker på pottodds och sånt. (Du kanske redan kan det här, vad vet jag?). Sen tror jag att många "nybörjare" är onödigt rädda för neteller, att det ska vara svårt och komplicerat men det är faktiskt väldigt enkelt.

 

4. Låter bra, men slowplaya inte på låga nivåer. Bara onödigt att ge fi en chans att få en bättre hand. Folk på dom nivåerna synar med lite vad som helst ändå så beta 3/4pott eller pott på floppen om du har bäst hand så synar folk ofta ändå. Se till att ha oddsen på din sida :D.

 

5. Låter bra, men känner du att du vinner väldigt enkelt på t.ex NL0,05/0,10 så är det bara att gå upp en nivå när du känner dig bekväm. Skulle du förlora så är det bara att gå ner en nivå igen. 10 inköp i rulle tycker jag personligen känns hyffsat säkert på microlimit men det är såklart individuellt. Känns det inte säkert att sitta med 10% av din rulle vid bordet så ska du inte göra det heller.

 

Hoppas du fick nånting vettigt ur min rappakalja och:

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jätteglad för responsen!

 

För att sammanställa det hela:

 

Jag ska satsa på mircoblindsen, dvs de minsta. Men vilka är det? 0.05-0.10?

 

Sedan frågan angående vilket nätverk så står jag väl och funderar på Primanätverket eller Partynätverket. Men sedan har jag hört att expekt ska vara oerhört knepiga vid uttag av pengar osv? Vilka nätverk tillhör t e x Ladbrokes och Bettson? Vilken klient rekomenderar ni?

 

Sedan undrar jag vad ni menar med fi :oops:

 

Åter igen, tack! Och har ni mer tips och råd så suger jag mer än gärna in dem som en svamp :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att skaffa NETeller. Det är så mycket bättre än VISA ifall du har tänkt spela lite seriöst.

 

När du har skaffat NETeller tycker jag definitivt du ska satsa på att jaga lite bonusar. Dina 800 SEK räcker alldeles utmärkt att börja med. På Prima finns det bra bonusar som dina pengar räcker till för att få ut maximalt av.

Du verkade inte vara så pigg på det här med bonusar, men det är verkligen något bra för en ny spelare. Alla extra pengar som drygar ut din BR ska du ta.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jätteglad för responsen!

 

För att sammanställa det hela:

 

Jag ska satsa på mircoblindsen, dvs de minsta. Men vilka är det? 0.05-0.10?

 

Sedan frågan angående vilket nätverk så står jag väl och funderar på Primanätverket eller Partynätverket. Men sedan har jag hört att expekt ska vara oerhört knepiga vid uttag av pengar osv? Vilka nätverk tillhör t e x Ladbrokes och Bettson? Vilken klient rekomenderar ni?

 

Sedan undrar jag vad ni menar med fi :oops:

 

Åter igen, tack! Och har ni mer tips och råd så suger jag mer än gärna in dem som en svamp :D

 

Spela inte på Expekt. Spelarna där är för dåliga för sitt eget bästa.

Hitta någon sida som har lite bättre spelare. Hade jag bara haft pengar hade jag hellre låtit bli att göra misstaget att lira expekt Microlimits.

 

Min polare satt in sina pengar på Ladbrokes, spela 1/2FL (han hade aldrig lirat tidigare, fick lite tips av mig och sina andra kompisar(som han påstår plussar typ 20k i månaden)). Så var han igång, igår vann han 200$. Han plussar ganska stadigt. Jag tycker du ska börja med FL och få en skön känsla för pottodds m.m. Då gå över till NL. Eller kanske lira lite NL vid sidan av eller något. Så jag röstar för en sajt med lite bättre spelare, men ändå inte för bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp! Den uppskattades verkligen.

 

Till slut blev det expekt.

 

Och eran hjälp har fungerat. Plussade 0,65$ idag :D

 

Började lite väl loose och tappade ett par dollar. Skärpte mig sedan och insåg att jag måste använda diciplin. Då vände det :)

 

Haha inte stora pengar, men det går åt rätt håll iaf! : :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se dina 800 spänn som ett experiment. Kolla upp vilka spel som passar dig bäst, SNG, no limit, fixed. Spela sen på en relativt låg nivå. Med 800 spänn skulle jag spela SNG 5$, No limit 0,05/0,1 och fixed 0.5/1... skaffa dig mycket erfarenhet och läs mycket lite böcker sen

 

Eller så läser han mycket böcker samtidigt som han skaffar sig erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lirade förut .05/.10 på expekt och det gick väl hyffsat, plussade stadigt åtminstone, men när jag senare gick upp till .10/.20 så tyckte jag det va mycket lättare att vinna stålarna. Vad det beror på vet jag inte men misstänker att det är mer krig om blindsen än på .05/.10. Men med 800kr i rullen kanske det är bäst att lira 0.05 till en början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lirade förut .05/.10 på expekt och det gick väl hyffsat, plussade stadigt åtminstone, men när jag senare gick upp till .10/.20 så tyckte jag det va mycket lättare att vinna stålarna. Vad det beror på vet jag inte men misstänker att det är mer krig om blindsen än på .05/.10. Men med 800kr i rullen kanske det är bäst att lira 0.05 till en början.

 

Nja vet inte om det är någon större skillnad på .20 och .10. Det är ett evigt slaskande. Jag märkte dock en skillnad när jag gick upp till .50 borden. Lite tightare och bättre spel överlag. Men med 800kr ska du nog hålla dig till 0.20 så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker helt klart att du ska hålla dig till microlimit cg till en början, gärna 0.05/0.1. Och du bör inte ge dig på de lägsta SnG ($2-5). På dessa brukar raken vara 20% jämfört med 10% på lite högre bord. Denna skillnad kommer att äta upp en stor del av din förväntade vinst alternativt vända en liten vinst till en förlust. Helt enkelt kommer raken att äta upp dig. Högre SnG än $5 har du absolut inte råd med.

 

Finns säkert sidor med 10% rake även på låga SnG (dock inte party) och då tycker jag att du kan testa SnG för att jämföra med cg och se vilket som passar dig bäst.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter igen, stort tack till alla tips och trix!

 

Nu efter 3 speldagar med kanske effektiv speltid på ca 10 timmar har jag plussat 60$ :D

 

Det är främst på cg jag vinner. Jag vinner väl lite på SnG men jag vet inte om jag plussar något märkvärdigt där.

 

Egentligen är det ju SKITlätt att vinna på microlimit. Det är ju bara tålmodigt vänta på bra hand och spela den någorlunda aggresivt så betalar det oftast rätt bra. För att hålla diciplinen uppe spelar jag på 3 bord samtidigt. Detta fungerar väldigt bra. Dock svårt om jag lyckas träffa på alla 3 borden samtidigt :) Sen ska jag väl inte säga skitenkelt heller.. Jag kan ju ha tur med korten osv men det känns verkligen som jag hittat ett bra koncept! Jag har egentligen bara förlorat en stor pott och det var när killen satt med högre kåk än mig. Kände det på mig men kåk är kåk tänkte jag och körde på :oops:

 

Jag har följande fundering. Jag funderar att spela på 0.05/0.1 tills jag plussat 145$ dollar dvs har kommit upp i 250$. Då går jag upp ett steg till nästa blinds. Skulle jag förlora mer än 50$ så går jag genast ner till 0.05/0.1 igen för att rannsaka mig själv och försöka lista ut vad felet ligger.

 

Det farliga med att plussa frekvent är att jag slarvat med pokerlektyren rejält :( Skärpning där!

 

Sedan har jag två frågor till:

 

1. Jag spelar på expekt och har rätt till reloadbonusen när jag rejkat visst antal händer. Men exakt vad är rejkade händer och när vet jag när jag rejkat tillräckligt händer?

 

2. På vilka nivåer börjar den "avancerade" pokerspelandet om man säger så. Vilken nivå är det spelarna börjar ta hänsyn till pottodds och verkligen försöker läsa motståndarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. En rakad hand på expekt är en hand där potten gått över 5 dollar, för då tar de 25 cent rake och den räknas med i dina rakade händer. Du kan kolla hur många rakade händer du har genom att klicka MENU, Raked hands i programvaran.

 

2. Jag låter någon mer kunnig svara på den frågan eftersom jag inte spelat högre än 2/4.. jag tycker i och för sig att det kan vara hyfsat avancerat spel där, men jag låter som sagt någon med mer erfarenhet ge ett bättre svar.

 

Lycka Till// Jörgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...