Gå till innehåll

Spela bättre!


Torsus

Recommended Posts

Det som slår mig när man pratar om spelberoende och spelmissbruk

är att man nästan aldrig fokuserar på det personliga ansvarstagandet.

 

Nej, istället ska man stänga ner sajter, gå ut med röda varningstexter

och skicka alla till behandlingshem.

 

Mitt råd till alla som har problem med poker är kort och gott:SPELA BÄTTRE!

 

Detta begrepp, att spela bättre, kan innebära många saker:

 

1) Öka på dina teoretiska och praktiska kunskaper

2) Inser du att du inte klarar av punkt 1 så SLUTA

3) Vinner du pengar men spelar för många timmar så att

dina sociala kontakter blir lidande, SPELA MINDRE

 

...etc...

 

Låter det cyniskt? Förenklat? Javisst, men det är faktiskt så livet fungerar.

Oavsett om vi i Sverige är uppfostrad i andan av Gustav Wasa, Martin Luther och sossarna(arbeta och tjäna pengar i ditt anletes svett, lyd

överhögheten, ha inte roligt, och inte minst sossarnas lögner att "vi tar hand om alla" - underförstått att det klarar du inte av själv!)

Så är det en gång för alla så att man måste se om sitt eget hus. Räkna inte med att någon annan ska göra det.

 

Några ord på vägen ska jag dock ge:

 

Räkna med att slumpfaktorn i alla spel, även i poker, är oerhört stor.

Förlorar du mycket under en viss tid så behöver det inte betyda att

du är spelmissbrukare utan bara har haft extrem otur. Analysera dock

noga om förlusterna verkligen har varit otur eller om du troligtvis har

gjort många spelfel. Är så fallet är det bara att gå tillbaka till punkt ett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod nästan att ni skulle reagera så här. Fullständigt förutsägbart som bara stärker mig i min uppfattning.

 

Tycker ni att det är humor så är ni verkligen lättroade!

 

Oavsett om man är spelmissbrukare, alkoholist eller knarkare

så måste man VILJA sluta för att behandling ska fungera.

 

En djupt nedgången knarkare kan - om inte annat - av fysiologiska

orsaker inte sluta på egen hand därför att kroppen är för mättad

av drogen. Men det måste bygga på att han/hon söker hjälp själv för

att det ska bli bra resultat.

 

Sedan är det ju egentligen inte min sak att ha förstående för andras problem. Om någon lurar pengar av mig för att finansiera sitt missbruk så säger jag helt sonika upp bekantskapen, så enkelt är det med det.

 

Så fungerar det överallt: kronofogden knackar på dörren oavsett HUR man har dragit på sig skulder och vänner flyr om man inte sköter sig, oavsett VARFÖR man inte sköter sig.

 

Så återigen: livet är tufft och man måste ALLTID ta ansvar för sina handlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni att det är humor så är ni verkligen lättroade!

 

Det jag skrev var med ironi i tonen, samt en gnutta sarkasm

 

Oavsett om man är spelmissbrukare, alkoholist eller knarkare

så måste man VILJA sluta för att behandling ska fungera.

 

Har man inte viljan att avsluta ett missbruk, blir det antagligen väldigt svårt att sluta. Vad Du beskrev i inlägget ovan, däremot ,var att man ska modifiera sin spelstil för att spela bättre. Problemet med det resonemanget är att även om missbrukaren vinner så finns missbruket kvar och allt vad det medför. Jag har läst om personer som vinner och vinner men ändå behöver hjälp att sluta spela. Hade Du gett en knarkmissbrukare råd att läsa på om konsekvenserna och använda mer "hälsosamma" droger? Eller tänk på en alkoholist/uteliggare, sluta drick T-röd, börja dricka vodka istället. Det kanske tar bort en dålig konsekvens av ett missbruk, men inte alla!

 

En djupt nedgången knarkare kan - om inte annat - av fysiologiska

orsaker inte sluta på egen hand därför att kroppen är för mättad

av drogen. Men det måste bygga på att han/hon söker hjälp själv för

att det ska bli bra resultat.

 

Alla som blivit tvingade iväg på läger och rehabiliteringshem, med resultatet ett drogfrittliv, då? Jag tror definitivt att ens inställning kan ändras även om man blivit "tvingad" dit.

 

 

Så återigen: livet är tufft och man måste ALLTID ta ansvar för sina handlingar.

 

Jag önskar det vore så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt i att man inte kan tvinga någon att sluta.

 

Du har däremot jävligt fel i att lösningen heter SPELA BÄTTRE, då de som har/får missbruksproblem oftast har mycket stora problem med att spela bra under längre perioder för att tilten/gamblingen tar överhanden utan att de ens själva märker det. Vidare så har de personerna ofta mycket dåligt fungerande spärrar när det går neråt (vanlig person - jag är back X kr, jag slutar, missbrukare - jag är back X kr, jag sätter in XXX kr för att vinna tillbaka).

 

När jag är på humör och spelar bra gör jag det riktigt bra, dock har jag så pass mycket karaktärsfel att jag antagligen aldrig kommer bli en vinnande spelare i längden. Men det är fan i mig för kul att spela för att sltua...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du inte läst speciellt många av trådarna i denna del av forumet? Ifall du skulle göra det så skulle du nog se att de flesta råden är "Tag ta i problemet". Men då snackar vi redan om personer som insett sitt missbruk. Tyvärr så är de flesta missbruk väldigt bra på att gömma sig och uppdagas allt för ofta genom yttre påverkan. Förhoppningsvis genom en vän, troligen genom fogden.

 

Sen är det som de andra säger. Ett missbruk är ett missbruk oavsett om du vinner eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det torsten eller vad han nu hette verkar mena på är, om man ÄR beroende så kan man iaf göra det bästa av saken. Man kan supa i sig en massa teori, hänga på forum, sätta upp skriftliga gränser för hur man ska spela mm mm..

 

Tycker synd om såna som är spelberoende, som loosat massa pengar. Men har de inte ansträngt sig för o verkligen förstå spelet så tycker jag att det är dags o göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker synd om såna som är spelberoende, som loosat massa pengar. Men har de inte ansträngt sig för o verkligen förstå spelet så tycker jag att det är dags o göra det.

 

Precis som bzkt påpekade kan dem både vara vinnande spelare och missbrukare. Men bara för det tycker jag inte att man ska bry sig mindre om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har länge funderat på vad man skall göra om man just hamnat i en riktigt djup formsvacka där en stor fiende - tur- och oturen, alltid vinner?

Under de fem gånger i rad jag spelat en massa jävla home games så har jag kommit som bäst på 4: e plats när jag vanligtvis brukar vara med och slåss om förstaplatsen. Att åka ut på "bubblan" känns inte heller särskilt trevligt.

 

Vad fan ska jag göra egentligen? Ta ett litet uppehåll på en till två veckor och vänta tills jag klarar av att hantera mitt spel igen? Jag tror iofs att jag inte klarar två veckor helt utan poker, men vafan.

 

Mina teoretiska kunskaper sträcker sig väl ungefär till en respektabel nivå (nåja), men någon fisk är jag absolut inte...

 

 

 

/B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...