Gå till innehåll

NLT - FT, suckersidan av stegen

Mikey

Recommended Posts

Satt just och spelade två bord på NL50. Ett av borden var SH vilket jag fokuserade mest energi åt för att få en bra read på motståndarna där, och det andra bordet var ett FT bord som jag spelade ganska basic vid. Hade inga jätte reads på någon vid FT bordet.

Får upp en hand där jag har J8 och floppar stegen. Det är vid turn problemet börjar.

Seat 0: X ($9,50 in chips)

Seat 1: X ($34,85 in chips)

Seat 2: X ($49,40 in chips)

Seat 3: X ($74,80 in chips) (on the button)

Seat 4: JAG ($52,20 in chips)

Seat 5: X ($49,50 in chips)

Seat 6: X ($29,50 in chips)

Seat 7: X ($33,95 in chips)

Seat 8: FI ($39,35 in chips)

Seat 9: FI_2 ($47,20 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to JAG: J :heart: 8 :spade:

JAG : Post Blind ($0,25)

X : Post Blind ($0,50)

*** Pre-Flop *** :

X : Fold

FI : Call ($0,50)

FI_2 : Call ($0,50)

JAG : Call ($0,25)

X : Check

*** Flop *** : 9s :spade: 10c :club: Qh :heart:

Kanonflop! Jag tycker dock inte om att slöspela stegar alls, så går ut med en potbett.

JAG : Bet ($2)

FI : Call ($2)

FI_2 : Call ($2)

*** Turn *** : [ 9s :spade: 10c :club: Qh :heart: ] Jd :diamond:

Jätte dålig turn. Kunde inte blivit sämre. Betar ut ändå. För liten bet, kanske? Tycker jag verkligen utlyser "lägsta stegen" på turn nu när jag tittar på det i efterhand. Åtminstone potbett kanske? Nämeny fy, det strömmar ju ut osäkerhet ur det där bettet ju. Bäst jag går vidare innan jag stör mig mer på det :)

JAG : Bet ($4)

FI : Raise ($8)

FI_2 : Fold

JAG : Call ($4)

*** River *** : [ 9s :spade: 10c :club: Qh :heart: Jd :diamond: ] 5c :club:

Blank river. Check-call? Check-fold? Jag skulle ju kunna beta, men då måste jag även syna hans all-in om han bestämmer sig för att spela, så då kan jag lika gärna trycka in? Dumdristigt kanske, med tanke på brädan.

Vad kräver ni för read för att rättfärdiga en syn i det här läget? Vad gör ni mot en spelare ni inte har kanonkoll på? Han verkade helt ok och gjorde en del sjyssta drag här och där, men mer har jag inte sett av honom.

Jag är nöjd med det beslut jag tog, men vill bara höra vad ni tycker om dessa lägen, som inte är alltför ovanliga.

Den huvudsakliga frågan är:

Vart i handen, och HUR skulle ni slå på bromsen när ni sitter ur position i en sån här situation? Jag tycker det är svårt att bromsa ner utan att det blir uppenbart att jag sitter på låga stegen, men samtidigt vill jag egentligen inte pressa så hårt med den brädan.

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On flop har du andra bästa handen, bara KJ som slår dig.

Turn

Skulle nog dratt i bromsen där och check/callat om jag visste FI inte var så himla bright. Annars blir det fold.

Turligt nog hade potten inte blivit så himla stor och därför kan du svära lite åt pokerguden för att senare folda.

Problemet med att checka på turn är ju att någon med QT, Q9, AQ kommer sno potten från dig. Jag tycker inte om att tvärnita sådär så fort det kommer ett kort man inte är jätte sugen på att se. Tycker det blir så genomskinligt. Nu tycker jag inte att min bet på turn var stor nog dock, men det har jag redan nämnt ;)

Länk till kommentar

Problemet med att checka på turn är ju att någon med QT, Q9, AQ kommer sno potten från dig. Jag tycker inte om att tvärnita sådär så fort det kommer ett kort man inte är jätte sugen på att se.

1. Om Fi floppar tvåpar på ett sådant bräde så kan man oftast räkna med en reraise på floppen.

2. Kortet som kommer på turn dödar din hand mer eller mindre. Och när du better ut halvstarkt och får en reraise så är det dags att folda även om du kanske foldar den bästa handen.

Länk till kommentar

Du föreslår alltså en check-fold på turn? Personligen tycker jag att det känns lite väl vekt och det kommer mer eller mindre medföra att du kommer förlora alla liknande situationer, oavsett vad din fi sitter på för kort. Finns ju inte att jag lägger mig efter hans lilla re-raise på turn där iaf. Jag tänkte att han kanske gjorde det på grund av mitt svaga bet.

Jag checkade rivern, han gick all-in och jag la mig. Han visade upp AT och hade alltså par i tior ;)

Länk till kommentar

Tycker du verkar lite väl betkåt på turn, särskilt med en hand som den här som slår bluffar och inte mycket annat. Kan inte direkt se något fel på att checka där med två spelare efter dig.

På rivern så vore det ju att spela ungefär så dåligt som det går om du betar. Antingen checkfold eller checksyn.

Länk till kommentar

Tycker du verkar lite väl betkåt på turn, särskilt med en hand som den här som slår bluffar och inte mycket annat. Kan inte direkt se något fel på att checka där med två spelare efter dig.

På rivern så vore det ju att spela ungefär så dåligt som det går om du betar. Antingen checkfold eller checksyn.

Alltså jag tycker bara att en check på turn öppnar upp för bluffar om något. Du säger att jag bara slår en bluff, men tror du inte att tvåpar, triss och AQ följer med från floppen? Genom att checka kommer de alltid att vinna över min hand om jag skulle check-folda. Oavsett vilken hand de skulle sitta på så skulle de slå mig.

Är det verkligen bra att öppna upp ett läge där man inte kan vinna handen för att man sitter på den lägre änden av stegen?

Länk till kommentar

Jag skulle gett upp potten på turn, vad äre man kallar de, inversa implicita odds, alltså att det kan ksota tokmycket om någon av de har det och du har svårt att släpa din egen. Fold mot minraisen alltså...

Ok. Skulle jag checkat redan från början enligt dig också eller? Jag får väl ge mig i så fall ;) Tycker bara att det slänger ut en mängd information om mig själv medan jag inte alls får någon info av de andra.

EDIT: Jag hade i princip gett upp hoppet vid hans raise på turn, men tänkte att jag iaf kanske kunde få se en billig showdown... Men så blidde det icke!

Länk till kommentar