Gå till innehåll

FL - Frusterande bluffar!


quizz_kid

Recommended Posts

Du sitter vid ett 1/2$-bord där du + en till spelare är med efter floppen... du sitter på knappen... både du och motståndan checkar i allsång i brist på händer och turn läggs fram... det hjäper dig inte... din motståndare bettar... du kan hans spel och du vet med säkerhet att han bluffar... men du har ingenting samt lagom låga kort på handen och kan knappast syna bluffen... han köper potten, och du vet det... kan du göra nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt vad som hände i den här handen. Om du sitter på knappen med en motståndare gäller något av följande:

 

Till att börja med så limpade du först in på knappen med dåliga kort och gav gratistitt till mörkarna, jäkligt onödigt. Sen när han med sina sämre än slumpmässiga kort checkar till dig så checkar du tillbaka. Han försöker ju ge dig potten och du säger att du inte vill ha den med din check. Väldigt, väldigt passivt spelat.

 

Eller så höjde du på knappen med något i stil med Q7s (bra) och blir synad av någon av mörkarna. Du missar floppen helt och din motståndare checkar, här är det inte lika säkert att han försöker ge bort potten, men det är den troligaste tolkningen av hans check. Och du kastar hans gåva i ansiktet på honom genom att checka tillbaka! Jag skulle bli så förolämpad här att jag vore tvungen att stjäla potten på turn.

 

Men ärligt talat så kan du absolut inte vara så säker som du säger på att han bluffar, han kanske träffade ett par på floppen och försökte check-raisa, eller så kan han träffat han något på turn. Det finns många möjligheter som innebär att du är slagen. Om du vet att han är en vanemässig bluffare som ger upp mot en höjning så kan du ju höja tillbaka. Annars så måste du nog ge dig här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så höjde du på knappen med något i stil med Q7s (bra) och blir synad av någon av mörkarna. Du missar floppen helt och din motståndare checkar, här är det inte lika säkert att han försöker ge bort potten, men det är den troligaste tolkningen av hans check. Och du kastar hans gåva i ansiktet på honom genom att checka tillbaka! Jag skulle bli så förolämpad här att jag vore tvungen att stjäla potten på turn.

 

När ngn höjer preflopp och checkar ner floppen mot 1 eller 2 spelare så brukar det väl snarare betyda att han träffat ett monster och vill ha betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ngn höjer preflopp och checkar ner floppen mot 1 eller 2 spelare så brukar det väl snarare betyda att han träffat ett monster och vill ha betalt.

Nej inte om det inte är en trixig, aggressiv spelare. Man får mycket fler missar än monster och det är många som inte fattat att man inte behöver mycket till hand i HU-potter. Sen är det här fallet ju att knappen checkar tillbaka efter att ha höjt/synat preflopp, det indikerar definitivt inte styrka hos de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är väldigt vanligt att folk checkar hela vägen till river om de bara sitter på lägsta paret. Själv brukar jag höja om jag sitter på lägsta paret och det har checkats fram till mig. Om jag däremot inte har nåt alls på handen brukar jag också checka, eftersom det ALDRIG är någon som lägger sig om jag bettar från sista position när alla andra har checkat.

Det är alltid minst en som synar.

 

Vad tycker ni? ska man betta om man sitter i sista position utan något på handen och det blivit checkat fram till en själv av sisådär 3 - 5 spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bateman: Fixed limit. Svar nej. Om du har någon typ av drag och kan kalla det semibluff så kan det vara ett alternativ. Men att råbluffa 3-5 spelare är dödsdömt i fixed limit OM DU inte har visat aggressivitet före floppen och kan ses som en made hand (om du sen har AK, AQ eller vad du nu tycker är värt en raise preflop, det är ju en annan sak) men då har du igen outs (överkort) vilket gör det till en semibluff.

 

3 spelare kan det funka även med en tom hand, men 5 spelare, aldrig. Om fem spelare lägger sig för en bet i fixed så spelar de antingen jäkligt löst preflop eller alldeles för tight postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar low-limit så kan du vara helt säker på att någon av de tre till fem spelarna synar dig så om du är utan något på handen eller någon form av draw så kanske det inte är det smartaste att göra IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni? ska man betta om man sitter i sista position utan något på handen och det blivit checkat fram till en själv av sisådär 3 - 5 spelare.

Notera att det i quizzkids exempel är en motståndare, det är ljusår från situationen där man har tre eller fler motståndare. Med bara en kille emot så är det sisådär 70% chans att han inte ens har par, mot tre eller fler så är det väldigt sannoliket att någon har en hand värd att gå till river med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte om det inte är en trixig, aggressiv spelare. Man får mycket fler missar än monster och det är många som inte fattat att man inte behöver mycket till hand i HU-potter. Sen är det här fallet ju att knappen checkar tillbaka efter att ha höjt/synat preflopp, det indikerar definitivt inte styrka hos de flesta.

 

Spelar man shorthanded, raisar på knappen och får endast en call så är ett bet på floppen i princip obligatoriskt oavsett om man träffat eller ej, framförallt är det obligatoriskt om man missat. Kommer floppen AAx och raisaren checkar ner så är det i princip alltid ett försök att få blinden att försöka stjäla potten på turnen. Jag spelar så själv mot spelare som är aggressiva och inte observanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer floppen AAx och raisaren checkar ner så är det i princip alltid ett försök att få blinden att försöka stjäla potten på turnen. Jag spelar så själv mot spelare som är aggressiva och inte observanta.

Menar du att när någon höjer på knappen vid ett 1-2 bord och checkar tillbaka på floppen så innebär det större delen av tiden att denne sitter på ett monster? Kanske vid short-handed bord, men det jag sett av de här borden är att trixiga, aggressiva spelare är ovanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sånna här lägen e rätt så svåra o säga exakt vad man ska göra, allt beror ju på vilken sorts read man har på spelaren skulle jag tro, jag satt en längre session igår och spelade, jag hamnade headsup mot samma spelare en djävla massa gånger, jag fick en bra read av honom och han fick ingen read på mig, eller så var han bara kass(!?) och jag fick alla stora potterna medans han tog majoriten av de små, meningslösa potterna och blindsen.

 

detta är också menat till 1/2 shorthanded(!), men generellt sett har jag oerhört svårt för samma lägen, spelarna på låga nivåer är inte de lättast o läsa om man inte suttit där länge, för mig ivf och jag har märkt att synar de flopbet, synar de oftast turn/river bet för de känner sig "potcommited" vilket bara är löjligt :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...