Gå till innehåll

Fullt inköp eller inte?


Jeppan

Recommended Posts

En annan nackdel (eller ibland en fördel) med mininköp är att du gör motståndarna på dåligt humör, i alla fall mig. Halva maxinköpet tycker jag dock är OK. Jag tycker i alla fall att spelet blir väldigt tråkigt med shortstacks. Många allins gör ju att spelet handlar om att gissa om ens starthand är bättre än shortstackens. Hur kul är det?

 

Vid djupa stackar blir ju spelet mycket mer komplext, implicita odds blir viktigt osv. Mycket roligare!

 

Joo, något irriterande med shortstacks som ställer in varje hand. Därför dom fått stämpeln åsnor av mig.

 

Så en fungerande taktik mot dig?

 

Nja, dom får sitt förr eller senare. Men irriterande när dom klipper av en ur en pott man räknat ha lite implicita odds i med låga pockets o liknande, mot nån annan spelare som faktist har en stack.

 

Varför skulle dom ha en fungerande taktik emot mig? Har ju redan påpekat att 99% spelar som åsnor. Jag spelar bättre än en åsna iaf, anser jag själv ;)

 

Larvigt minimum buyin på alla sajter för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat båda en del, o spelar nu bara shortstacked. Det beror nog på endel vilken spelstil man har, men om man spelar honest är det lättare att få med sig folk när man tillslut ställer in efter att ha raisat, för många är sugna på o se vilka kort man faktiskt har. (och på så sätt får man folk att spela fel där de i vanliga fall skulle spelat korrekt)

 

fluktuationen i BRen borde bli mindre eftersom man alltid kommer i sitsar där man blir täckt och därför alltid dubblar upp eller loosar samma summa hela tiden (sånt som iofs jämnar ut sig ändå)

 

spelar man med högre buy-in däremot kan det nog va lite lättare att bluffa + högre EV när man hittar sitt set när man sitter på pp i en raisad preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat båda en del, o spelar nu bara shortstacked. Det beror nog på endel vilken spelstil man har, men om man spelar honest är det lättare att få med sig folk när man tillslut ställer in efter att ha raisat, för många är sugna på o se vilka kort man faktiskt har. (och på så sätt får man folk att spela fel där de i vanliga fall skulle spelat korrekt)

 

fluktuationen i BRen borde bli mindre eftersom man alltid kommer i sitsar där man blir täckt och därför alltid dubblar upp eller loosar samma summa hela tiden (sånt som iofs jämnar ut sig ändå)

 

spelar man med högre buy-in däremot kan det nog va lite lättare att bluffa + högre EV när man hittar sitt set när man sitter på pp i en raisad preflop.

 

Joo fluktuationerna blir ju klart mindre, eftersom man hela tiden lirar med mindre cash.

 

Så lämnar du rummet när du dubblat upp eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det har ett rätt så lågt inköp vissa fördelar som du inte kan få ifall du har för mycket och det är att de andra motståndarna inte fruktar din bet preflop på samma sätt, vi säger att du har så lite som 10 BB och de övriga har 100, då ifall du skulle ha en så pass bra hand så du vet har bästa handen så är det betydligare lättare gå in preflop med den och få ett syn pga att de tänker ologiskt med att de bara kan förlora som max 10 % av sin stack. Självklart finns det nackdelar med men jag skulle tro stacken har mycket med vilken spelstil man har.

Jag skulle tro det är bättre ifall man bara spelar sina kort att man har rätt så låg stack eftersom de andra verkar mera villiga att syna en låg stackare. däremot ifall man försöker spela motspelaren mera så är det nog bättre ifall man har en hög stack eftersom de frukar mera att de kan förlora betydligt mera ifall de möter en med hög stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

hmmmm, shortstack...

 

de som spelar gör ju naturligtvis som de vill...:shock:

 

men jag gillar shortstackade spelare, man gör som man vill med dem.. :D

 

ser jag en flopp med en som har liten stack så ställer jag alltid honom/henne all in.

 

om de vinner potten så får man alltid tillbaka pengarna eftersom de inte kan hantera större stackar.. *tack tack*

 

/A :club:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela shortstack är ju helt värdelöst tråkigt, inga låga pockets, inga sc, inga spekulativa händer överhuvudtaget, du får sitta och folda och folda tills du hittar en färdig hand att raisa och ställa in med på floppen. Sånna spelare är också rätt tråkiga att spela mot eftersom du då bara kan spela typ TT -> AA mot dem. Lyckligtvis har de flesta ss inte tålamodet till detta utan gillar att ställa i raisad pott med A-rag och då är det ju bara att plocka av dem deras 15 bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då man köper in sig för minimiinköp eller liknande så kan du inte spela post-flop alls. Däremot kanske det kan fungera för en usel spelare som inte vill förlora mycket pengar och inte vågar bluffa.

 

Det tråkiga är i det fallet du träffar set, stege, färg eller kåk då du satt i big blind och fick se gratis och du bara kan dubbla dina 10BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag icqade med en gammal kompis härom dagen, och hon hävdade bestämt att det ofta fanns fördelar med att köpa in sig med ett mindre belopp och hänvisade till Sklansky och Miller. Det skulle framför allt gälla i livespel och hon pratade en massa om equity och annat tekniskt mumbo jumbo. Poängen var att man kunde gå all-in och syna all-ins oftare på något sätt och det skulle tydligen kompensera att man inte vinner lika stort. Jag har ingen aning om vad som är rätt och är inte kompetent att diskutera det, men det finns i alla fall åsikter som skiljer sig från forumnormen.

 

Det här märker man ju när man lirar mot små slaskstackar. Har de ett drag och potten vuxit kommer de ju att vinna potten lika ofta som draget sitter, eftersom de i princip alltid får odds att syna. En stor stack kan man ju raisa eller ställa bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ibland köpa in mig med en shortstack som jag i princip offrar nästan omgående i förhoppning att få gå till SD och visa mina lankor. Sedan fyller jag på rätt rejält o spelar en solid poker. Funkar nästan alltid då jag kan få spelarna med mig i ett senare och bygga rejäla potter när jag sitter på nötterna o dom fortfarande har mig som super Åsnan vid bordet.

 

//Guts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...