Gå till innehåll

Visa sin hand efter lyckad bluff?


zirAlex

Recommended Posts

Är inte säker att den här tråden hör hemma i detta forum, men jag kunde inte hitta något bättre.

 

Har en "sit-down-blind" vid ett 0.25/0.50-bord och får 62h, fem spelare.

Flop: 5h 3h Ac

 

De två före mig checkar, jag betar 0.25 och alla fyra foldar.

Visade sedan korten, men ångrade mig lite för en stund.

Sedan upptäckte jag flera fördelar:

 

1. Nästa gång jag är på ett drag kommer de andra mer troligt att syna och ge mig bättre potodds (rätta mig om jag har fel).

2. Prickar jag en bra hand, t.ex. TPTK eller dyligt kommer de syna ner mig varav jag tjänar mer pengar.

 

Stämmer detta, och hur viktigt är det egentligen?

 

Kommentera och kritisera gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som man vet när man ska bluffa så vet man när man ska visa korten.

 

I ditt fall var det rätt onödigt att visa korten. Varför? Jo, för att potten var inget att hurra för och det var ju inte direkt så att du spela ut någon. Det är därför inget märkvärdigt.

 

Målet med att visa korten är till största del att skapa frustration som i sin tur leder till tilt.

 

Men oftast är det rätt onödigt att visa korten då man inte kan tillämpa samma sorts spel senare dvs. bluffa lika mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan definitivt finnas fördelar med att visa sina kort ibland, men om man gör det måste man det finnas en tanke bakom. Exempelvis om du vill ha en tight image och vinner en pott utan showdown med AA kan det vara läge att visa korten för att folk inte ska tro att man bluffade. Sen när du använder din tighta image för att bluffa ska du såklart inte visa korten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan definitivt finnas fördelar med att visa sina kort ibland, men om man gör det måste man det finnas en tanke bakom. Exempelvis om du vill ha en tight image och vinner en pott utan showdown med AA kan det vara läge att visa korten för att folk inte ska tro att man bluffade. Sen när du använder din tighta image för att bluffa ska du såklart inte visa korten. :)

Det finns ju även nackdelar med det, om du plockar upp ett monster igen. Allt har en fram- och baksida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nästa gång jag är på ett drag kommer de andra mer troligt att syna och ge mig bättre potodds (rätta mig om jag har fel).

Vad??

 

Om du bettar på ett drag så är du antingen på en semibluff, och vill att motståndarna ska folda, eller förväntar dig så många synare att de extra bets du får in i potten ger dig värde. Potodds har ingenting med detta att göra, potodds är av intresse när du överväger att syna med ett drag som du inte kan betta (höja) för värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan definitivt finnas fördelar med att visa sina kort ibland, men om man gör det måste man det finnas en tanke bakom. Exempelvis om du vill ha en tight image och vinner en pott utan showdown med AA kan det vara läge att visa korten för att folk inte ska tro att man bluffade. Sen när du använder din tighta image för att bluffa ska du såklart inte visa korten. :)

 

Jag spelar lös agrro och visar ibland vad jag rasiede med preflop t.ex 89s och om man visar nåra såna händer ibland så tror de att man alltid har dåliga händer, detta är mestr live, online visar jag nästan aldirg korten, har ett exempel mot en kille som är tajt weak

 

först preflop bettar jag med 47s inte så mkt men lagom för att få ut lite händer

 

flop 4QQ jag bettar, alla foldar, jag visar upp handen, de sätter mig på lösast i stan

 

2 händer efter får jag KK

 

prefloprasiar, flop K72 rainbow, check från mig och 2 till

 

A på turn, jag drar på ett potbet i första position, får en rerasie och de tror att jag försöker köpa potten, rerasar tillbaka och får en all in mot mig, jag synar gladeligen och han visar upp !!! A10 han trodde inte jag hade så bra hand och fick betalt för min lösa image

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar visa korten när jag lyckas göra en riktigt tok bluf med 72o.

Bara för att få alla andra vid bordet ut balans, många får då känsla att han ska jag sätta dit. Efter att man visat korten spelar man ännu tightare och till slut får AA eller KK och nu tror alla oftast att man bluffar och går ofta med på sjukt höga bet :lol:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar oftast inte visa korten, undantaget är då det är någon period då man får väldigt bra kort i ett kör. Då brukar jag visa efter att de laggt sig 3-4 ggr, annars får jag för mig att de ska bli less och tro att jag bluffar hela tiden å börja syna ner i fortsättningen och därmed lyckas dra ut mig. Nog för att man vill ha syn men... man vill ju inte bli utdragen heller. Så då gör jag så för att de ska tro att jag har bra kort varje gång jag bettar. På så vis kan man ju köpa många små potter senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hävda man aldrig ska visa sina hålkort är lite naivt, enligt mig.

Jag har knäckt många som hamnat på tilt efter jag bluffat bort dem ut en stor pott. Garanterat vinst för mig.

 

Och anta att du visar en riktig tokbluff, och just den bluffen får senare någon att syna dig när du satt AAA på floppen. Hur värt är inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar oftast inte visa korten, undantaget är då det är någon period då man får väldigt bra kort i ett kör. Då brukar jag visa efter att de laggt sig 3-4 ggr, annars får jag för mig att de ska bli less och tro att jag bluffar hela tiden å börja syna ner i fortsättningen och därmed lyckas dra ut mig. Nog för att man vill ha syn men... man vill ju inte bli utdragen heller. Så då gör jag så för att de ska tro att jag har bra kort varje gång jag bettar. På så vis kan man ju köpa många små potter senare.

 

Detta förstår jag inte på något sätt. Man kommer aldrig tjäna lika mkt på att sno småpotter som på att vinna stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hävda man aldrig ska visa sina hålkort är lite naivt, enligt mig.

Jag har knäckt många som hamnat på tilt efter jag bluffat bort dem ut en stor pott. Garanterat vinst för mig.

 

Och anta att du visar en riktig tokbluff, och just den bluffen får senare någon att syna dig när du satt AAA på floppen. Hur värt är inte det?

 

Då tycker jag man ska ha nån slags read på honom innan. Det får ju dels inte vara en alltför tänkande spelare, men han måste ju något innanför pannbenet.

 

Sen så får han gärna vara en som är aktiv i chatten och dylikt, som kommenterar mycket, vilket tyder på att han spelar ett bord och därmed har lättare för att ta det "personligt" och ska "plocka ner den stöddige svensken som tror att han kan bluffa bort mig hur som helst". Detta kanske jag inte har så mkt belägg för men det känns så iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju bara dumt att visa när man snor någon av dessa ideliga småpotter som är limpade och där ingen har något. Om man däremot lyckas spela ut någon och bluffa till sig en stor pott kan det möjligen vara läge att visa korten om man tror att detta kommer tilta personen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa korten om du spelar tight poker och inte brukar bluffa , då kan du få spelarna att calla dig med vekare händer senare i spelet.

 

Brukar du bluffa en hel del så visa inte korten eftersom det kan få dom att syna dina bluffar senare i spelet.

 

Har själv fått spelare att tilta ur ordentligt mot mig, dom har genomskådat några av mina bluffar och ibland synat potbet innan showdown med knekt hög. Hade själv par 3or. Då tightar man upp och börjar vinna massor av pengar .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...