Gå till innehåll

Allt om öl!


Knapp_0

Recommended Posts

Det var väl öl och inte vatten vi pratade om??

 

om det nu var en öltävling så är ju det enda svaret Guinness.

 

Det finns ju många olika vattensorter numera, Carlsberg och tuborg funkar väl på den fronten, antar jag..

 

Vi pratade öl, inte motorolja (Guinness).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så många goda ölsorter att det är svårt att välja ut den godaste.

 

För mig är det oftast tillfället som gör ölen. Har därför 2 favoriter:

 

* En glas kall öl inne på roskildefestivalen (oavsett sort) till Pearl Jam på stora scen (även om det tyvärr varade allt för kort)

 

* En iskall flaska Budweiser i en utomhus-bubbel-pool på Miami beach

 

Båda är oslagbara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bästa ölen är Young's Double Chocolate Stout.

http://www.epinions.com/content_160125652612

 

Smakar lite som Guinness men med en liten smak av riktigt mörkchoklad. Klart speciell och annorlunda.

 

Fett med word.

 

Annars så föredrar jag Kilkenny framför Guinnes på tapp.

Som sagt i en annan tråd, god öl finns inte bara i Europa, testa Victoria Bitter från Australien om ni inte redan gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jever är en ganska bra öl. Young's Double Chocolate lika så, och Staropramen är ju standardölen för mig i alla fall.

 

Singha, Kung, Björnebryg etc är ovärt med våld. Klart drickbara, men inget man köper för smakens skull direkt. Finns bättre alternativ i samma prisklass.

 

Kilkenny på tap tar jag också hellreän en Guiness.

 

Finns dock en hel del bättre saker. För att nämna sådant man kan få tag på i Sverige i alla fall:

 

Ale, Stout etc:

Riggwelter

Ruddless Country

Innis & Gunn

Chimay

Sam Adams (pröva sommarhiten Summer Ale, väldigt frisk och trevlig)

 

På lagersidan lägger jag min röst på de tjeckiska:

Gambrinius

Baron Trenck

Staropramen

San Miguel på en riktigt varm sommardag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite ot men är jag helt ensam om att tycka öl smakar typ likadant alltihopa. Självklart är det ju skillnad på typ "kasst" öl som harboe/hansa/firtal men så fort man kommer en prisklass över det till standardölen som är "onischade" så känner jag verkligen inte någon större skillnad, typ mellan falcon export och pripps blå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typ mellan falcon export och pripps blå.

Men dom är ju nästan lika kassa som harboe osv.

För att få något drickbart får du nog välja något annat... IMO är dom flesta svenska "standardöl" ganska tama (och lika, som du säger). Likaså dom danska, fast dom är ju hälften majs och annat skräp i, så dom går ju nästan bort automatiskt.

 

Om du vill ha något som inte är alltför olikt, men ändå väldigt mycket bättre kan jag rekommendera någon av dom tjeckiska sorterna (Staropramen, Gambrinus mfl.), lite som svenkst öl fast med bett i. Om du inte gillar för mycket beska kanske det är läge att testa ale? Typ Boddingtons eller John Smith's brukar funka bra. Dom är väldigt milda men utan att vara smaklösa och har rätt lite kolsyra, jävligt lättdrucket.

 

Annars funkar väldigt mycket av det som rekommenderats tidigare i tråden (har inte testat alla, så vågar inte lova att alla är goa), testa lite och se vad du tycker. Visst, vissa är lite dyra, men i många fall är det värt det. Om du inte känner skillnad på lager och lager, testa en Jever och en Pripps sida vid sida så får du se på kontrast...

 

Det enda jag starkt kan avråda från är fransk öl, jag fick ett infall en dag och snappade en burk på bolaget (kommer inte ihåg märket, men tror inte det var Kronenbourg, som är det enda jag hittar på systembolaget.se), det var fan det värsta jag druckit, smakade ungefär blomrabatt som grannens hund vart och pinkat i. Nu kanske inte den var representativ för all fransk öl, men jag kommer nog aldrig testa nån igen, det är inte värt risken :shock:

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite ot men är jag helt ensam om att tycka öl smakar typ likadant alltihopa. Självklart är det ju skillnad på typ "kasst" öl som harboe/hansa/firtal men så fort man kommer en prisklass över det till standardölen som är "onischade" så känner jag verkligen inte någon större skillnad, typ mellan falcon export och pripps blå.

 

hmmm, nu skall du inte vara dum och klanka ned på min favoritpoker öl :D

 

jag köper Harboe i format folköl och de är sååå kanon när man spelar av nissarna pengar på nätet :lol:

 

/A :club:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bauskas, Tervetes och Uzavas alus är tre mycket goda lettiska ölsorter - sist jag var där så var de fortfarande oförstörda av inflytande från de stora bryggerierna. Uzavas är nog godast av dom.

 

PS - om ni är i Lettland, undvik Zelta. Vill ni dricka blaskig massproducerad lager är Cesu godare (lättdrucket som fan, funkar utmärkt att supa ner sig på). Vill ni dricka god ljus öl, välj någon av sorterna ovan.

 

Tycker inte det är så enorm skillnad mellan populära ljusa lageröl, så länge skiten är kall spelar det ingen roll om det är Calrsberg, Heineken eller Tuborg man dricker. Staropramen sticker ut lite, den är godare... Gillar även Warsteiner, och tysk öl överlag.

 

Pilsner Urquell är också riktigt nice.

 

Gällande svenska öl gillar jag faktiskt Eriksberg. Finns typ tre drickbara svenska öl: Eriksberg, Sofiero och Mariestads. Norrlands dricks mest av tvång för att så många billiga skithak har den för 25kr/flaska :)

 

Fan va sugen jag blev på öl. Fast får vänta några timmar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...