Gå till innehåll

Åsikter från er forumiter tack!


Allw8-tsOutDrawn

Recommended Posts

Hejsan!

 

En situation som dyker ut då och då i en turnering är ju att man har bra equity men låg procent att sätta den. Ett exempel. Säg att jag lirar en PLO turre och jag har AAKQ med nötflushdrag på brädan T 7 6 och möter 4 andra spelare vilka samtliga täcker mig. Jag kan alltså 5-dubbla. Jag har som jag vet 9 nötouts plus en springande möjlig kåk och en springande nötstege. Så jag borde ha en bit över 20% chans att vinna potten vilket ger mig bra odds.

 

Frågan är, är detta alltid en självklar syn i en turre? I CG synar jag snabbare än fort med de oddsen men i en turre där priset för att missa är att turren är över?

 

Vad tycker ni?

/Allw8-tsOutDrawn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Hej själv.

 

Jag har inget svar på din fråga, förmodligen på grund av att jag saknar information.

 

Var kostar det att spela en turnering? Det uppenbara svaret är: inköpet! Det mer utförliga svaret är: inköpet(+kostnader som krävs för att kunna spela) plus din timlön*längden på turneringen.

Dvs om man har en positiv timlön så är det billigare att åka ut i första handen än på bubblan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv håller jag inte riktigt med, sådant är saker du får tänka på innan du reggar. När du sitter i turren ska satsa på att maximera ditt $EV, och i allmänhet är väldigt nära ditt CEV, dvs tjänar du chips i längden tjänar du pengar i längden. Det blir dock en skillnad när du närmar dig ITM och större prishopp, men tror sällan det blir en 5-vägs allin på ett finalbord/på bubblan, speciellt inte live som sällan är hyperturbos :).

 

= In med pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fem pers går allin på T76ss och jag har nötfärgsdrag så höftar jag nog bort typ tre-fyra outs då det är väldigt troligt att minst en annan spelare har färgdrag. I ett cashgame kan du höfta upp dina outs, räkna potodds och komma fram till ett riktigt beslut. I en turnering handlar det så mycket mer om hur möjligheten att femdubbla kontra busta kommer påverka din bordsposition/turneringsposition överlag osv.

 

 

Faktumet att du skriver att du skulle snapsyna i ett cashgame innebär att du även borde syna här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...