Gå till innehåll

PLO8 - Bra hand pre-flop


Recommended Posts

Sitter på ett låglimit bord, ungefär 8 spelare för tillfället. Just den här handen sitter jag i SB.

 

Viktiga personer

Fi 1 (~$15): slaskig maniac

Fi 2 ($20): Ny på bordet, ingen read

Hero ($27): Har troligen en tight image

Fi 3 (~$50): Duktig spelare, tight agro.

 

 

Fi 1 börjar med en pothöjning. säger ingenting om hans hand enligt min read.

Fi 2 synar på knappen.

Jag sitter AA2* med ett färgdrag. Mot en bet och en syn så vill jag se floppen även om jag har en bra hand. Synar.

Fi 3 Höjer han måste ha en bra hand här.

Tillbaka till maniac som trycker all-in. Sitter nog på någonting som är bra i TH, men tror han överspelat sin hand här.

Fi 2 synar igen. Absolut noll koll på vad han kan ha.

Jag bestämmer mig att återigen syna här. Funderade en stund att trycka in.

Fi 3 höjer pot för att tvinga oss andra all-in alternativt gå HU mot maniac.

Fi 2 synar sin stack.

Med så mycket investerat i potten så har jag inget val än att syna ner här. Dessutom så är jag hyffsat säker på att ha bästa handen för tillfället.

 

 

Rätt spelat? Skulle jag ha varit mer aggresiv istället för att syna ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt svar förutsätter att kortet du hänvisar till som * är nåt riktigt grisigt som typ 9.

 

Spontant känns det som Fi3 höjer för att komma HU med Fi1 vilket du skulle gjort istället efter Fi1 första höjning.

 

Är *-kortet typ 7,8 eller 9 är en syn tveksam imo (beror på hur mkt du har kvar innan syn iof). Du kommer få svårt att scoopa potten såvida du inte träffar färgen eller esset utan lågdrag.

Risken är överhängande att en eller två spelare till sitter med A2 i handen. Hursomhelst, syna eller ej beror ju på oddsen naturligtvis men felet som jag ser det är att du lät Fi3 ta kommandot istället för att ta det själv.

 

edit: efter att ha läst igenom din post en gång till ser jag att du först synar Fi1:s all-in och bara har ~$10 kvar så det är ju bara att syna men som jag sa, ta kommando.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte efter lite: Man kan eventuellt försvara ett såpass passivt spel som ditt om du "vet" att den aggresive Fi3 kommer ställa och få syn av fisken + Fi2.

 

Det kommer ju ge/gav 3 potter - en på ca $60, en på ca $15 och en på ca $14. Ditt EV sjunker ju desto större pott men med en hyfsat rimlig HD (förutsätter att ingen har en mardrömshand som dominerar dig helt) borde det totala värdet av dessa tre överstiga värdet av en HU-pott med fisken.

 

Någon som kan bekräfta att jag tänker rätt eller fel här?

 

 

edit: eh, finns ju egentligen ingen hand som dominerar AA2x "helt" AA23 t.ex. gör ju att man aldrig kan vinna hela lågdelen om x är en 9:a eller högre men "dominera helt" är väl fel ordval hursomhelst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt EV sjunker ju desto större pott men med en hyfsat rimlig HD (förutsätter att ingen har en mardrömshand som dominerar dig helt) borde det totala värdet av dessa tre överstiga värdet av en HU-pott med fisken.

 

Någon som kan bekräfta att jag tänker rätt eller fel här?

 

Du tänker rätt, men du använder fel ord. OPs equity sjunker ju fler som är med i potten, men hans EV stiger med största sannolikhet.

 

Equity: Den andel av potten som antas vara din.

EV: Expected Value, ditt väntevärde.

 

Ett enkelt exempel på när equity sjunker medan EV stiger är om du går all-in UTG med AA i texas. Equity sjunker för varje person som synar, medan EV stiger med de första 8 (!!!) synarna och sjunker minimalt med den 9:e.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju en riktig kvalitetshand som funkar bra både heads up och i en multiwaypott, så länge du inte foldar preflopp så är det nog svårt att spela helt galet med den. Jag tror dock det är klart bättre att reraisa max direkt, du vill ju gärna ha in alla pengar preflopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...