Stig_Wallby Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 Hej! Jag hoppas att denna fråga inte har kommit upp allt för mycket. Jag försökte söka efter en liknande tråd utan några större framgångar! Så lyncha mig inte ifall jag tjatar ut Er! Jag har spelat poker runt 7 månader eller så, och spelar på låg limit. Jag började med $50 vilka jag brände tämligen fort. Jag satt genast in $50 till och med lite mer tankegång bakom besluten. Rullen växte till dryga $900 och jag var tvungen att plocka ut en hel del av det på grund av brist med pengar (givetvis!). Jag började sedan från $500ish nyligen och ligger nu på dryga $600. Jag spelar enbart NL25 bord på PokerRoom än så länge. Dock börjar jag känna mig väldigt trygg på NL25 borden. Jag har spelat de under en lång period och det går stadigt med vinst, så jag börjar bli sugen på att testa NL50, trots min relativt lilla rulle. Jag har läst mycket om 30 inköps teorin, men vad jag förstår så gäller det mer på högre stakes. För vad det verkar så får man bra mycket högra svängningar på NL 5/10 än än NL 0,25/0,5 antar jag, så BR "kravet" kan ju omöjligen vara densamma för alla nivåer. Dessutom har jag en tight-aggressiv stil som inte orsakar allt för mycket svängningar. Jag har aldrig kommit i närheten av att förlora 5 inköp när jag spelat cashgames ännu under en session. Sen så har jag möjlighet att stoppa in runt 500bb (på 0,5) nivån varje månad ifall det skulle gå åt pipan. Jag vill inte stoppa in 500bb varje månad dock, men det kommer finnas tillgänligt under de månadena det skulle behövas. Hur påverkar detta mitt "krav" på rulle? Så jag har egentligen ett par frågor: 1) Är det någon idé att jag testar NL50 ännu eller bör jag vänta tills i varje fall 20 inköp? 2) Har ni några särskilda tips som Ni kan ge mig som Ni hade nytta av när ni gick från NL25-NL50? Spelar folk mer passivt? Mer aggressivt? Jag har stått som bystander och kikat på ett par bord, men omöjligt att få en uppfattning om man inte spenderar möje tid vid sidan av borden! Har åskat och haft sig här! Hua! Bäst att göra iordning lite dip tills ikväll. Sällskapsresan kan man ju icke missa, eh? Citera
Stig_Wallby Postad 22 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 22 Juli , 2005 Förresten! Hur kommer BR kravet påverkas om jag vill spela SH? Citera
finnish_fox Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 Jag tycker absolut du kan testa på NL50. Bankrullekrav hit och bankrullekrav dit. Du skulle inte gå under om du förlorade dina slantar på pokern. Visst skulle det suga men det är inte allt du äger och har. Går det dåligt på NL50 vilket jag betvivlar, så hoppa bara ner igen ett tag. Alltid trevligt att skotta lite på högre nivåer Citera
Stig_Wallby Postad 22 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 22 Juli , 2005 Jag tycker absolut du kan testa på NL50. Bankrullekrav hit och bankrullekrav dit. Du skulle inte gå under om du förlorade dina slantar på pokern. Visst skulle det suga men det är inte allt du äger och har. Går det dåligt på NL50 vilket jag betvivlar, så hoppa bara ner igen ett tag. Alltid trevligt att skotta lite på högre nivåer Ah känns bra att höra och motiverande för att testa på i varje fall! Det är ju precis som du säger, om det börjar gå taskigt så är dte inte hela världen. Jag vet att det går bra på NL25, och att jag är en vinnande spelare där, så då är det väl bara att kliva ner en nivå igen i värsta fall! Jag ska nog testa lite grann ikväll, så återkommer jag med resultat! Sedan tänkte jag börja med NL100 vid $2000 och NL200 vid $6000 och sedan fortsätta med 3000bb teorin. Citera
Gyre Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 Om du har mer pengar offline som du kan tänkas lägga på poker så kan du räkna in dessa pengar i din rulle. Som många tror så är det inte bara pengarna du har online som är med i rullen utan det är alla pengar du har som du är berädd att lägga på pokern. Tycker du gör rätt i att skotta på NL50 och jag tror inte du behöver kliva ner på NL25 efter du, motståndet kanske är lite bättre men det är fortfarande dåligt. Citera
Stig_Wallby Postad 22 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 22 Juli , 2005 Nu har jag suttit vid ett shorthanded NL50 bord, och det var HUR skönt som helst! Det var lite hårdare motstånd, men det jag märkte var att jag inte blev utdragen på samma vis som på NL25. Det kan förstås vara till min nackdel eftersom utdragningar oftast inte är korrekta spel, men det är jäkligt skönt för det känns mer... riktigt på något sätt, om Ni vet hur jag menar? Det var ett tämligen tight bord, så jag spelade lite lösare och var mycket aggressiv för att "lätta upp stämmningen lite". Denna hand dök upp tidigt på bordet: Seat 1: - ($33,85 in chips) Seat 4: JAG ($52,40 in chips) Seat 5: Fi ($22,85 in chips) (on the button) Seat 9: - ($29,50 in chips) *** Blind Bet Round *** : Dealt to JAG: Qh Dealt to JAG: Ah - : Post Blind ($0,50) *** Pre-Flop *** : - : Fold JAG : Raise ($2) Fi : Call ($2) - : Fold *** Flop *** : Kh Jh 4s JAG : Bet ($2) Fi : Raise ($4) JAG : Raise ($48,40) JAG : All In Fi : Call ($16,85) Fi : All In *** Turn *** : [ Kh Jh 4s ] Ac *** River *** : [ Kh Jh 4s Ac ] 5h *** SUMMARY *** Pot: $73,75 | Rake: $2 Board: [ Kh Jh 4s Ac 5h ] - lost $0 JAG bet $52,40, collected $73,75, net $21,35 Shows [ Qh Ah ] ( with a flush, Ace high.) Fi lost $22,85 Shows [ 4c 4d ] (three fours.) - lost $0,50 Var det alldeles för aggressivt? Jag har inget emot att sätta in alla pengar på ett drag om jag har många outs, men var det alldeles för tidigt? Jag trycker hellre steg/förgdrag på floppen än på turnen i varje fall, givetvis. Och jag ville få in pengarna där och nu, eller ta potten som den var. Vad tycker Ni jagborde ha gjort i detta läge? Var väldans kul i varje fall, och jag plussade under första sessionen Citera
db_brante Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 håller med om det du säger om att gå upp en nivå...jag hade lirat NL50 ett bra tag och plussat och trodde det skulle vara ganska så lika på NL100, men icke, förlorade stor del av rullen och gick istället tillbaka till NL50 där jag återigen har byggt upp den. Hur stor är egentligen skillnaden på NL50 och NL100? Och VAD är det som främst är annorlunda, tacksam för svar, B Citera
Baloos Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 Hur stor är egentligen skillnaden på NL50 och NL100? Och VAD är det som främst är annorlunda, tacksam för svar, På party typ ingen skillnad men rent generellt tycker jag som man kan förvänta sig; - lite mer aggressivitet - lite bättre postflopp Det finns inte lika många dummaggron som överbettar potten varje gång och det är nog klart svårt att vara en vinnare om man aldrig kan hitta foldknappen när man sitter med TPTK eller överpar på floppen, tvåpar på turn osv. Citera
Stig_Wallby Postad 23 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 23 Juli , 2005 Jag tycker inte att det alls finns lika mycket "dumaggron" på PokerRoom som på Party tycker jag. Mycket Tight-aggressive spelare på PokerRoom, och de som är loosa brukar vara rätt aggressiva. Dock tycker jag nog att de flesta hittar till foldknappen. Party är ju en jäkla berg-o-dalbana för rullen på grund av det märkliga spelet som försigår där, så vill inte spela där alls. Jag känner själv att jag utvecklas mycket mer på PokerRoom än Party av någon anledning. Tack för svaren så här långt! P.S Var det fel att ställa in på floppen där? Citera
NoSense Postad 23 Juli , 2005 Rapport Postad 23 Juli , 2005 P.S Var det fel att ställa in på floppen där? Ja! Men jag hade nog gjort samma sak själv Citera
Stig_Wallby Postad 23 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 23 Juli , 2005 P.S Var det fel att ställa in på floppen där? Ja! Men jag hade nog gjort samma sak själv Haha Varför var det fel? Min tankegång var lite att jag gärna skulle ha tagit potten där eftersom jag misstänkte att han hade någonting, men kanske inte något SÅ bra. Om han däremot synade visste jag att jag hade många outs. Eftersom jag hade ca 1-1,5 potodds och lika stora odds att träffa så tänkte jag att jag går break even ifall han synar. Däremot bedömde jag risken tämligen stor att han skulle folda vilket medförde att hela situationen skulle bli +EV. Fel tänkt? Citera
Ezekiel Postad 23 Juli , 2005 Rapport Postad 23 Juli , 2005 Inga problem att testa i det här läget tycker jag. Tycker inte det känns som det är någon större skillnad mellan $25 och $50 förutom att det är lite sämre spelare på $25 och man blir utdragen lite oftare. Men som du sa spelar du ju tight aggressive och då kan det vara skönt med lite mindre tomtar som callar med lite orimliga händer. Blir lättare att läsa av vad motståndarna kan ha. Sen är det nog så att du inte kommer gå ner i nivå eftersom det kommer kännas tungt att gå ner igen efter att ha varit uppe på högre nivåer. Själv skulle jag inte gå ner under NL $50 för det skulle kännas meningslöst att spela då. Var uppe på $200 förut och det gick aldeles utmärkt men jag var tvungen att ta ut det mesta när pengarna började sina på kontot (hårt liv att vara student och inte få bidrag ) men jag fortsatte spela på $50 när jag ändå bara hade $200 kvar. Nu uppe i $1300 någon stans och börjar tänka på att byta nivå till $100. Behöver inte ta så stenhårt på alla dessa regler. Det viktigaste är ändå att du känner dig trygg på nivåerna och inte blir rädd när folk börjar satsa för att det blir lite mer i potterna. Kände att första gångerna jag spelade blev jag rädd eftersom det ändå var dubbelt så mycket pengar inblandade men procentuelt var höjningarna lika stora så det var samma sak bara att jag blev mer rädd och foldade oftare. Så t det lugnt i början och känn av och sen är det bara att spela på som vanligt... Lycka till! Citera
Nidson Postad 23 Juli , 2005 Rapport Postad 23 Juli , 2005 Jag tycker det var rätt att ställa in på floppen, kombinerade färg- och stegdrag är heta. Du drar ju i båda fallen mot nötterna dessutom. Citera
Recommended Posts