Gå till innehåll

Software och online stats


SorenLundgren

Recommended Posts

Hej hej

En del av er kanske följer min blogg, och vet om mitt läge när det gäller software. Nu vill jag se om det finns vänliga själar där ute som kan hjälpa mig i software djungeln.

Jag har flera frågor, så lets go:

 

1. Vilka största fördelar kan du få med att köra en HUD i turneringspoker? Det finns ju så många inställningar och vy-förslag, så vad anser ni är ger den bästa och viktigaste informationen?

 

2. Vilka nackdelar finns det med att köra en HUD?

 

3. Vad ska man då använda? Statistikprogram, handanalyser mm, vad gör de olika programmen? Beskriv gärna vad programmet heter, och vad för info som du får ut av just det programmet.

 

4. Använder ni pokerprolabs.com och dess statistik till något? Typ spelarinfo om Fi, egen historik eller mera? Det finns en super-hud där också, är den bra?

 

5. Kan man med hjälp av software få ett svar typ "Du spelar för löst preflop i tidig positition" (eller liknande analyser), eller måste man läsa av sånt själv?

(kanske ges svaret på tidigare frågor ovan?)

 

6. Finns det någon websida där det finns utförlig information om allt ovan?

 

 

Hoppas på bra utförlig info!

/Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på vad man är ute efter. Ifall du spelar över hundra turneringar varje vecka måste du mer eller mindre använda dig av hjälpmedel, för annars tappar du edge mot alla andra som gör det.

 

Annars om man bara spelar någon enstaka turnering då och då så tror jag snarare det kan vara en nackdel, eftersom man kan få för sig att stirra sig blint på de få siffror man kanske har efter en sådär 20 händer. Vilket är ett på tok för litet underlag för att kunna påvisa någon form av mönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, supertack!, Lundin för att du tog dig tid att svara. Uppskattas!

 

Jag lade upp denna fråga i "pokerteori" för jag ville ha en djupare diskussion.

Den var dock direkt flyttad till nybörjarfrågor, så jag tror det blir lite missvisande. Men jag får ge mer information om mina funderingar, så kanske det kommer fler svar. Så här kommer djupare info om mina frågor:

 

Jag är medveten om att de andra har en edge, därför känner jag att jag vill använda de hjälpmedel som finns. Kör man bara 2 fönster åt gången så kanske jag trivs bäst utan HUD, men kör man många så vill jag gärna slå på huden i vissa lägen.

En av de viktigaste anledningar till att jag vill veta vad som är bäst där ute är att jag vill se vad andra kan se OM MIG. På så sätt kan jag förbättra mitt spel genom varianser i mina ageranden. (om Fi ser mina luckor, så vill jag veta dem själv också såklart).

 

Spelar jag mtt´s blir det ca 15 om dagen, men som igår då jag spelade sitngo´s så blev det ca 30 sitngo och 10 turrar.. och det lär öka. Att 20 händer inte ger något är jag fullt medveten om.

 

Jag har använt HUD förut, har super-hud från pokerprolabs.com installerat, men testversionen sparar bara 10.000 händer.

Jag vet inte vilket mjukvara som är den bästa idag, då jag inte spelat online på några år. Finjusteringar och annat är just vad jag söker, och innan jag investerar i någon software vill jag veta att jag köper rätt.

 

Även om jag kan ana vad pt4 och hm betyder, så är jag sugen på att höra vilken hud som Mr X kör, vilka inställningar han rekommenderar osv. Och när han går igenom sina stats, kör handanalyser för att hitta luckor, vilket program använder han då?

 

Jag har spelat poker i 40 år, bevakat pokernyheter på heltid i nästan 2 år, och bevakat WSOP i Vegas i 6-7 år. Jag är utbildad ingenjör, bygger mina egna kalkyler i excel, och har bra koll på statistik, odds och % mm. Jag är hittills en vinnande spelare, men vill bli bättre. På allt.

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag är medveten om att de andra har en edge, därför känner jag att jag vill använda de hjälpmedel som finns. Kör man bara 2 fönster åt gången så kanske jag trivs bäst utan HUD, men kör man många så vill jag gärna slå på huden i vissa lägen.

 

Det finns väl egentligen inget mellanläge att slå på och av. Man lär sig med tiden när det är relevant och inte, men har alltid HUD på. Själv tittar jag nästan aldrig på den när jag har ett bord igång, eftersom jag känner att min känsla för gameflow ger en bättre bild. Men när det blir lite stressigare har man inte en chans utan. Så ska du använda nån, ha den på, alltid.

 

En av de viktigaste anledningar till att jag vill veta vad som är bäst där ute är att jag vill se vad andra kan se OM MIG. På så sätt kan jag förbättra mitt spel genom varianser i mina ageranden. (om Fi ser mina luckor, så vill jag veta dem själv också såklart).

 

När du kommer till ett bord så visar statsen hur du spelar från hand ett på det bordet och aldrig alla dina händer. Dvs så visar en HUD olika stats för varje bord du sitter på, så du vet hur du agerat på respektive bord och således snabbt kan se vad motståndarna rimligtvis tänker om dig.

 

Jag har använt HUD förut, har super-hud från pokerprolabs.com installerat, men testversionen sparar bara 10.000 händer.

Jag vet inte vilket mjukvara som är den bästa idag, då jag inte spelat online på några år. Finjusteringar och annat är just vad jag söker, och innan jag investerar i någon software vill jag veta att jag köper rätt.

 

Vad som skiljer en HUD och en super-HUD har jag ingen aning om. Sen vilket som är bäst av HM2 och PT4 tror jag är svårt att säga, man kan få ut allt från båda två. Mer av en smaksak.

 

Även om jag kan ana vad pt4 och hm betyder, så är jag sugen på att höra vilken hud som Mr X kör, vilka inställningar han rekommenderar osv. Och när han går igenom sina stats, kör handanalyser för att hitta luckor, vilket program använder han då?

 

Vad gäller just turnering och SNG har jag inte den blekaste aning om hur en HUD ska se ut, iom att jag uteslutande spelar CG. Men vad gäller att räkna ut vad en schysst range borde vara så har jag blivit rekommenderad "Equity Lab" av en tidigare backer som han använde flitigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...