Gå till innehåll

NLT - SnG, 4 kvar raise/fold?

Recommended Posts

Postad

SnG 10+1, 4 kvar, blinds 150/300

Hero - $2385

BB - $3595

UTG - $730

Button - $840

Jag spelade en SnG där de flesta började spela riktigt tight då det var fem kvar. Med fyra kvar foldar småstackarna varje hand, chip leadern är ganska lös och jag har varit aktiv och stulit mörkarna en hel del. Så postar jag SB och får 55. I det läget, kan det vara taktiskt rätt att kasta handen för att inte riskera att bli synad av den stora stacken och åka ut? Eller är det all-in 100%?

Postad

Jag skulle inte ha spelat den iaf. Risken är för stor mot vad du vinner på det i den situationen på grund av att det är två stacks som sitter på typ 2,5bb var och det är vid bubblan. Om stackarna hade varit jämna så skulle jag ställt in, men jag ser inget behov av att ställa in där faktiskt.

Postad

Det skulle helt bero på hur motspelaren hade spelat tidigare.

Gjorde han även lösa allin-syner, så skulle jag folda.

Men eftersom han inte har så stor ledning över dig, i marker. Så skulle en syn här kunna betyda att han riskerar att åka ut på bubblan själv.

Så det finns en del som talar för en allin här oxå.

Mini-raise gillar jag personligen inte. Många gillar o slå om mot miniraises. Plus att du nästan blir pott-commitad av det. Speciellt om man tänker på att BB har en rätt bred hand-distribution då han förmodligen förväntar sig en fold av dig.

Så skulle stå mellan allin eller fold för mig.

Edit: Möjligtvis limp, mot en viss typ av motståndare.

Postad

Jag antar ar småstackarna foldat fram till dig men det framgår inte väl? All in är inte ens at tänka på hu mot chip leadern med 55 tycker jag. Du har alldeles för stor stack för det. Du får ju som bäst en coin flip vid syn. Skulle nog luta åt fold men limp och se flop el. limp fold om chip leadern trycker till skulle jag nog oxå kunna spela.

Postad
Jag antar ar småstackarna foldat fram till dig men det framgår inte väl? All in är inte ens at tänka på hu mot chip leadern med 55 tycker jag. Du har alldeles för stor stack för det. Du får ju som bäst en coin flip vid syn. Skulle nog luta åt fold men limp och se flop el. limp fold om chip leadern trycker till skulle jag nog oxå kunna spela.

Det är ju garanterat ett bra sätt att ackumulera marker på att ställa in här. En solklar allin, om det inte var på bubblan med 2 shortstacks.

Men det tror jag är rätt så klart redan, ville bara poängtera det.

Men att det är bubblan, och att chip-leadern inte har så jätte mycket mer marker här än vad Hero har, talar ju oxå för en allin, då Fi borde ha rätt höga krav på synhänder, eftersom han är rätt så mycket garanterad en ITM plats om han undviker den här allinen.

Så jag personligen, skulle inte kasta mig över fold knappen det första jag gjorde iaf.

Om motståndaren synar med sina 10% bästa händer (då spelar man ändå rätt så löst om man synar med 10% i den här sitsen) så har man runt 40/60 o vinna. O man plockar blindsen (150+300) 9 av 10 ggr.

Så mot en tajt lirare, tycker jag man kan trycka iaf.

Ju mer o mer jag tänker på det här känns det som en push, förutom mot superlösa spelare som kanske synar med lite vadsomhelst.

Postad

Tack för svaren, glömde skriva att de foldade till mig. Det kan nog vara lönsamt att höja all-in här om motståndaren är någorlunda tight. Tyvärr tyckte BB i den här handen att QTo var en bra hand att syna med och naturligtvis satte han en stege.