Gå till innehåll

NLT - Svårt flopp beslut, vad säger expterterna?


Jessica

Recommended Posts

Har precis satt mig på bordet så jag har inga reads på någon av spelarna. Försöker först stjäla mörkarna med JTo men får 2 syn och en intressant flopp.

 

PokerStars Game #2376425341: Hold'em No Limit ($1/$2)

 

Table 'Androgeos II' Seat #3 is the button

Seat 2: agonndy ($223.15 in chips)

Seat 3: JessLove ($180 in chips)

Seat 4: PhatStacks ($110.25 in chips)

Seat 5: BossDal ($136.15 in chips)

PhatStacks: posts small blind $1

BossDal: posts big blind $2

*** HOLE CARDS ***

Dealt to JessLove [Jh Tc]

agonndy: folds

JessLove: raises $6 to $8

PhatStacks: calls $7

BossDal: calls $6

 

Träffar OESD utan att färgmöjlighet ligger ute så jag har 8 rena outs. En snubbe börjar med att mes betta 1/3 av pott och jag försöker då vinna potten redan här. Om han synar är det juh absolut ingen katastrof har juh en hel del outs. Då händer plötsligt något oväntat. Den första killen som checkade går all in med $75 till och den andra går all in ($20 till). Just då ligger $280 i potten och det kostar mig $100 till att vinna $380. dvs 3,8 gånger pengarna? Om man räknar på mina 8 outs borde jag ha lite mindre än 33% men man kanske kan räkna med 1/3 eftersom de uppenbarligen har set-set eller set/2par och därför är ogynnsamma kort redan borta ur leken. Dessutom har jag redan investerat över 10% av potten så jag är väll lite commited med?

 

Tjejen skrek: "Fold är du cp eller?, klart du ej kommer få stege"

Men jag synade.

 

Kommentarer? (1.Har jag räknat fel? 2.Bör man spela handen annorlunda beroende på hur stor BR man har och därmed hur stor varians man tål? 3. Övrigt?)

 

*** FLOP *** [7c Qd Kh]

PhatStacks: checks

BossDal: bets $8

JessLove: raises $20 to $28

PhatStacks: raises $74.25 to $102.25 and is all-in

BossDal: raises $25.90 to $128.15 and is all-in

antmcgee joins the table at seat #1

JessLove: calls $100.15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående spelet så tycker jag inte att du borde höjt på floppen. Båda mörkarna synar preflopp vilket indikerar att åtminstone en av dem har höga kort och det är alltså inte alls otroligt att någon av dem träffat den här floppen hårt.

 

Alltså har vi ett par olika fall:

 

Båda dina motståndare har träffat hårt. I så fall åker pengarna antagligen in på floppen och du har marginella synodds. Spelar ingen större roll om du synar eller höjer här.

 

Betaren har träffat hårt och den andre har skräp. Här spelar det väldigt stor roll om du synar eller höjer. Om du synar så kan du träffa din hand på turn och knäcka din motståndare, om du höjer så kan din motståndare kontrahöja och då blir du tvungen att folda.

 

Betaren har inget särskilt men checkaren har stål. Det kan bli kontrahöjning här oavsett vad du gör och du är då tvungen att lägga dig. I det här fallet är syn överlägset eftersom det kostar dig mindre.

 

Båda dina motståndare har skräp. I det här fallet så kanske det är bättre att höja än att syna, men spelare som har skräphänder orkar oftast inte beta vidare hela vägen så du kan mycket väl ta potten även om du bara synar på floppen. Till skillnad från i fixlimit så representerar du inte mycket mindre styrka för den sakens skull och mot dåliga spelare så räcker det med att de är svaga för att du ska vinna.

 

Tänk också på att det rimligen är mycket enklare att bli av med händer som TP på turn eller river när de inte ser i närheten av lika starka ut som på floppen.

 

Tycker alltså att det här är ett rätt bra ställe att bara syna på. Om du får mer svaghetsvibbar så kan du försöka ta potten på turn med betydligt större chans att lyckas.

---

 

 

Att de har set/tvåpar skadar dig mer än hjälper dig för det mesta eftersom de relativt ofta kommer träffa kåk när du har träffat stege. Använd pokerstove för att kolla trolig pottandel.

 

Angående pottoddsen så räknar du lite konstigt. Antingen så får du räkna med andel av den totala potten du lägger in i potten (bet/totalpott) och då räknar du med dina pengar i totalpotten. Det är det enklaste sättet för att direkt jämföra med program som pokerstove som uttrycker vinstchans på samma sätt.

 

Räknar du istället pottodds så får du ett tal där du på ena sidan ställer upp hur mycket du backar när du förlorar (dvs betet) och på andra sidan beloppet du plussar när du vinner (du får alltså aldrig räkna med din bet här). Så alltså har du 2,8 gånger pengarna eller 1:2,8 i pottodds, vilket är rätt stor skillnad.

 

Jag skulle tippa på att du har en marginell syn eller marginell fold. Vilket som så kommer det bara vara ett beslut som är värt någon dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de har set/tvåpar skadar dig mer än hjälper dig för det mesta eftersom de relativt ofta kommer träffa kåk när du har träffat stege. Använd pokerstove för att kolla trolig pottandel.

Förstår inte vad som skadar. T.ex KQ och 77 blockar varandras outs.

 

Så alltså har du 2,8 gånger pengarna eller 1:2,8 i pottodds, vilket är rätt stor skillnad.

1:2,8 i pottodds är samma sak som 3,8 gånger pengarna och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad som skadar. T.ex KQ och 77 blockar varandras outs.

Det sänker din vinstchans jämfört med chansen att träffa din hand. Jessica justerar ju upp träffchansen men glömmer att justera ned vinstchansen (vilket är den större effekten) pga att stege kommer bli utdragen ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad som skadar. T.ex KQ och 77 blockar varandras outs.

Det sänker din vinstchans jämfört med chansen att träffa din hand. Jessica justerar ju upp träffchansen men glömmer att justera ned vinstchansen (vilket är den större effekten) pga att stege kommer bli utdragen ibland.

 

Vad menar du? JT vinner faktiskt oftare potten mot 77 och KQ (c:a 28%) än mot enbart 77 (26%).

 

 

Hand 1: 28.3499 % 28.35% 00.00% { JhTc }

Hand 2: 54.1528 % 54.15% 00.00% { 7d7h }

Hand 3: 17.4972 % 17.50% 00.00% { KcQh }

 

 

Hand 1: 25.8586 % 25.86% 00.00% { JhTc }

Hand 2: 74.1414 % 74.14% 00.00% { 7d7h }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? JT vinner faktiskt oftare potten mot 77 och KQ (c:a 28%) än mot enbart 77 (26%).

Ja det är ju helt självklart.

 

Så enkelt som jag kan säga det:

 

Jessica: Eftersom jag vet att det är fyra kort i leken som inte är mina stegkort så ökar min chans att träffa stegen och därför justerar jag upp min vinstchans till en tredjedel.

 

Hjort: Jo, men eftersom dina motståndare så gott som säkert har kåkdrag så måste du sänka sannolikheten att vinna med stegen ganska mycket eftersom du kommer bli utdragen när du väl träffar stegen.

 

Att veta att motståndaren har kåkdrag (dvs triss eller tvåpar) minskar ens vinstchanser att vinna med stege jämfört med att inte veta om det. Om man vet att båda motståndarna har kåkdrag så ökar det ens vinstchans jämfört med att veta att bara en har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turn och river är blanka och CR fi vinner med 77 mot den andra Fi's KQ. Jag hade 28% chans att vinna enligt pokerstove och får samtidigt 1:2,8 för syn borde det inte innebära fold då? De båda Fi har sammanlagt 5 outs för kåk (77 har runner runner par dessutom) och jag tror att det gör det ännu mer klart att detta är en fold men om vi säger att Fi ej kunde förbättra då skulle det ha varit ev+ med syn från min sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turn och river är blanka och CR fi vinner med 77 mot den andra Fi's KQ. Jag hade 28% chans att vinna enligt pokerstove och får samtidigt 1:2,8 för syn borde det inte innebära fold då?

Nej, dina vinstodds är 1:2,6 vilket ju är bättre än de 1:2,8 som behövs för att göra det hela breakeven. Det är ju dock jäkligt marginellt.

 

Förresten ska du ju inte kolla på händerna som dina motståndare hade utan händerna de kunde ha haft istället. Rimligen så sänker det dina vinstodds en aning, kanske tillräckligt för att göra det till en marginell fold istället för en marginell syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...