Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag är inne i en liten downswing just nu vilket resulterat i att jag har lite svårt att släppa OP, TPTK etc. Jag känner mig överkörd och vek när jag släpper t ex AA efter att någon dubblat mitt pottbet på floppen. För t ex AA, AK, AQs; är det någon som har en uppfattning om hur ofta man ska folda dessa händer?

Om AA vinner 80% av gångerna, är det bra att släppa handen 10% av gångerna? 5%? Jag tror jag ligger runt 8% för AA, vilket borde betyda att jag foldar lite för sällan eller?

Postad

Det är ju svårt att säga precis. Allt beror ju på hur brädan ser ut. Jag har väldigt väldigt lätt för att slänga händer som AK och AQs. AQs spelar jag nästan enbart för färgens eller stegens skull och Q där spelar mindre roll förutom för stegchansen. Ibland har jag flax med AQs och träffar TPTK eller Tvåpar och liknande, men min uppfattning är att jag tidigare överskattat händer som AQ och AK så tar det rätt så lugnt med dem. AK är en bra hand när den träffar, men den är tämligen värdelös utan någon förbättring (oftast).

AA eller KK är svåra att släppa ibland. Men man får komma ihåg att det enbart är ett par (om du inte förbättrar via brädan då såklart). Så fort brädan ser lite farlig ut, eller om någon tight spelare börjar tjaffsa så slänger jag AA/KK. Däremot kan jag förlora väldigt mycket pengar på just AA och KK mot lösa spelare som träffat bra och i de fallen då brädan inte hjälper mig släppa handen mot de spelare (som 4 färg på brädan, stor risk för stege etc).

Lycka till :)

Postad

Tack,

Jo alltså, jag har heller inga problem att släppa i t ex en multipott med mycket action i. Det jag mer undrar över är hur ofta det är rätt att släppa dessa händer till en bluff/TPTK på tillexmempelvis floppen etc, jag tror en procentsats här skulle kunna hjälpa mig en hel del. Det är svårt att se om jag vinner eller förlorar, dvs trycker för hårt/ släpper för lätt. Borde man inte kunna säga att man ska folda säg 10% av alla AA?

Postad

Du ska släppa AA mot TP/bluff 0% av gångerna.

Standard för fullbord med AA med motstånd är väl att man bettar ut floppen, någon raisar, man raisar tillbaka rejält och foldar för omslag men trycker in rejält på turn på ofarlig bräda. Ibland släpper man direkt vid raisen på floppen, på min passiv nivå, kanske 30% av gångerna.