Gå till innehåll

FL - Starthänder 6-manna bord?


haagone

Recommended Posts

PÅ 2+2 forumetet diskuteras starthänder för 6 mannabord. Längst ner på sidan

länk till 2+2 finns ett förslag som jag tänkte kunde vara kul att höra era åsikter om

 

Min spontana kommentar var, wow ska man verklligen spela såå aggressivt, är ju i stort sett raise eller fold som gäller. Sen skulle jag själv tex aldrig raisa AA på knappen om alla lagt sig. Vill inte (med lång näsa)se båda blindsen folda :?

 

Skulle ju heller alldrig reraisa KQ ja det finns nog mycket annat jag inte gör heller, men generellt tycker ni denna starthands tabell är bra och värd att följa

 

* LP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelar jag ju själv mest 10-max efterssom jag föredrar multiwayspel men från ett rent allmänt och teoretiskt resonemang:

 

1) Ja man ska nog nästan alltid folda eller höja på sexmannabord, faktum är att först in eller efter EN limpare ska man oftast höja eller folda även på fullbord.

 

2) Är man först in skall man alltid från sen position och i princip alltid från mellanposition höja eller folda. Har själv som regel att alldrig openlimpa från senare än MP1 (på fullbord) vilket översatt till sexmanna innebär att man alldrig ska openlimpa. Visst det finns ett fåtal händer (AA/KK/AKs kanske) där du blir besviken om alla foldar men mängden händer du tjänar på att alla foldar är så mycket större att det optimala är att höja allt i dessa lägen.

 

3) Misstänker att preflopspelet är mycket mer readberoende på sexmax än på tiomanna. Överlag ser dock listan vettig ut givet att man är rejält bättre än fi postflop, är man inte det skulle jag spela aningen tightare men precis lika aggresivt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre ser jag bägge folda en förlorar. Så klart man ska raisa med AA i sista pos. Det finns ju ingen bättre pos att ha bra i och pre raisa, de tror säkert att du bara vill stjäla potten.

 

Om du inte höjer med KQ SH borde du genast sluta spela SH.

 

Visst kan tabeller vara bra att titta på men det viktigaste är ju hur de andra agerar vid bordet, när du höjer, stjäl eller bluffar oavsett vilken hand du sitter på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min spontana kommentar var, wow ska man verklligen spela såå aggressivt, är ju i stort sett raise eller fold som gäller.

Rätt uppfattat, stämmer hyffsat på floppen också. Om en höjning känns svår så ligger ofta en fold väldigt nära till hands.

 

Sen skulle jag själv tex aldrig raisa AA på knappen om alla lagt sig. Vill inte (med lång näsa)se båda blindsen folda :?

Det brukar inte vara ett större problem då de flesta suger sig fast i sin mörk som om det gällde livet. Beroende på motståndare kan sånt där beteende vara att läcka alldeles för mycket information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...