Gå till innehåll

NLT - Får det man vill men kan inte ta det!


nucleus

Recommended Posts

Har funderat ganska mycket på denna hand som utspelade sig igår runt varulvstimmen. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om mitt spel och inte hans heller, vore tacksamt med lite kommentarer.

 

förutsättningar: bodog 1/2 NL, fullbord (9st), lös stämning, ett troll var nyss inne och skänkte 2-3 inköp för att sedan dra ut för ungefär samma belopp, de flesta var svin i maskin.

 

Har tyvärr ingen hand history men det är egentligen inte det viktiga heller

 

stacks: JAG: $1000+ FI: ~$250

 

Har QQ på hand

 

Trollet och en annan spelare vi kan kalla X har limpat då FI höjer mini (upp till 4), jag ställer om till 12, alla synar. Flop kommer J hög två spader, J73. Checkas till mig som bettar 25 nu droppa r de andra av och bara FI synar. Turn en till 3.

 

Nu kommer vi till det intressanta här checkar jag för att jag vill att han ska tror att jag är svag, har tidigare spelat mycket starkt och aggressivt och ofta tagit hem potterna senast på turn, vi har endel historia FI och jag och jag vet att om jag checkar den här kommer han försöka sno potten på river då jag planerar betta weak.

 

river kommer en ganska blank T. Nu får han för sig att ställa rätt ut för runt 200$, potten är väl något mindre än 100$ innan, bara skickar iväg dom och jag vet inte vad jag ska tro längre. antingen tror han jag är svag och köper den med nåt sjukt bet som jag hellre synat med A hög än QQ. eller så tror han att jag är svag men vill till varej pris få fullt betalt på sitt set då han tror att jag kan syna ner honom med nögot halvdant (har tidigare gjort endel fina syner med högt kort osv). tänker även JT ett tag men den handen har jag ju på högre tvåpar....hmmm verkligen ett dilemma, kan han ha ett högre pocket, miniraise är ju inte helt ovanligt för tomtar som hittat AA. Jag lägger mig hursomhelst och han visar. Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till mitt försvar kan jag väl säga att jag synar normalt dessa köpförsök men det var något i situationen som fick mig att tveka. som sagt det var ganska mycket krig mellan oss efter att han dragit ut till fyrfärg och lite anant så var jag rätt lack, förra gången jag hade killen all in totaldominerad, ville verkligen inte dubbla upp honom igen med en fiskig överparssyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj sry. tänkte lägga den där först men trodde det var lite hårdare krav på utförande än detta svammel. sen flyttade nån den dit tydligen och jag som trodde att den inte kommit in över huvud taget...well

 

passa gärna på att lägg till en kommentar herr hjorth, de brukar vara vettiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite tankar:

 

Jag skulle nog vara mer benägen att raisa större preflopp, i NL så vill stora pockets inte ha så mycket sällskap och det är ju inte direkt dåligt om man skulle ta potten osynad eftersom det antagligen är ett större belopp (eller i vart fall inte mycket lägre) än QQ kan vänta sig att snitta än om alla synar en tolva.

 

På floppen så ligger det alltså $48 i potten med färgdrag ute, AA och KK känns i stort sett omöjliga eftersom ingen reraisade din reraise preflopp. Men jag tycker nog ändå att det är läge att beta större än lite drygt halvpott. Om någon har färgdraget med esset så är det i stort sett break-even odds för dem, tom kanske lite bättre. Tror inte det är någon big deal dock, särskilt inte om du kan lägga dig och samtidigt får value från många sämre händer här (typ TT/99, A3, etc).

 

En rätt relevant poäng här är att det är bättre för ett överpar ju mindre pengar som finns kvar att beta på turn och river. Detta eftersom pengarna som vinns då tenderar att vinnas av tvåpar och bättre.

 

På turn så ger du upp en jäkla massa value till färgdragen (bortåt 1/4 av potten). Frågan är ju då hur stor del av detta du kan ta igen på bluffar från motståndaren och om du skulle kunnat få value genom att beta. Om du kan vara tämeligen säker på att han betar runt pott med missade färgdrag på river så tror jag nog att det är en bra check.

 

Men nu kommer ju river med ett hyffsat perfekt kort och du har försökt inducera en bluff. Tror helt enkelt att du måste syna här om du inte har en bra aning om hur din motspelare spelar (och om du inte har det så var nog turnspelet inte helt lyckat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från dublettråden:

 

Jag skulle slå mig själv på käften först och sen skulle jag syna.

 

Du får skylla dig själv. Hade du bettat turn också och fått en kraftig re-raise hade du haft mer information som gjort att folden varit betydligt mer nära till hands. Kanske till och med självklar fold beroende på read.

Nu har du istället checkat och fått honom precis dit du vill. Bluffar han här har han gått rakt i fällan. Och om han då lyckas få bort dig från handen har du ju skitit i det blå skåpet. Vad jag menar är, om du väljer att checka turn så får du fan vara beredd att syna när det inte kommer AK eller om 10:an parar sig.

Visst, har han dragit in gutshoten så är det ju synd. eller om han slowat sitt set. Men han kan lika väl ha AJ QJ KJ JT vilket PP som helst eller rent av AK eller vilka två kort som helst. Åtminstone eftersom du varit aggresiv tidigare.

 

Det jag själv ser som talar emot min read här är väl att jag aldrig spelar bord med fler än 6 pers. och oftast inte fler än 4 pers heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller helt med er i kommentarerna. faktum är ju att jag som ni påpekar spelade handen på ett sådant sätt att jag ville få en bluff, får det och hittar ändå inte synen. jag tror väl jag vet vad rätt svar är och att jag måste syna i det läget. lite därför jag skrev den här tråden för att få det bekräftat att jag bör syna river trots överbet (kanske ännu mer därför iof).

 

angående färgdraget johan: när jag bara har en spelare kvar mot mig som jag vet kan ha lite vadsomhelst och som jag dessutom har position på så tycker jag inte att jag gre upp för mycket. träffar färgen och han gör ett liknande all in bet får jag väl helt enkelt lägga mig. även om man även där kanmisstänka en bluff, men det är en anann tråd ;)

 

på flop är det väl betet något i underkant men jag har inga problem att lägga ner överpockets (som synes) om någon visar mycket styrka så om den träffar kommer jag nog ifrån den och i de andra fallen får jag bra value på mina ladies.

 

tycker själv att det jobbiga i den här handen är att han synar kallt mitt bet och sen sticker in skiten på river, brukar tyda på en väldigt stark hand. hade han miniraisat eller nåt flop hade jag nog inte vart lika rädd för att vara slagen.

 

jag vet endel om min motspelare och VET att han är kapabel att göra stora bluffar och spela lite vilka kort som helst. vilket gör det lite till en knivig situation. väljer att lägga den här gången men det är nog en dålig fold. Speciellt eftersom han VET ännu mer att jag spelar väldigt löst och aggressivt, så när jag slår av på takten och ger han checken så tror han att han är hemma eftersom jag ananrs brukar trycka hårdare och hårdare, både med en bra hand och en dålig.

 

jag tror helt enkelt att jag blev lite för känslomässigt involverad i den här handen, ville verkligen inte dubbla upp honom igen efter att åkt på en riktigt jobbig beat som sagt. samtidigt vill jag ju mer än alt anant ta hans buck, fick tyvärr inget mer läge utan var tvungen att koja...

 

Kan väl avsluta med att säga att han visade AT.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...