Gå till innehåll

Lite pokermatematik?


Beachjohan

Recommended Posts

Satt och fundera lite på all in situationer.

Säg att tre st går all in. Då vinner man såklart 1 av 3 ggr.

 

Blev lite förvirrad i 2s när jag tänkte "50% channs att slå en... 0,5*0,5 = 0,25..." 25% är skillt från 33%.

Såklart blir det en massa omöjliga kombinationer i ett träddiagram.

när 25% saknar vinnare. Men förhållandet mellan de olika spelarna stämmer ju 25:25:25.

 

Med andra ord är inte resultatet helt oberoende.

Med matematik F kunskaper i sannolikhet tog det slut där.

 

Hur räknar man ut hur stor edge man har mot en slumpvis vald hand om man vet att man slår en given slumpvis vald hand.

Inte för att det är av något intresse i pokern utan bara av matematiskt intresse. Kan tänka mig att man intergrerar över alla värden som personen man har slagen kan ha och sedan räknar ut något typ av snitt.

 

Vore taksam om någon med djupare matematikkunskapre kan förklara ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och fundera lite på all in situationer.

Säg att tre st går all in. Då vinner man såklart 1 av 3 ggr.

Det gör du inte alls! Hur mycket du kommer att vinna beror på vad du har för kort, AA mot KK, KK kommer nog att vinna ett antal gånger mer än 1/3 av gångerna, medan 22 mot 33/44 troligen kommer att förlora mer än 2/3 av gångerna.

 

resten har jag svårt att förstå vad du vill ha sagt med om jag skall vara ärlig :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör du inte alls! Hur mycket du kommer att vinna beror på vad du har för kort, AA mot KK, KK kommer nog att vinna ett antal gånger mer än 1/3 av gångerna, medan 22 mot 33/44 troligen kommer att förlora mer än 2/3 av gångerna.

 

resten har jag svårt att förstå vad du vill ha sagt med om jag skall vara ärlig :?

 

Hahaha....

 

Det han säger är att du, i längden, oberoende av kort, kommer vinna 1/3 av dessa all-ins (han förutsätter att ni går all-in oavsett kort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A = Jag, B = Motspelare 1, C = Motspelare 2

 

Som sagts tidigare så är ju sannolikheterna att A:s hand > B:s hand och A:s hand > C:s hand (och även om B:s hand > C:s hand) ej oberoende.

 

Om de vore oberoende skulle det finnas tre oberoende händelser som kan inträffa med 50% sannolikhet. Det finns därmed 8(=2*2*2) olika scenarion som kan inträffa. Av dessa scenarion är det två som är paradoxer som inte kan inträffa i det verkliga fallet (p g a beroende). Dessa två är (A > B, B > C, C > A) och (B > A, A > C. C > B). Dessa scenarion skulle inträffa i 25% av fallen ifall händelserna var oberoende. Därför försvinner 25% av vinsterna.

 

Hur stor chansen är att vinna borde om jag inte tänker helt fel gå att räkna ut om man använder betingade sannolikheter istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor chansen är att vinna borde om jag inte tänker helt fel gå att räkna ut om man använder betingade sannolikheter istället.

 

mmm det var ju det jag fick fram med 25:25:25... dvs 1:2 att man vinner.

Visste inte att det fanns något som kallades betingade sannolikheter och att man enkelt kunde räkna bort paradoxala saker.

 

Borde väll också gå att intergrera fram också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha....

 

Det han säger är att du, i längden, oberoende av kort, kommer vinna 1/3 av dessa all-ins (han förutsätter att ni går all-in oavsett kort).

Var skriver han det?

 

Hur räknar man ut hur stor edge man har mot en slumpvis vald hand om man vet att man slår en given slumpvis vald hand.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet här är just som gdaily skriver att frågan är vagt formulerad. För att få ett svar på en matematisk fråga hjälper det oerhört mycke om den är något bättre formulerad.

 

Hur räknar man ut hur stor edge man har mot en slumpvis vald hand om man vet att man slår en given slumpvis vald hand.
Det här är frågeställningen som jag kan läsa ur ovanstående och jag är ändå fortfarande osäker på om jag har valt rätt mening...

 

Slumpvis hand, borde vara detsamma som osedd. Frågan är då möjligen hur stor % har man om man vet att man slår C men går upp mot osedd B? Eller? Nu finns det inga "vet att man slår" händer i poker eftersom alla händer har % så därför faller den här övningen på sig själv.. men jag antar att det är lite som "välj den tredje" dörren problemet eftersom det då är 50% istället för 33% när lekledare pekar ut en av de som är felaktiga...(för er som känner till vet vad jag menar)...

 

Du har ursprungligen 33% men eftersom du plötsligt vet att du klår c så har du bara en fi kvar.. o då vinner du åter 50%...

 

(med reservation för att jag inte förstår problemet/förutsättningarna och definitionen edge etc)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har ursprungligen 33% men eftersom du plötsligt vet att du klår c så har du bara en fi kvar.. o då vinner du åter 50%...

 

 

En slumpvis hand som bevisligen har slagit en annan slumpvis hand har ju ett visst värde i förhållande till en slumpvis hand. Så det kan knappast vara 50% att slå den andra slumpvisa handen, det måste öka med någon faktor. Denna faktor ökar för varje antal av slumpvisa händer som vi bevisligen slår. Jag antar att det är denna faktor som Johan är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En slumpvis vald hand som har ett värde som övergår en annan slumpvis vald hand? Handen har inget värde om den är slumpvis vald...

 

Slutligen, OM ni är tre allin och du vet att du slår en av dom (100/0) men är 50/50 (eller vad man nu kommer fram till) mot nummer två ... hur mycke mer +EV kan det bli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är säker på att vinna mot en av de två motståndarhänderna är chansen att vinna nästan exakt 50%.

Som sagts tidigare förändras förhållandena om man blandar in fler händer som man säkert slår. Chansen att vinna och risken att förlora kommer att fortsätta vara lika stora men chansen för split ökar tror jag. Om man delar ut hela kortleken har man 25 händer emot sig. Om man är säker på att man slår 24 av dem talar mycket för att du själv och den 25:e motsåndaren sitter med varsina pocket rockets vilket ger splittad pot i alla fall där brädan inte visar fyra eller fem kort av samma färg. (hur man nu får tag i några kort till brädan när alla redan är utdelade ...)

När man närmar sig desssa extrema situationer känns det dock extra absurdt att tala om att man säkert vinner mot några händer men det gör väl inget... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En slumpvis vald hand som har ett värde som övergår en annan slumpvis vald hand? Handen har inget värde om den är slumpvis vald...

 

Slutligen, OM ni är tre allin och du vet att du slår en av dom (100/0) men är 50/50 (eller vad man nu kommer fram till) mot nummer två ... hur mycke mer +EV kan det bli?

 

Jag håller inte med dig, visst den är slumpvis vald men eftersom vi vet att den slår en annan slumpvis vald hand så har den ett värde. Om vi tex väljer ut 10slumpvisa händer och vi sedan VET att hand 1 slår hand 2-9, tycker du då fortfarande att det är 50% att den slår hand 10 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan en slumpvis vald hand slå en annan slumpvis vald hand, det är ju en omöjlighet! Då är dom ju inte slumpvisa längre!

 

Man lär väl utgå ifrån att dom var slumpvist valda men att brädan är klar och man har konstaterat att den ena slår den andra. Annars blir det ju som du säger ganska omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...