Gå till innehåll

Investerar pokersajterna spelarnas konton?


hoffa

Recommended Posts

Eftersom man inte får någon ränta så är det ju och andra sidan etiskt sätt väldigt nära ren stöld. Det enda jag kommer ihåg är rykten om att pengarna förvaras på separata konton som siten ger fan i (åtminstone är det ju så företag ska sköta kunders pengar i liknande verksamhet). Men jag har inte alls kollat upp det och så vitt jag vet så sitter det någon partynisse som investerar alla mina slantar på att rubeln kommer tiodubblas i värde över nästa tremånadersperiod.

 

Någon som inte är jag borde orka mejla och fråga, alternativt läsa igenom avtalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte får någon ränta så är det ju och andra sidan etiskt sätt väldigt nära ren stöld. Det enda jag kommer ihåg är rykten om att pengarna förvaras på separata konton som siten ger fan i (åtminstone är det ju så företag ska sköta kunders pengar i liknande verksamhet). Men jag har inte alls kollat upp det och så vitt jag vet så sitter det någon partynisse som investerar alla mina slantar på att rubeln kommer tiodubblas i värde över nästa tremånadersperiod.

 

Någon som inte är jag borde orka mejla och fråga, alternativt läsa igenom avtalet.

 

Det tänkte jag också på..

 

Vem förlorar i det långa loppet ex när Euron och dollarn går upp/ner som den gör?

 

Har sett en med BR 600.000+ $ ..

Sjunker dollarn 10 ören så räkna ut själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem förlorar i det långa loppet ex när Euron och dollarn går upp/ner som den gör?

 

Har sett en med BR 600.000+ $ ..

Sjunker dollarn 10 ören så räkna ut själv :)

 

Jo, men har ett företag så mycket pengar, så hedgar de självklart. Matteprof förklarar säkert mer ingående, för jag har nästan glömt allting jag lärde mig när jag läste finansiell ekonomi. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem förlorar i det långa loppet ex när Euron och dollarn går upp/ner som den gör?

 

Har sett en med BR 600.000+ $ ..

Sjunker dollarn 10 ören så räkna ut själv :)

 

Jo, men har ett företag så mycket pengar, så hedgar de självklart. Matteprof förklarar säkert mer ingående, för jag har nästan glömt allting jag lärde mig när jag läste finansiell ekonomi. :)

 

 

Hehe.. Cheesecake ex.. har fet br.. Över 300.000 $ ... Dollar har sjunkit 30 öre/dollar .. .. 90.000:- måste de väl bli?

 

Lite smått kul..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem förlorar i det långa loppet ex när Euron och dollarn går upp/ner som den gör?

Jag förstår inte vad du menar här riktigt.

 

Har sett en med BR 600.000+ $ ..

Sjunker dollarn 10 ören så räkna ut själv :)

Det är en rätt stark orsak till att man brukar investera lite större belopp i lite olika saker* istället för att ha allt på samma ställe (exempelvis en pokersajt). Att ha $600k liggande i enbart dollar helt oinvesterat är tämeligen oekonomiskt eftersom det finns alternativ med tämeligen låg risk där man kan tjäna mera pengar.

 

* Idealiskt sett så ska man väl investera i lite olika objekt som är oberoende så att det blir väldigt otroligt att alltihopa faller på en gång. Tyvärr är verkligheten inte riktigt så obeoroende som vi mattenördar skulle vilja att den är (exempelvis ett världskrig sänker säkert sänka flera valutor på en gång) vilket gör de här beräkningarna mycket jobbigare än om vi kunde anta att rubeln rör sig oberoende dollarn. Sådana faktorer gör även till synes mycket åtskiljda branscher less-than-idealiskt oberoende. Fast det bör tilläggas att jag inte alls är särskilt insatt i de här teorierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig att du vill plocka ut dom pengarna .. 600 k $ med en nettoförlust på 30 öre/dollarn.. javisst han får skylla sig själv då att han har så mycket inneståendes..

Det spelar ingen roll hur mycket en viss dollarsumma har varit värd i SEK tidigare, vad som är relevant är hur mycket den är värd just nu. Om man har ett tillförlitligt sätt att få en vink om hur valutan kommer röra sig i framtiden ska man inte slösa bort sin tid på att spela poker om småsummor som $600k då är det ju bara att investera på och bli en ny Soros. :-)

 

För de flesta av oss är det helt enkelt inte relevant att tänka i termer av valutaförluster vid nedgång/uppgång utan istället bör vi koncentrera oss på att skydda oss från sådan varians genom att sprida riskerna så att vi inte tar så stora smällar på en gång. Detta för att det ju är ekonomiskt* ointressant hur mycket pengar vi en gång haft, det enda relevanta är ju hur mycket pengar vi kan förväntas ha och eftersom det i praktiken är 100% okänt för oss vanliga dödliga så är det ingen bra idé att lägga alla äggen i en korg.

 

* För vårt välmående är det dock en enorm skillnad. Någon som börjar på 500k, går upp till 20m och sedan faller ned till 1m kommer sannolikt må precis lika dåligt som någon som förlorade ett par 100k direkt från start och må sämre än den som låg kvar kring +-0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokersiten förlorar självklart inget på valutaförändringarna. Om du sätter in 100 dollar för 780kr och tar ut dem om ett år, så är det fortfarande 100 dollar för siten, oavsett om värdet förändrats till 600kr eller 1000kr.

 

Om du ställer din bil i mitt garage och hämtar den om ett år, så kanske värdet på bilen har gått ner, men det spelar ju ingen roll för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det tänkte jag också på..

 

Vem förlorar i det långa loppet ex när Euron och dollarn går upp/ner som den gör?

 

Spelarna - eftersom pokersiten självklart har pengarna i konto med rätt valuta och konverterar när folk sätter in eller tar ut pengarna.

Spelarna kan väl vinna likväl som de kan förlora? Väntevärdet torde vara noll. (Såvida det inte är en massa växlingsavgifter a'la neteller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sajterna 'ska' hålla pengarna i escrow, om de gör det kan de inte investera dem. (Escrow är att man har pengarna på ett särskilt konto och de bara ligger där i väntan på att spelaren ska ta ut dem igen.) Rimligen uppbär de dock vanlig sparränta på pengarna.

 

Känns väldigt onödigt för en sajt att investera pengarna, risken är stor i jämförelse med inkomsten. Speciellt när man tittar på vilken fantastisk kassako raken är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...