Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

satt o slölirade en $20 20 seater SNG.

8 spelare kvar.

chipleadern hade ca 7000. låg trea jämt upp efter 2an (ca 4800 i chips)

Blinds 150-300

Plockade upp en intressant hand A :diamond: K :spade:

fold fram till mig som sitter på lilla mörken. spelade upp till 750. BB synar.

Q:spade:9:diamond:6:heart:

Potten är nu på 1500

Bettade ut 1800 och fi slår om till allin, här hade han en stack på 3000.

ca 1200 måste jag lägga in för en syn.

Jag anser att jag gjorde misstaget att betta ut så mycket. tror att det skulle varit bättre med ett halvpott bet. check kändes fel - jag ville ju inte ge honom chansen att sno potten

vad hade jag kunnat gjort bättre här? hur var min raise preflop?

* RP - QoS *

Postad

Som du själv säger, ditt fel kom på floppen. Du bettade ut mer än potten, du hade ju bara A högt. Ditt continuation bet bör inte vara så stort, givetvis ska man mixa upp det. Jag hade velat se hälften av potten eller kanske 2/3.

Postad

Hur stor var BBs stack från början egentligen?

En allin preflop är ju inte fel i såna här situationer, om det inte är en stor överbett vill säga.

Jobbigt o spela missade Ak på floppen, i första position.

Postad

det finns en tanke bakom min överbet på flop, jag ger då honom fi två alternativ, antingen allin eller fold.. Jag vill inte ha en syn här.

en bet på runt 1000 tror jag är ganska bra. aldrig att han synar 1000 bet när han bara har 2000 kvar.

Postad

Nu ger du honom en rätt så billig flopp. Så om du ger honom en billig flopp, för o sen slänga in alla marker när du missat med AK, så kommer han få bra chanser o dubbla upp på dig.

Du kan ju tänka så här.

Du slänger in hela din stack på floppen (för jag antar att du synar dom där extra 1200) i syfte att stjäla.

Det kostade motståndaren 450 o syna preflop.

Så varför inte nöjja dig med pottens storlek preflop, och ställa in där istället, när motståndaren inte fått se en flopp än?

Är det verkligen värt o riskera hela sin stack för o vinna 450 marker extra?

Det finns dessutom sämre händer än AK som synar en allin förmodligen, som AQ.

Det suger ju o spela AK postflop ur position i såna här situationer.

Postad

BB hade en stack på 3805 innan flop.

1an har 7000 2 o 3an har ungefär lika stora stackar ~4800.

BB kanske tänkte att jag försökte stjäla mörkarna preflop och därför slår om till allin efter mitt konstiga bet?

Postad

BB hade en stack på 3805 innan flop.

1an har 7000 2 o 3an har ungefär lika stora stackar ~4800.

BB kanske tänkte att jag försökte stjäla mörkarna preflop och därför slår om till allin efter mitt konstiga bet?

Med tanke på hur pott-commitad du var, så är det nog få spelare som ställer in, om dom missat helt.

Postad

Spontant kan jag ju inte se det som särskilt fel att raisa preflopp och dega in allt på floppen. A-högt med två överkort är en hyffsad träff i sammanhanget (den är ju antagligen i den övre tredjedelen av dina möjligha händer här) och potten är väldigt stor i förhållande till stacken. Tänk också på att din motståndare inte ens har ett par runt 2/3 av gångerna här (antagligen ännu mindre eftersom hans HD har ett bias mot höga kort). Den resterande tredjedelen av tiden så kommer han inte ha dig slagen så pass hårt att det kostar dig jättemycket särskilt ofta.

En sak du absolut inte får göra är att beta halvpott och lägga dig om det finns färgdrag ute, eftersom du då ger honom ett perfekt läge att beta ut dig med händer som du slår rätt hyffsat.

Kort sagt: Fold-equity är riktigt kul i turneringar och när du är all-in kan din motståndare varken få någon sån eller valuebeta dig.