Gå till innehåll

Cepheus (GTO-boten)


BreeOlson

Recommended Posts

Ett annat scenario som jag sett flera gånger är när Cepheus höjer i lilla mörken och jag synar så satsar Cepheus när jag checkat på floppen med händer ibland som jag anser borde tillhöra checkdistributionen (som pfr i detta fall borde lilla mörken checka och ta gratiskort med händer som tillhör absoluta botten av sin distribution equitymässig och händer med skapligt showdownvärde, men som ändå har under 50 % equity mot stora mörkens distribution, dessa är de mest rimliga händerna att checka bakom med som pfr, sedan kan det blandas in lite andra händer också för att balansera om det finns värde att göra det). Cepheus satsar med dessa hopplösa händer ibland även på turn utan drag förutom till par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår. Säg till om du vill spela ett par matcher efter samma upplägg på valfri sida. Hade varit intressant att se om du trollar eller om du kan omsätta dina tankar i praktiken. Jag spelar highstakes LHE men vi kan spela på valfri nivå som du väljer.

 

Hur högt spelar du? Kan skicka PM sen nån gång så får vi se. Jag kör blandad strategi mellan trolleri och att vara seriös i mina inlägg. Anser att det är GTO på pokerforum :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår. Säg till om du vill spela ett par matcher efter samma upplägg på valfri sida. Hade varit intressant att se om du trollar eller om du kan omsätta dina tankar i praktiken. Jag spelar highstakes LHE men vi kan spela på valfri nivå som du väljer.

 

Hur ser din standard ut före floppen i LHE heads up?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte gå in på stats, men öppnar givetvis en väldigt hög andel av händerna.

 

Varför inte det? Vore intressant. GTO ska tydligen ligga på att öppna strax över 82 % av sina händer. Cepheus gör det iaf. Vet att Hawrilenko öppnade nått på 82 % av sina händer mot Ivey. Hade ett par tusen händer av deras spel i min gamla databas ... Ivey öppnade endast ca 76 % av sina händer.

 

Ska göra lite mer egna beräkningar på detta ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte det? Vore intressant. GTO ska tydligen ligga på att öppna strax över 82 % av sina händer. Cepheus gör det iaf. Vet att Hawrilenko öppnade nått på 82 % av sina händer mot Ivey. Hade ett par tusen händer av deras spel i min gamla databas ... Ivey öppnade endast ca 76 % av sina händer.

 

Öppnar lite olika beroende på motstånd men mot random är det i de svängarna. Kan ta ev. statsdiskussioner i PM!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite av mitt problem är att jag har svårt att motivera mig för att spela. Bryr mig inte om pengar. Att multitabla 12 timmar om dagen i några månader är något jag har svårt att se mig själv att göra, även om jag vet att jag garaterat skulle kunna bli mångmiljoner inom ett år om jag la in sjuk handvolym.

 

Du borde väl motiveras av att få möta folk som kan ge dig lite mer motstånd än microspelare på SvS (att de aldrig kan komma i närheten av din intelligens och pokerkunnande ens på nosebleed har vi fattat vid det här laget). Men du borde väl ändå ganska snabbt kunna få ihop till att skotta midstakes. Det ska väl inte behöva ta månader av 12 tablande?

 

Med lite varians på din sida borde du kunna göra om Viktor Bloms bedrift i början av hans karriär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, alla de bästa spela på ett visst sätt för en gazilion år sedan, det betyder inte att de skulle spela så nu. Schneids är inte ens "aktiv" längre men trots det utan några som helst tvivel top5 i LHE idag och han är en stark motståndare till 4bets preflop. Jag säger inte att det är utan tvivel det rätta sättet att spela, jag säger att såhär spelar beastsen _idag_ (och gjort ett tag, vissa väldigt länge som tidigare nämnt exempel på) men i huvudsak inte för 5-8 år sedan, och med det i åtanke så får du lägga upp ett väldigt övertygande motargument för att jag skall ändra på mig. Jag kanske är feg i mitt tänk som bara går på "jomen de bästa spelar såhär"-linjen men då får det vara så.

 

 

Ja ivey spelade många sessioner, för att han spelade korta sessioner. Swingsen kan ändå vara detsamma om du bryter upp x antal händer i 1 eller 10 sessioner :). Nu är edgen mindre mellan hawr och Ivey än vad det var mellan POLISEN17 och sin motståndare och thus är deras swings ännu större så att bli plockad på en mille av Ivey är i det stora hela bara "fml". Hawr spelade med agressiv BRM och tog en tung på sin rulle och quitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat en hel del mot Cepheus och i princip krossat den.

 

Min strategy bygger i grunden på game flow.

 

Spelar närmast 100% av händerna då jag känner att jag är en mycket starkare spelare postflop och lätt kan manövrera bort honom.

 

När jag känner att han tajtar till sin range så ökar jag min bluffrange, och när han spelar lösare så ökar jag min värdebetsrange.

 

Easy money.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat en hel del mot Cepheus och i princip krossat den.

 

Min strategy bygger i grunden på game flow.

 

Spelar närmast 100% av händerna då jag känner att jag är en mycket starkare spelare postflop och lätt kan manövrera bort honom.

 

När jag känner att han tajtar till sin range så ökar jag min bluffrange, och när han spelar lösare så ökar jag min värdebetsrange.

 

Easy money.

 

Trollar du som vanligt? Cepheus anpassar sig inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, alla de bästa spela på ett visst sätt för en gazilion år sedan, det betyder inte att de skulle spela så nu. Schneids är inte ens "aktiv" längre men trots det utan några som helst tvivel top5 i LHE idag och han är en stark motståndare till 4bets preflop. Jag säger inte att det är utan tvivel det rätta sättet att spela, jag säger att såhär spelar beastsen _idag_ (och gjort ett tag, vissa väldigt länge som tidigare nämnt exempel på) men i huvudsak inte för 5-8 år sedan, och med det i åtanke så får du lägga upp ett väldigt övertygande motargument för att jag skall ändra på mig. Jag kanske är feg i mitt tänk som bara går på "jomen de bästa spelar såhär"-linjen men då får det vara så.

 

 

Ja ivey spelade många sessioner, för att han spelade korta sessioner. Swingsen kan ändå vara detsamma om du bryter upp x antal händer i 1 eller 10 sessioner :). Nu är edgen mindre mellan hawr och Ivey än vad det var mellan POLISEN17 och sin motståndare och thus är deras swings ännu större så att bli plockad på en mille av Ivey är i det stora hela bara "fml". Hawr spelade med agressiv BRM och tog en tung på sin rulle och quitta.

 

Schneids är knappast topp 5 nu och har aldrig varit det. Alla de bästa spelar inte så. Antonius tillhör väl definivit topp 5 i detta spel fortfarande och mot vissa spelare 4bettar han före floppen och höjer checkhöjningar i position.

 

Ivey spelade bl a två hela dagar mot Hawrilenko där varje session varade flera tusen händer det kallar jag inte korta sessioner. Han spelade innan dess många korta sessioner då han alltid slutade om man backade i början. Hawrilenko spelade inte så aggressivt med sin rulle. Var har du fått det ifrån? Han har sagt att han alltid haft minst 1000 big bets för alla nivå. Anledningen till att han slutade mot Ivey, Antonius och Sagström var att han hade en stopploss på x antal bets så om han förlorade x antal bets mot någon så slutade han spela mot dem. Eftersom dessa tre var i stort sätt de enda som gav honom action slutade han med LHE och gick då över till Triple Draw.

 

Vad alla som slog Hawrilenko hade gemensamt var att de inte "förkastade" 4 bets före floppen och höjde checkhöjningar direkt på floppen ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att Bree har rätt, men tycker det är rätt respektlöst att i ett forum för poker som för länge sedan dött ut vad gäller strategier, analyser och diskussioner kring just poker kasta skit på den enda människa som under de senaste 5 åren gett någon som helst tanke kring spelet.

 

Rätt uppfriskande imo att se att nån orkar snacka strategi och tycker det förtjänas att bemötas med argument istället för att prata om Bree´s uppenbart stora ego.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var aggressiv BRM med dagens mått, "konservativt" då. Alla överskattade sin edge och underskattade varians. Idag är det en annan femma. Han sa ju själv att han nästintill gulade och han slutade inte spela, han spelade bara bra mycket lägre och länge, gnetade på 200/400 och 100/200 medan han jobbade på andra spel. Det här står på hans blogg.

 

regarding Schneids; hans egna ord, karln har säkerligen stort ego men hade han haft fel extremt fel hade han ju blivit called out för det på 2+2 liksom, om pf.nu gillar att hoppa på dom som gapar över mycket så är 2+2 sju resor värre.

 

Antonius top5 i LHE? Ok, där tror jag du är relativt ensam om ditt påstående, kan höra med kagome kagome senare han brukar vara snäll och svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var aggressiv BRM med dagens mått, "konservativt" då. Alla överskattade sin edge och underskattade varians. Idag är det en annan femma. Han sa ju själv att han nästintill gulade och han slutade inte spela, han spelade bara bra mycket lägre och länge, gnetade på 200/400 och 100/200 medan han jobbade på andra spel. Det här står på hans blogg.

 

regarding Schneids; hans egna ord, karln har säkerligen stort ego men hade han haft fel extremt fel hade han ju blivit called out för det på 2+2 liksom, om pf.nu gillar att hoppa på dom som gapar över mycket så är 2+2 sju resor värre.

 

Antonius top5 i LHE? Ok, där tror jag du är relativt ensam om ditt påstående, kan höra med kagome kagome senare han brukar vara snäll och svara.

 

Kagome Kagome: "Patrik Antonius was the toughest opponent I ever faced in Limit Hold’em. He could keep his focus for hours on no end and would barely make a mistake. In hindsight he probably was better than me but I don’t regret playing him at all." http://www.highstakesdb.com/3500-interview-with-limit-pro-hasu-kagome-kagome-ihatejuice-jesuslebtnot.aspx

 

Två år gammal, men ändå. Vet att KPR16 har haft väldigt höga tankar om Antonius spel med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kagome Kagome: "Patrik Antonius was the toughest opponent I ever faced in Limit Hold’em. He could keep his focus for hours on no end and would barely make a mistake. In hindsight he probably was better than me but I don’t regret playing him at all." http://www.highstakesdb.com/3500-interview-with-limit-pro-hasu-kagome-kagome-ihatejuice-jesuslebtnot.aspx

 

Två år gammal, men ändå. Vet att KPR16 har haft väldigt höga tankar om Antonius spel med.

 

Hur kan man inte anse Antonius topp 5 i LHE? Det är hans bästa spel tillsamman med O8. Han har spelat det på högsta nivåerna online i över tio år och spelat mot alla de bästa utan att någon direkt har slagit honom i längden. Vad jag läst var det jämnt mellan honom och TexasLimitKing. Han slog Hawrilenko i slutet, även om han förlorade i början mot honom. Samma med Kagome Kagome. Enligt Antonius är FLHE det han spelat mest av alla spel med. Såg Antonius spelat FLHE och O8 mot KPR16 2013 och såvitt jag vet klarade sig Antonius bra mot KPR16. Vet inte vem som är plus av dom två mot varandra, men KPR16 är helt klart en av de bästa och han skrev i chatten att Antonius var den bästa motspelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uj, där sköt jag mig rejält i foten med en hagelbrakare, men skall fråga kagome senare ändå för sakens skull, om han svarar på det. Uppenbarligen tyckte han om hans spel då.

 

Ja, det gjorde du. Vad har du fått det ifrån att jag skulle vara ensam om att tycka det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gjorde du. Vad har du fått det ifrån att jag skulle vara ensam om att tycka det?

 

ptja, att han är en toppspelare hade jag aldrig motsatt mig, det jag motsatte mig var top5 i dagens klimat vilket är en extrem bedrift oavsett vem det är. Att patrik är en av de framgångsrikaste online om inte den framgångsrikaste någonsin online i inspelade pengar tänker jag inte heller motsätta mig emot. Karln har gjort såna bisarra mängder, bara på FTP så hamnar hans inspelade på 20 mille $ över hans fyra konton och han var en regular på nosebleeds redan 2005 och dammsög borden. Det som jag tyckte kändes relevant var att han har inte spelat FLE online på över 2år annat än sporadiskt, och innan dess var det på FTP på sjukhusnivåer där han fick action av ett fåtal som poolade pengar/tog skott då ingen i ärlighetens namn var rullad för det och samplesizes är på den nivån att man kan inte säkerställa vem som är bättre.

 

Han kanske är så överjävla sjuk att han kan ligga top5 utan att möta folket online, vem vet, jag hade inte satsat på det bara. Vi kan däremot enas om att KPR16 är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja, att han är en toppspelare hade jag aldrig motsatt mig, det jag motsatte mig var top5 i dagens klimat vilket är en extrem bedrift oavsett vem det är. Att patrik är en av de framgångsrikaste online om inte den framgångsrikaste någonsin online i inspelade pengar tänker jag inte heller motsätta mig emot. Karln har gjort såna bisarra mängder, bara på FTP så hamnar hans inspelade på 20 mille $ över hans fyra konton och han var en regular på nosebleeds redan 2005 och dammsög borden. Det som jag tyckte kändes relevant var att han har inte spelat FLE online på över 2år annat än sporadiskt, och innan dess var det på FTP på sjukhusnivåer där han fick action av ett fåtal som poolade pengar/tog skott då ingen i ärlighetens namn var rullad för det och samplesizes är på den nivån att man kan inte säkerställa vem som är bättre.

 

Han kanske är så överjävla sjuk att han kan ligga top5 utan att möta folket online, vem vet, jag hade inte satsat på det bara. Vi kan däremot enas om att KPR16 är bäst.

 

Skulle sätta mina pengar på Antonius mot KPR16. KPR16 har väl bara spelat sporadisk heads up FLHE senaste två åren med då det knappt finns någon som vill spela mot honom?

 

Även Hawrilenko sa att Antonius var den bäste han spelade emot. Han sa av alla han mötte så var Antonius den som hade fattat spelteori och matematik bäst minns jag av en intervjuv. Sedan var han inte säker på om Antonius kunde uttrycka allt han gjorde matematisk och spelteoretiskt, men att han ändå hade en extremt djupt förståelse av poker på den nivån som han inte sett någon annan motspelare var i närheten av. Det är ingen slump att Antonius är den störste vinnaren online genom alla tider ... Tror många underskattar Antonius för han är verbalt rätt obegåvad vilket gör att han inte framstår som så smart och att NL är hans sämsta spel. Av alla spelare som jag analyserat är Antonius den vars spel är mest logiskt. Ingen annan spelare har sån hög nivå av logik i sitt spelmönster som Antonius.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle sätta mina pengar på Antonius mot KPR16. KPR16 har väl bara spelat sporadisk heads up FLHE senaste två åren med då det knappt finns någon som vill spela mot honom?

 

Även Hawrilenko sa att Antonius var den bäste han spelade emot. Han sa av alla han mötte så var Antonius den som hade fattat spelteori och matematik bäst minns jag av en intervjuv. Sedan var han inte säker på om Antonius kunde uttrycka allt han gjorde matematisk och spelteoretiskt, men att han ändå hade en extremt djupt förståelse av poker på den nivån som han inte sett någon annan motspelare var i närheten av. Det är ingen slump att Antonius är den störste vinnaren online genom alla tider ... Tror många underskattar Antonius för han är verbalt rätt obegåvad vilket gör att han inte framstår som så smart och att NL är hans sämsta spel. Av alla spelare som jag analyserat är Antonius den vars spel är mest logiskt. Ingen annan spelare har sån hög nivå av logik i sitt spelmönster som Antonius.

 

Även NL som är Antonius sämsta spel kan man tydligt se i hans spelmönster hur djup förståelse han har av poker. Såg även ett youtube-klipp för några år sedan där Jungleman12 räknade upp de bästa online i NL så nämnde han även att Antonius kanske tillhör dem med. Jungleman sa att han är plus mycket mot Antonius, men haft mycket tur mot honom och att han gillade en del saker som Antonius gjorde som ingen annan gjorde. Kommer ihåg att Jungleman tog efter flera saker som Antonius gjorde: bl a börja höja satsningar mycket mer sällan i 3bettade potter i position och spela även starkare händer passivt som en del i att balansera sina distributioner. Detta var flera år sedan och jag tror inte Antonius är i närheten av topp 5 i NL i nuläget, men skulle han satsa på det spelet skulle han säkert på kort tid kunna utmana om att vara bäst även i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...