Gå till innehåll

SnG - Förväntade svängningar?


Stig_Wallby

Recommended Posts

Undrar mest om det finns någon ungefärlig siffra för hur många buy-ins man kan förlora under en dag utan att det är något märkvärdigt? Är det "vanligt" att förlora 5, 6, 7, 8 eller till och med 9-10 buy-ins på en dag?

 

Ligger nere $110 på $22 SnGs just nu vilket kanske inte är så jätte, men undrar bara hur mycket man ska räkna med. Jag ska i vilket fall som helst ta en paus nu, för Ni vet alla hur det känns när man förlorar. Man KAN inte sätta någonting. Trist när man hamnar i All-In situation med två överkort mot 33 och man säger "Ah well, good game and goodluck! Was worth a shot" i chatten innan floppen hinner visa sig.

 

Så hur mycket bör jag förvänta mig att kunna förlora under en dag?

Har Ni något tak för när ni slutar för dagen då det gäller SnGs? Typ 10 buy-ins back eller något?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl rätt mkt på hur många man lirar på en dag.

 

Men jag har iaf backat 15 inköp som mest under några dagar.

 

Ok, men jag tänkte mer på någon form av "standard" och inte extremerna. Om du vet hur jag menar :)

 

Hur många SnGs utanför pengarna är inte ovanligt att få i rad förresten?

 

Ah okej. Att förlora upp mot 10 inköp borde inte nåt man gör speciellt ofta om man är en bra lirare som hamnar ITM 40-50% av gångerna.

 

Men rätt så ofta kommer man väl hamna utanför pengarna 3-4 ggr irad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt - ta din OTM% (OUT OF MONEY) och multiplicera den med sig själv 5 ggr för att se hur stor chansen är att missa 5ggr i rad.

 

Säg att ITM är 25% då är OTM 75% och du får chansen att förlora 5 ggr i rad till

 

0.75 * 0.75 * 0.75 * 0.75 *0.75 = 0.24

 

Dvs 24 % - det är rätt ofta sådant kan inträffa.

 

Dvs det är inte alls orimligt att förlora 5 ggr i rad om man har 25% ITM. (Det är ungefär lika stor chans att göra det som att komma ITM i en enskild match)

 

Chansen att forlora 10 ggr i rad är då 6% - vilket även det kan inträffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hamna utanför pengarna 10 ggr i rad även med den procenten du har (43) är inte så ovanligt.

 

Själv så har jag ungefär samma procent som du och jag har haft flera perioder av missflyt där jag blivit utdragen av sämre kort gång på gång.

 

Jag har även haft perioder där jag hamnat ITM 8-9 ggr i rad, men då har jag också haft extremt flyt i alla 50/50 situationer.

 

Fortsätt spela vinnande poker och se till att inte tilta så vänder turen efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på min sjunde raka utan pengar nu. Eller, spelet är inte slut, men ser inte så ljust ut. Men jag är lika glad för det ;)

 

Jag ligger på runt 42% ITM själv, och får ibland dessa streaks, men se bara till att ha rulle för det så känns det inte lika farligt. Sedan så ska du inte bli nere för att du åker ut på grund av att andra har tur. Du ska bli mer nere av att åka ut på grund av eget kasst spel. Nu åkte jag ur den sjunde också för den delen...

 

Men som sagt, ibland träffar man ingenting och andra träffar allt. Ibland är det vice versa. Men oftast så finns en balans därimellan. Låt bara inte humöret ta övertaget!

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det verkar som man får uppleva värre fluktuationer om man lirar SNG än cashgame.

 

Efter att jag började spela SNG nu nyligen igen har jag haft väldigt stora upp och nedgångar (tyvärr har det blivit mer av det sistnämnda).

 

Det är iaf min erfarenhet, att tappa 15 inköp händer väldigt sällan för mig när jag lirar cash.

 

Nån som har några tankar kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har några tankar kring detta?

Du tittar på fel parameter. Om du i cashgame var tvungen att vara all-in med ditt inköp minst 1 gång per 80 händer så vore det en relevant jämförelse. Jämför istället förväntad vinst och standardavvikelse per turneringshand med samma siffror per cashgamehand.

 

Ah okej. Att förlora upp mot 10 inköp borde inte nåt man gör speciellt ofta om man är en bra lirare som hamnar ITM 40-50% av gångerna.

Jag lovar, din förväntan är inte en ITM på 40-50% den är snarare på 35-37%. Är den högre än så beror det inte på dig utan att dina motståndare verkligen är superdåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag spelar nästan uteslutande 2-Table SnG och där borde väl svängningarna vara lite större?

Jag har precis klivit upp från $10+1 till $20+2 och dagen har gått kasst.

Har spelat 10st SnG och enda placeringen är en fjärdeplats ($40).

 

Bör jag vara orolig, har jag tagit mig vatten över huvudet med att spela $20+2 eller är det bara bad streak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör jag vara orolig, har jag tagit mig vatten över huvudet med att spela $20+2 eller är det bara bad streak?

 

Jag spelade tidigare $10+1, tvåbords-SNG, på Prima och har nu gått över till $30+3. Det är ingen större skillnad på spelarnas skicklighet.

 

Med andra ord; du har haft oflyt.

 

Jo jag tror jag hade oflyt jag med, har lyckats vända det någolunda nu om man bortser från att jag snubblar på mållinjen lite för ofta

 

Total SnG-statistik: (Sedan 27/9)

Antal inköp: 18st

1:a platser: 0st ($160)

2:a platser: 4st ($120)

3:e platser: 1st ($80)

4:e platser: 2st ($40)

Vinst/Förlust: +$244

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har spelat ca 1000st 20+2 10 manna på party och jag är ITM 42%. Igår lirade jag 23 st och jag började med en första plats och tre tredje platser och rästen utanför pengarna :twisted:

 

Jag var nog ganska tiltad i de sista i alla fall de fyra sista. Jag tror inte att jag vann en enda 50/50 situation på hela dagen. Jag har alldrig förut hamnat utanför pengarna i så här många i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har en % på hur ofta ni är ITM, hur många har ni spelat?

 

Jag har bara spelat sedan i somras och har (sedan jag började föra statistik) spelat 98SnG och varit ITM exakt 41 ggr, fördelat såhär:

 

1:a: 21 ($525)

2:a: 10 ($150)

3:a: 10 ($100)

 

Total: +$285

 

Alltså ITM nånstans kring 42%.

 

Buy-in är $5. Vill verkligen gå upp till $10 men jag vill att min BR skall överstiga $300 och jag har förbannat svårt att nå dit (pendlar mellan $150-250 och det lossnar inte!).

 

När är denna statistik s.a.s grundmurad? Vid 500 spelade? Vid 2000 spelade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...