Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har läst en del i Neteller tråden och i skattetråden och har klart för mig att pokervinster inom EU/ESS inte kan beskattas, så långt är ju allt bra.

Men om man som jag och säkert fler med mig spelar runt på många olika sidor, såväl inom EU/ESS som utanför och för över alla pengar till sitt neteller konto, hur ska dessa då beskattas? Säg att 70% av inkomsterna kommer innifrån EU.

Jag menar sedan när jag gör min månadsöverföring från Neteller till mitt svenska bankkonto, så står ju Neteller som avsändare för dessa pengar, hur ska inkomsterna från inom EU respektive utanför EU redovisas?

Jag kan tillägga att det rör sig inte om några jätte summor men ändå hyfsade summor mellan 2-4k $/månad. Lite surt att börja betala skatt på alltihopa om man nu inte behöver göra det för vinster inom EU. Jag vill inte heller ta ut med mitt debit kort från Neteller eftersom jag inte är sugen på att springa runt med 20k+ i fickan, det är bättre att få in pengarna direkt på bankkontot. Dessutom får man inte ta ut allt på en gång, och det tillkommer rätt mycket avgifter/uttag.

Någon som har några synpunkter på detta? Jag menar om jag mot förmodan skulle bli granskad, räcker det då med ett neteller uttag och visa att x av mina inkomster kommer utanför EU och Y kommer från EU land? Det känns som att jag skulle åka på skatt på alltihopa om jag blev granskad.

Jag blir inte klok heller på vad som gäller, på vissa ställen läser man det är lugnt så länge du tar ut under 100k för så behöver inte banken meddela skatteverket medans andra skriver att man ska vara försiktig och neteller uttag via debit kort i utlandet är det enda som gäller. Men vad fasen då får jag ju en massa danska pengar, ska man springa in till banken och växla/sätta in dessa varje månad, det verkar ju lika skumt som att föra över pengar direkt till kontot.

Ytterligare en aspekt på det hela, säg att jag har en amerikansk vän som ger mig 4k (dollar) varje månad, ska dessa beskattas då? Gåvoskatten är ju borta men det kanske bara gäller nationellt? Annars skulle man ju kunna hävda att alla tomtar ger en pengar :) Ni fårstår vad jag menar.

Skulle uppskatta svar på mina frågor från er som är mer insatta i frågan. Jag blir lika nojjig varje månad när det är dags för en överföring. Jag brukar se till att pengarna kommer in samtidigt som min lön som också varierar en hel del på grund av övertid, så vissa månader kan det vara 20k nästa 40k det borde ju hjälpa att dölja mina vinster i alla fall för banken, eller?

Det blev långt och rörigt och jag vet inte var jag ska lägga den här fråga så jag skapar en ny tråd. Slå mig på fingrarna och flytta tråden till rätt ställe om jag gjort fel.

/mvh

* RP, lite kortare - QoS *

Postad

Så här ska du göra:

På din deklaration ska du ta upp vinsterna från utom EU. Dessa kommer du sedan krävas på skatt för.

Bankerna måste anmäla alla enskilda överföringar över 100000kr, samt alla suspekta mindre överföringar. Riktigt vad som faller i den andra kategorin vet ingen och till och från bråkar bankerna och skatteverket om det.

Du kan förvisso skita i det. Troligen kommer inte skatteverket att upptäcka det. Om de upptäcker det kommer du troligen att få betala skatt för det som du skulle ha betalat skatt för annars, om du med papper kan redovisa vart varenda krona kom ifrån. Annars gör de en schablonberäkning på vart vinsterna kom ifrån (dvs de gissar vilt) och det kommer knappast vara till din fördel. Om du får ett skattetillägg på 40% eller inte är diskutabelt. Jag skulle vilja hävda att det är ganska sannolikt att du får det, du har ju med uppsåt fuskat med skatten.

Mardrömsscenariot är alltså att du får betala 70% av alla dina vinster i skatt.