Gå till innehåll

Poker och framtid


stefanovic

Recommended Posts

Hej PF!

 

Har länge funderat på vilken framtid man kan ha inom poker som en vanlig medelmåttig grinder. Hur anser ni att dagens grinders som är i ung ålder och drar in i snitt 20-30k i månaden kan se på sin framtid om man bestämt sig för att försörja sig på det ett bra tag framöver?

 

Antar att det finns säkerligen några grinders här på forumet som drar in dom summorna och bestämt sig för att köra på det. Skulle verkligen vara intressant att höra hur ser ni ser på framtiden och hur ni planerat för er själva.

 

20-30k tänker man kanske är en rätt hyfsad månadslön och borde räcka för en vanlig medelsvensson. Men enligt mig finns det små grejer som man lätt glömmer bort om man jämför med att ha ett riktigt jobb med heltidstjänst.

 

Pensionen tex. Någon som har en ide om hur man som pokerspelare ska kunna göra för att bygga upp sitt eget pensionssparande? Jag menar är man inte highroller så blir det ju ingen direkt lyx vardag i Sverige ifall man måste dumpa stora delar av sin månadslön i sparande.

 

En annan grej är ju detta med att kunna ta lån hos bank eller att kunna få ett hyreskontrakt. Utan bevis på fastlön så har man ingen möjlighet till något av dessa. Dock kan man ju alltid lösa detta genom att ha borgenär.

 

Att ha familj och barn känns svårt på nått sett också.

 

I det stora hela så känns det som om livet inte kommer bli någon dans på rosor. Trots att man tjänar lika mycket eller till och med mer än vad en vanligt arbetande Svensk människa gör.

 

så hur har ni själva planerat och hur ser vardagen ut? vad anser ni om pokerspelare som bestämt sig för att köra på det? Alla svar uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som en väldigt dum idé att bygga framtid på de. Har man ett dagtidsjobb kan man ändå lira ganska mycket poker på kvällstid. Troligtvis spelar dessa "unga" nästan enbart kvällstid, så man missar ändå ingenting samtidigt som du har ett socialt liv på dagarna med kollegor, bygger CV, etc etc etc..

 

Jag kan rekommendera att slänga ut tvn o ha båda. Då har du plötsligt en lön som motsvarar en bruttolön på cirka en miljon per år. Då ligger du högre än typ 99% av folket i landet.

 

Att grinda långsiktigt på en 20k-onlinelön i Sverige är nog ingen bra idé. Det motsvarar ungefär ingångslönen efter en kandidatexamen. 30k netto i månaden är ju typ 43k "knegarbrutto". Då ligger man plötsligt ganska högt. Återigen kan du ha en heltidjobb o få in 10 till från pokern.

 

Du nämner några bra grejer man missar genom att inte ha en heltidstjänst. En sak du glömde, sjukersättning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som en väldigt dum idé att bygga framtid på de. Har man ett dagtidsjobb kan man ändå lira ganska mycket poker på kvällstid. Troligtvis spelar dessa "unga" nästan enbart kvällstid, så man missar ändå ingenting samtidigt som du har ett socialt liv på dagarna med kollegor, bygger CV, etc etc etc..

 

Jag kan rekommendera att slänga ut tvn o ha båda. Då har du plötsligt en lön som motsvarar en bruttolön på cirka en miljon per år. Då ligger du högre än typ 99% av folket i landet.

 

Att grinda långsiktigt på en 20k-onlinelön i Sverige är nog ingen bra idé. Det motsvarar ungefär ingångslönen efter en kandidatexamen. 30k netto i månaden är ju typ 43k "knegarbrutto". Då ligger man plötsligt ganska högt. Återigen kan du ha en heltidjobb o få in 10 till från pokern.

 

Du nämner några bra grejer man missar genom att inte ha en heltidstjänst. En sak du glömde, sjukersättning!

 

Intressant svar!

 

Är själv inne på dessa linjer jag med. Man glömmer väldigt lätt bort vad en vanlig knegare drar in brutto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser ja på saken;-) Är man runt 20 vinner mkt cash och därför har chans att göra mkt som resa o shit är det väl soft. Sen är ju alla olika. Vissa vill ha ny bil, kläder, tv, dator all teknik o shit varannan vecka. Vissa skiter i vilket.

 

Sen beror det väl på var man bor. Bor man i en småstad där dom flesta jobbar på bruket (uttryck) och man kommer till nån fotbollsträning och folk pratar jobb. Såsom gick det bra med lägenheten? Fan vilken snygg brud det börjat jobbet eller vad i helvete det kan vara;-) och man inte har ett skit att tillföra i diskussionen FÖR att man suttit framför en jävla dator hela dagen( eller precis gått upp 3 timmar innan, för man slaggat hela dagen för man lirat hela jävla natten);-)

 

Bor man i en storstad ( där det är mer fokus på pengar och karriär) och det överlag är mer kontorsjobb, mer restauranger pubar och shit så kanske det är lättare och lite mer respektabelt i min mening att spela poker.

 

Är man 25-30 kanske har brud. Man har poker som jobb. Sitter hemma lirar alternativt med några andra. Kommer hem käkar. Vad gjorde du idag älskling? Lira den o den torska ak i den qq i den. Backa 10k. Igår då? Plussa 15k.

Allt blir så jävla stereotypt. Blir det väl på vanliga 'jobb' också men inte likadant. Slipper uttrycket du bidrar inte samhället nåt!!!!

 

Om man har ett normalt jobb, som man trivs på har bra arbetskamrater, bra tider så är det oslagbart enligt mig.

Jobbar man på ett pisstråkigt jobb så är det såklart roligare att vara hemma och lira poker. Själv har jag gjort lite allt möjligt av det ja snackat om. Men jobba skiten ur sig en vecka dra en fin lunch på en fredag men en kall bärs är så jävla fin känsla. Lira poker en hel vecka och man vunnit 10 gånger mer än ett normalt jobb fast man inte bidragit till sämhället ett skit och sen drar en lunch. Då känner ja mig som en fitta;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant läsning, håller nog med att drar du in 20-30k i månaden så är det inte lönt enligt min utsago och endast spela poker.

 

En stor del som också är värd och nämnas är den psykologiska delen när du springer otroligt illa sett över x-antal 10000 talet händer. Sitta i en lägenhet själv och torska en längre period utan och ha en "ordentligt" inkomst kommer sätta många konstiga idéer och tankar i huvudet på dig.

 

"Är jag verkligen så duktig som jag trodde, har jag endast haft flyt innan, jag kanske inte kan slå denna nivån" etc etc

 

Sen är det inte säkert man klarar av och se sin bankrulle som ett medel och vinna mer, utan man kanske börjar tänka hur man kunde förlora 2-3k som man kunde ha köpt si och så mycket mat, kläder Keller bad det än må vara. Inte att man bara förlorade x-antal inköp. Kanske bara var jag när jag levde på pokern.

När jag spelade som högst på 10-20/25-50kr cashgame så förmådde jag mig inte i slutändan och inte tänka på pengarna. När jag hade min rekorddag på 72k blev jag inte hälften så glad som jag blev arg/besviken somnar jag dagarna efter förlorade 55k. Då kom det upp tankar på vad jag faktiskt kunde ha gjort med alla pengarna.

 

Allt detta slipper du med ett vanligt knegar jobb. Nu har jag ett heltidsjobb med en lön på 30 000 brutto + 4-5k från pokern/månaden, men är gladare än jag någonsin var när jag kunde vinna 200 000 på en månad.

 

 

Just My 5cents :)

 

Hursomhelst önskar jag dig all lycka oavsett vilket val du tar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta slipper du med ett vanligt knegar jobb. Nu har jag ett heltidsjobb med en lön på 30 000 brutto + 4-5k från pokern/månaden, men är gladare än jag någonsin var när jag kunde vinna 200 000 på en månad.

 

 

Just My 5cents :)

 

Hursomhelst önskar jag dig all lycka oavsett vilket val du tar :)

 

Vilka nivåer grindar du nu? Det jag kan tycka är svårt när det kommer till att kombinera jobb med låg volym av poker är att man potentiellt sätt kan gå så lång kalendertid break even eftersom man får in så lite volym. Säg du spelar 10bb/100 poker och får in 10k händer i månaden. Då kan du potentiellt gå B/E några månader. Du får också den psykologiska aspekten att hela dagens lön kan ryka ganska snabbt vid pokerbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som många anser att prioritering av jobb eller utbildning är rätta vägen.

 

En annan grej man kan göra är ju att fly ifrån Sverige och slå sig ner i Thailand etc etc där priserna på allt sjunker radikalt. På så sett kan man få mycket pengar över som kan gå till sparande och fortfarande ha det väldigt bra utan ekonomiska bekymmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har chansen att resa när man är ung tycker jag man ska ta den, se världen och inte tänka så mycket. Men det är väldigt personligt om hur orolig man är som person och hur mycket man planerar inför framtiden.

 

Håller helt klart med om att man ska ta till vara på den största fördelen man har som pokerspelare nämligen friheten. Att kunna jobba och göra nått som man samtidigt tycker är extremt roligt genom att bara ha sin dator och internet är nog en dröm många människor här i världen skull tacka ja till utan att tveka.

 

Om man dock bestämmer sig för att ha poker som enda inkomst hela livet så måste man försöka planera framtiden lite tycker jag personligen. hur man tex ska kunna ha familj (om man vill ha det). Man måste även se till att man får värdig pension när man väl tänkt lägga kortleken på hyllan. Dessa två frågor är bara några av få frågor känns det som.

 

Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att höra olika åsikter om detta. Jag är även intresserad av att höra ifall det är någon här som bara rent spontant bestämt sig för att "Det här ska jag hålla på med hela mitt liv" och satt igång någon form av planering för sin framtid. Nu menar jag inte dessa highrollers som har årslöner på miljoner. Utan helt enkelt vi medelmåttiga grinders som drar in dom där Svensson lönerna (20-30k) månad för månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka nivåer grindar du nu? Det jag kan tycka är svårt när det kommer till att kombinera jobb med låg volym av poker är att man potentiellt sätt kan gå så lång kalendertid break even eftersom man får in så lite volym. Säg du spelar 10bb/100 poker och får in 10k händer i månaden. Då kan du potentiellt gå B/E några månader. Du får också den psykologiska aspekten att hela dagens lön kan ryka ganska snabbt vid pokerbordet.

 

 

spelar jätte jätte lågt.

 

.25 - .50 på svenskaspel. Får väl in 500-600händer per dag. Eftersom jag inte använder några hjälpprogram så vet jag inte exakt. Eller hur hög min 10bb/100 (vet inte ens vad det är) är så kan jag inte säga något.

 

Men har genomsnittligt senaste 13 månaderna dragit in 30-40inköp i månaden blandat med några turre resultat på x-antal 100-lappar. Och det nöjer jag mig glädjeligen med. Alla pokerpengar jag vinner i månaden går rätt in på sparkontot tillsammans med en del av lönen. Vilket i sin tur gör att jag kan lägga undan 10-15k i månaden på sparkonto.

 

 

EDIT: Glömde besvara den delen med dagenslön. Jag har en maxgräns där jag kan förlora 500kr. Så hur jag än vrider och vänder på det hela så kan jag inte förlora mer än det. Eftersom min dagslön ligger på nästan det dubbla så oroar jag mig inte över det heller =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar jätte jätte lågt.

 

.25 - .50 på svenskaspel. Får väl in 500-600händer per dag. Eftersom jag inte använder några hjälpprogram så vet jag inte exakt. Eller hur hög min 10bb/100 (vet inte ens vad det är) är så kan jag inte säga något.

 

Men har genomsnittligt senaste 13 månaderna dragit in 30-40inköp i månaden blandat med några turre resultat på x-antal 100-lappar. Och det nöjer jag mig glädjeligen med. Alla pokerpengar jag vinner i månaden går rätt in på sparkontot tillsammans med en del av lönen. Vilket i sin tur gör att jag kan lägga undan 10-15k i månaden på sparkonto.

 

 

EDIT: Glömde besvara den delen med dagenslön. Jag har en maxgräns där jag kan förlora 500kr. Så hur jag än vrider och vänder på det hela så kan jag inte förlora mer än det. Eftersom min dagslön ligger på nästan det dubbla så oroar jag mig inte över det heller =)

 

+1 på det där!

 

Jag kanske har fel, men känns inte som att så många spelare kan hålla så där bra koll på pengarna när man spelar micro samtidigt som man jobbar?

 

Har fått för mig att den största majoriteten av micro spelare som har heltidjobb, drar och skottar sönder i hopp om en fet klonk :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju bero helt på dina chanser att få andra jobb när du inte kan/vill spela poker längre.

 

Problemet med Sverige är ju vi har en kultur där det inte räcker att du försörjer dig själv, utan det läggs även mycket värderingar i hur du tjänar dina pengar. Även om det är fullt lagligt.

 

Kan tänka mig det kan uppstå massa skit för särskilt okända pokerproffs redan nu med möjligheter till lån, köpa bostadsrätt, få lägenhetskontrakt och så vidare. Liksom de som väljer, eller tvingas, börja syssla med annat och sedan ska visa upp sitt CV för arbetsförmedlingen och arbetsgivare. Sån här skit är ju svårt att få med i en kalkyl om huruvida det är +EV eller inte att försörja sig på pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på det där!

 

Jag kanske har fel, men känns inte som att så många spelare kan hålla så där bra koll på pengarna när man spelar micro samtidigt som man jobbar?

 

Har fått för mig att den största majoriteten av micro spelare som har heltidjobb, drar och skottar sönder i hopp om en fet klonk :D

 

Ingen aning hur resterande av micro spelare ser på saken. Jag spelar i grund och botten poker för att jag tycker det är roligt den timmen jag spelar dagligen. Om jag sen vinner, självfallet blir jag glad att jag vann. Men pengarna påverkar ju inte min vardag överhuvudtaget. Ta lördagen som ett exempel, jag sprang som en gud och vann 2024bigblinds på 60minuter. Jag tyckte det var fantastiskt roligt och spela när alla händer stod, jag träffade som en gud och allt så. Men i slutändan vann jag "bara" 1012kr. Det är inte en summa som gör att jag kan leva lycklig resten av mitt liv ekonomiskt oberoende. (Om man ser det resultat mässigt sett till nivån så måste det vara en bedrift som inte hänt många gånger på den nivån:P)

 

Den enda skillnanden mellan mig och micro spelarna är väl den att jag har spelat så ofantligt mycket mer och högre än vad säkerligen 99% av dagens microlirare har. Om du hittar min gamla dagbok "Bolme" så kommer du se att även jag skottade, dock på en nivå betydligt högre än vad säkert 95% av alla "vanliga svenska pokerspelare" har.

 

Jag lärde mig den hårda vägen hur det är och skotta, jag vann/förlorade ofantliga summor. Jag lärde mig att det inte finns några genvägar i poker(cashgame), allt kommer runt i slutändan.

Visst kan man skotta en gång med kanske 1500-2000 på 25-50 / 50-100 och vinna sig en 15-20k om man har rejält med tur. Men gör man detta beteende till en vana så kan jag lova att när året summeras så kommer man ha degat in mer än man vunnit.

 

Sen ska man inte ens prata om den psykologiska biten som skottandet faktiskt har. Ingen vanlig genomsnittsknegande microstakes svensson mår bra av och förlora 2000kr på en kväll.

 

Jag kan ha helt fel, men efter ha spelat så pass mycket poker och sett så många vinna / förlora under alla år så lär man sig en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det här jävla "tramset" om framtiden. Är det konstigt att vi känner oss stressade, otillräckliga och tycker att allt vad livet har att erbjuda är BOORING? Nej.

 

Kom igen nu, lev lite för dagen, orka oroa sig om någon pension som ska dundra in om 40+ år då de kronor vi dundrar in nu på pensionskontot inte ens kommer vara värda 1/10 av vad de är idag. Tänk efter lite. Jag (förhoppningsvis fler) lever idag för att försöka få ihop ett så roligt liv som möjligt. Idag har jag inte funnit ett jobb som skulle kunna ersätta den frihet och det LIV som poker faktiskt har gett mig. Å andra sidan ligger jag inte o precis går runt på "20-30k" men jag är inte heller miljardär.

 

Jag älskar min tjej, min nyfunna karriär och det boende pokern har gjort det möjligt för oss att leva i. Wish u all good luck! Livet är roligare än att gå och oroa sig för något man inte ens vet hur det kommer fungera om 40+ år. Allt behöver (och bör) ej tas med de seriösa pekpinnarna.

 

(nej, jag är ingen naiv 20åring som tror att jag kommer kunna "leva på poker" för resten utav mitt liv.)

 

Mvh nyss klivit på heltidsgrinden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det här jävla "tramset" om framtiden. Är det konstigt att vi känner oss stressade, otillräckliga och tycker att allt vad livet har att erbjuda är BOORING? Nej.

 

Kom igen nu, lev lite för dagen, orka oroa sig om någon pension som ska dundra in om 40+ år då de kronor vi dundrar in nu på pensionskontot inte ens kommer vara värda 1/10 av vad de är idag. Tänk efter lite. Jag (förhoppningsvis fler) lever idag för att försöka få ihop ett så roligt liv som möjligt. Idag har jag inte funnit ett jobb som skulle kunna ersätta den frihet och det LIV som poker faktiskt har gett mig. Å andra sidan ligger jag inte o precis går runt på "20-30k" men jag är inte heller miljardär.

 

Jag älskar min tjej, min nyfunna karriär och det boende pokern har gjort det möjligt för oss att leva i. Wish u all good luck! Livet är roligare än att gå och oroa sig för något man inte ens vet hur det kommer fungera om 40+ år. Allt behöver (och bör) ej tas med de seriösa pekpinnarna.

 

(nej, jag är ingen naiv 20åring som tror att jag kommer kunna "leva på poker" för resten utav mitt liv.)

 

Mvh nyss klivit på heltidsgrinden

 

 

Jag förstår absolut din poäng, absolut ska man till en stor del leva i nuet och njuta av den tillvaron man faktiskt lever i.

 

Jag personligen klarade aldrig av och leva på pokern pga de många olika psykologiska aspekterna som man lät försummar. Alla rutiner som utgick, den sociala biten som HELT försvann, som man får på jobb. Men framförallt den där innerliga känslan i bröstet om och veta "vart man hör hemma". Veta vad man vill av livet, jag har verkligen funnit det jag vill jobba med resten av mitt liv. Det hade inga pengar kunnat ändra på. Jag hade aldrig mått så bra om jag så hade tjänat 100k i månaden på pokern som jag hade gjort nu med det jobbet jag faktiskt har.

JUST pga den där välbefintliga känslan inom mig som jobbet/rutinerna/sociala biten/psykologiskt välbefinnande ger mig.

 

Dock är detta bara vad jag känner, alla är långt ifrån mig. Jag är en person som behöver det sociala, behöver rutiner, behöver veta vad jag kommer göra om 1-2 år. Självfallet finns det människor som trivs bäst själva, utan rutiner och inte bryr sig om vad som kommer ske i framtiden.

 

Lycka till med heltidsgrinden, hoppas det går bättre för dig än det gjorde för mig. På samtliga plan inte bara pengamässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Såhär ser ja på saken;-) Är man runt 20 vinner mkt cash och därför har chans att göra mkt som resa o shit är det väl soft. Sen är ju alla olika. Vissa vill ha ny bil, kläder, tv, dator all teknik o shit varannan vecka. Vissa skiter i vilket.

 

Sen beror det väl på var man bor. Bor man i en småstad där dom flesta jobbar på bruket (uttryck) och man kommer till nån fotbollsträning och folk pratar jobb. Såsom gick det bra med lägenheten? Fan vilken snygg brud det börjat jobbet eller vad i helvete det kan vara;-) och man inte har ett skit att tillföra i diskussionen FÖR att man suttit framför en jävla dator hela dagen( eller precis gått upp 3 timmar innan, för man slaggat hela dagen för man lirat hela jävla natten);-)

 

Bor man i en storstad ( där det är mer fokus på pengar och karriär) och det överlag är mer kontorsjobb, mer restauranger pubar och shit så kanske det är lättare och lite mer respektabelt i min mening att spela poker.

 

Är man 25-30 kanske har brud. Man har poker som jobb. Sitter hemma lirar alternativt med några andra. Kommer hem käkar. Vad gjorde du idag älskling? Lira den o den torska ak i den qq i den. Backa 10k. Igår då? Plussa 15k.

Allt blir så jävla stereotypt. Blir det väl på vanliga 'jobb' också men inte likadant. Slipper uttrycket du bidrar inte samhället nåt!!!!

 

Om man har ett normalt jobb, som man trivs på har bra arbetskamrater, bra tider så är det oslagbart enligt mig.

Jobbar man på ett pisstråkigt jobb så är det såklart roligare att vara hemma och lira poker. Själv har jag gjort lite allt möjligt av det ja snackat om. Men jobba skiten ur sig en vecka dra en fin lunch på en fredag men en kall bärs är så jävla fin känsla. Lira poker en hel vecka och man vunnit 10 gånger mer än ett normalt jobb fast man inte bidragit till sämhället ett skit och sen drar en lunch. Då känner ja mig som en fitta;-)

 

 

Vet att det är sent svar, men är bara tvungen att svara. Du är en god människa men frågan är att inte börja tänka på sig själv lite mer? Vadå bidrar inte till samhället kollar hur samhället ser ut istället? Det finns mängder av människor som lever på dina pengar som du sliter ihop och folk är hemma från jobbet för att dem kan leva på dina pengar. Vet inte hur du fungerar men för mig är det skönt att kunna styra precis själv hur jag vill ha det och veta att allt jag gör beror på hur bra jag är och kan bara skylla på mig själv inte någon annan allt beror på mig själv. Ha det bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...