Gå till innehåll

NLT - Trn, lågt PP i slutet av MTT, hur spela?


jna

Recommended Posts

Här är en hand från en turnering på Ladbrokes igår. 6 seater, $20+2 i buy-in. 253 deltagare, 12 spelare kvar. Jag ligger 3:a med en stack på 39820. paddy147 har ligger 4-6 någonstans med en stack på 29620.

 

Man byter bord hela tiden, d v s jag har dålig read på de flesta motståndarna. Jag har gått från att genom hela turneringen vara ohjälplig shortstack och spela för överlevnad till att ligga 3:a efter att ha satt en del fina händer på slutet.

 

Microgamings HH fungerar som så ofta dåligt, så jag gör en egen sammanfattning av handen:

 

Pre flop:

 

johan2 får 6 :club: , 6 :spade:

 

Fi1 lägger lilla blind, $500.

johan2 (jag) lägger stora blind, $1000.

paddy147 höjer till $2000.

Fi2 lägger sig.

Fi3 lägger sig.

Fi4 lägger sig.

johan2 synar med $1000.

 

Totalt $4500 i potten.

 

-- Brukar inte höja i onödan när jag redan är heads up. Hans lilla höjning tolkar jag dock som två höga kort, så förmodligen har jag ledningen. Jag vill dock undvika en coinflip. Dessutom finns det ju en risk för ett halvt slöspelat högre par.

 

Flop:

 

3 :diamond: , 3 :club: , 7 :club:

 

johan2 betar $4000.

paddy147 synar.

 

Totalt $12500 i potten

 

Förmodligen en bra flop för mig. Jag har satt honom på två höga kort och tror att jag har bästa handen här. En bräcklig hand dock, så jag betar nästan pot för att få bort honom / få veta var jag står. Hans syn oroar mig dock. Han kan väl inte syna med bara två överkort? Har dock sett en hel del sådana syner tidigare i turneringen. Har han floppat kåken och slöspelar den? Har han färgdrag? De två senaste situationerna är inte gynnsamma, den första väldigt gynnsam.

 

Turn:

 

3 :diamond: , 3 :club: , 7 :club:, 4 :heart:

 

johan2 betar $12000.

paddy147 synar.

 

Totalt i potten: $36500.

 

Ännu ett bra kort. Ännu en oroande syn. Hur skulle ni ha spelat här? Check? All in? Bet i ungefär pottstorlek som jag gjorde? Har fortfarande ingen aning om var jag står. Har i alla fall chans till hålstege för att rädda mig om han slöspelar (fast inte mot kåken förstås).

 

River:

 

3 :diamond: , 3 :club: , 7 :club:, 4 :heart:, 2 :club:

 

johan2 betar $8000.

paddy147 går all in $11620

johan2 synar $3620

 

Där kom färgkortet. Hjälpte det honom? Hur som helst känns det som att jag är pottcommitted. Vet inte varför jag inte ställde in allt, det kändes ändå rätt gjutet att alla pengar skulle åka in.

 

Nu vill jag höra hur ni skulle ha spelat. Blev jag shortstack eller chipleader? Var något beslut extra tomtigt eller bra? Återkommer så småningom med svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skulle ha re-raisat på flop för att få reda på hur han är beredd att spela sin hand, om den står upp mot din.

 

Pre flop menar du va? Förmodligen ingen dum idé.

 

Jo, even smartare. Funkar ju med reraise på flop också, men då förlorar du mer marker om han ställer in.

 

Edit: Dessutom så om han har säg AKs/o så synar han nog din reraise preflop men inte säkert att han synar på flop. Reraisar han dig på flop efter din reraise så är det ju nästan bara att lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skulle ha re-raisat på flop för att få reda på hur han är beredd att spela sin hand, om den står upp mot din.

 

Pre flop menar du va? Förmodligen ingen dum idé.

 

Jo, even smartare. Funkar ju med reraise på flop också, men då förlorar du mer marker om han ställer in.

 

Ja kan tyvärr inte re-raisa på floppen, han finsynar ju bara :( .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skulle ha re-raisat på flop för att få reda på hur han är beredd att spela sin hand, om den står upp mot din.

 

Pre flop menar du va? Förmodligen ingen dum idé.

 

Jo, even smartare. Funkar ju med reraise på flop också, men då förlorar du mer marker om han ställer in.

 

Ja kan tyvärr inte re-raisa på floppen, han finsynar ju bara :( .

 

Ahaaa, läste fel. Trodde det var du som synade ner honom hela vägen. Men då är re-raise pre-flop mer lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med bara en miniraise från UTG preflop skulle jag gissa att han satt på JJ-AA ungefär.

 

På en fullbordsturnering hade jag också förmodligen tänkt så. Då detta var en 6 seater var spelet mer aggressivt än det brukar vara. Höjningar till 2-3 BB UTG betydde ofta t ex Ax, med lågt x. I vissa fall även Kx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att du ska betta ut med den handen på floppen.

Du måste väl ge honom utrymme att bluffa. En idé är att check-raisa floppen. Du ger dåliga odds för överkorten och har det finns även chans att han berättar var han står.

 

Jag var osäker på om han skulle beta, men visst skulle det ha kunnat funka. Problemet är om han checkar och det kommer t ex ett ess på turn. I o f s kommer man billigt undan och kan vänta på nästa hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du är shortstackad efter den här handen. Annars har fi spelat vääldigt dåligt! :)

 

P g a klövern eller slöspel?

Om han drog till färgen har han spelat galet dåligt, men då är det inte så mycket att göra. Om han sitter, som någon sa, med A7 och tycker sig ha en bra read på dig är han ju skicklig. Hsh tycker jag det känns som att du är lite för aggro med bara mittenpar; (halvtaskigt) slowplay med en trea verkar inte för osannolikt kanske? Svårt att gissa utan att veta hur han har spelat tidigare händer!

 

Hur gick det i handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans lilla höjning tolkar jag dock som två höga kort, så förmodligen har jag ledningen. Jag vill dock undvika en coinflip. Dessutom finns det ju en risk för ett halvt slöspelat högre par.

 

Då skulle du inte synat om du fick den känslan....Enligt mej med noll koll på spelarna som du, så kan han spela precis vilka kort som helst med den höjningen A/x skulle jag tippa. Jag skulle synat som du.

 

 

 

 

 

Flop:

 

3 , 3 , 7

 

johan2 betar $4000.

paddy147 synar.

 

Totalt $12500 i potten

 

Pott bet här tycker jag inte är fel. Men du fick syn så dax att lugna ner sej om du inte träffar på turn.

 

Turn:

 

3 , 3 , 7 , 4

 

Här skulle jag checkat får du en klen bet imot dej så syn, men betar han hårt och visar styrka skulle jag slängt mej. Det finns förmånga kort som slår dig och du har inte förlorat särskilt mycket och har fortfarande en god chans att ta hem turneringen eller placera sej innanför $$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blev då resultatet? Jo, paddy147 visade upp A :club: J :club: . Han hade alltså dragit till färgen. Tomte, tänkte jag först! Sedan besinnade jag mig och insåg att efter floppen var det närmast fifty-fifty.

 

Om han sätter mig på ett lågt par har han ju 15 outs. 9 klöver (varav jag hade en men det vet ju inte han), 3 ess (i o f s inte helt säkra eftersom det är möjligt att jag sitter på t ex A7) och 3 knektar. Med 15 outs är sannolikheten ungefär 1-32/47*31/46=0.54 att han träffar. Sedan kan ju i o f s jag träffa t ex en sexa, så situationen ligger rätt nära 50/50.

 

Med facit i hand hade jag därmed kunnat spela framförallt turn bättre. En all in hade berövat honom hans odds, en check hade gett mig möjlighet att släppa handen. På floppen tror jag inte någon av oss gör något grovt fel, även om jag nog skulle ställt in i hans situation. 50% chans att vinna + sannolikhet att jag lägger mig borde rättfärdiga ett sådant spel.

 

Kommentarer till resonemanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, men när skulle du ha släppt min hand? Pre flop, flop, turn eller river?

Preflop kan du väl syna antar jag, även om du inte har position på honom; det är en fånig raise på BBx2 han gör (mtp att du inte har nån read kan det verka som en monsterhand kanske?). Men när han synar på floppen kan det vara läge att lugna ner sig lite tycker jag, och om han bettar ut lägga sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn pre-flop.

 

Flop

Check-syn på floppen såvida han inte visar överdriven styrka.

Förstår inte vitsen med att beröva honom hans bluffar. Dessutom så om han raisar dig här måste du lägga dig och eventuellt släppa igenom en del vågade bluffar.

 

Check-syn/fold på turn beroende på hans rekation. Lutar mot fold men beror på motståndet.

 

River

Checkade han turn kan du eventuellt lägga in en "stop bet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som skulle gilla att re-raisea pre-flop? Om han foldar så får du mer pengar till din stack osynad. Sen så synar han är det väl bara hoppas på små kort och att din read är korrekt :).

 

Tänk "om" då hade kärringen stångat tjuren. Nä jag skulle aldrig re-raisa pre-flop där av många anledningar 1: ingen koll på spelaren 2: i denna position som han är med PP i 6:or vill jag se flopen billigt låga par är ingen bra hand tycker jag. 3: Han ligger 3:a i turneringen med lite flyt blandat med bra spel så e han topp 5 ingen anledning att gambla med låga par, har man inte behov av att chansa varför göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...