Gå till innehåll

Egons vardagsbok


valterego

Recommended Posts

Bilprovningen var det ja. Besiktade bilen på Tunbytorp i Västerås. En hel del av er kan drillen; man reggar sig, bilnumret kommer upp på en skylt och man kör in. I Västerås kommer man in i en förhall där man ska köra upp med framhjulen på någon sorts bromstestare. Bredvid står stoppskyltar, som ser exakt ut som minikopior av vägskylten STOPP. Åker fram, och glider upp. Det snurrar ett tag. Ingen personal. Sen åker porten där fram upp. Jag kör ut på andra sidan. Samtidigt kommer provargubben ut ur personalbåset. Ställer sig en liten bit bort, tittar på mig och skakar på huvudet. Jag kliver ur.

 

"Jag skulle ha stannat kvar där inne va?"

 

"Ja. Det är därför vi har stoppskyltar där inne.... Fast där du kommer från kanske stopp betyder nåt annat än att man ska stanna?"

 

Besiktningen fortgår, inte med allt för muntert resultat på min tio år gamla Nissan Micra. Så småningom tittar gubben på mig och säger "Nu rullar vi vidare"

 

"Okej, ska jag hoppa in?"

 

"Mmmmm.... om du tycker det är värt att åka fem meter"

 

Sådär fortsätter det. När jag väl lämnar bilprovningen kan jag fortfarande inte bestämma mig om jag ska vara pissed för att gubbjäveln var så sjukt spydig, eller om jag ska vara road för att gubbjäveln var så sjukt spydig. Någonstans finns ju brytpunkten när riktigt oförskämdhet faktiskt blir underhållande. Den ligger någonstans i gränslandet där jag var i fredags.

 

***

 

Har för övrigt noterat att jag lagt på mig det yttersta gubb-attributet. Jag lutar mig framåt över tio-i-två-greppet när jag kör bil i dåligt väder.

 

***

 

Skulle jag få välja en utmärkelse eller erkännande jag skulle vilja ha för mitt jobb i pokervärlden vore det lätt ett omnämnande på Bluff Power 20, en subjektiv lista (så klart) över de mest inflytelserika i pokervärlden. Det kommer aldrig att hända. De skribenter som över huvud taget är i närheten av listan lär vara Kevin Mathers och Nolan Dalla. Däremot fick jag förmånen att i år få vara en av cirka 75 jurymedlemmar världen över som sammanställer listan. Jag skulle tro att jag är ende svensk i juryn, och det känns fantastiskt hedrande. Med inte så lite NSH är jag väldigt nöjd med mig själv just nu.

 

***

 

I morrn är det podd igen. Tar gärna emot tips både på gäster och samtalsämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle hämta sonen i skolan under eftermiddagen. Fröken sa att de inte hade kommit tillbaka från skridskoåkningen en bit bort, så jag sa att jag väntar i bilen. Sagt och gjort satte jag mig i bilen med nosen vänd mot skolgården och väntade. Insåg sen att jag var rätt nöjd med att jag gått ut och sagt hej till skolpersonalen då det kan se suspekt ut att en vuxen man sitter en kvart och spanar på skolbarn från en bil....

 

***

 

UPC kom med ett paket till mig idag. Det var med god marginal den mest emballerade försändelse jag någonsin fått. Skyddsplasten tog utan att överdriva upp en halv Ica-kasse, och innehållet var.... en bok. Jag tycker att det var en smula underhållande att den hade fått en liten fraktskada i ett hörn. Boken då? Det var "EPT - 10 years". Jag antar att jag knåpar ihop nån form av recension för Poker.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morrn ska vårt gamla xbox-gäng återuppta vårt Borderlands-spelande då det kommit en ny version av spelet för inte allt för länge sedan. Vi är en rätt otippat kvartett som består av mig, min podd-kollega Koivu, den gamle PF-modden Juggler samt en IRL:are. Många saker blir mindre roliga med åren, men att spela TV-spel i multiplayermode är precis lika roligt som när man var 15-16.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktigt rolig grej som hänt är att vi lyckades få ut omröstningen om Årets pokerspelare rejält i media. Aftonbladet Poker samt flera internationella sajter inkluderat PokerNews skrev artiklar om utmärkelserna, vilket känns riktigt bra för att ge lite prestige åt dem. Tack till folket på PF som röstat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morrn ska vårt gamla xbox-gäng återuppta vårt Borderlands-spelande då det kommit en ny version av spelet för inte allt för länge sedan. Vi är en rätt otippat kvartett som består av mig, min podd-kollega Koivu, den gamle PF-modden Juggler samt en IRL:are. Många saker blir mindre roliga med åren, men att spela TV-spel i multiplayermode är precis lika roligt som när man var 15-16.

 

Flashback till när man satt fyra pers ett helt jul/påsk-lov på en 18" TV med Goldeneye på n64 och aldrig aldrig aldrig tröttnade. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flashback till när man satt fyra pers ett helt jul/påsk-lov på en 18" TV med Goldeneye på n64 och aldrig aldrig aldrig tröttnade. :)

 

Haha, nä, jag känner igen sånt där maratongrindande från ungdomen. Nu har jag sjukt nog upptäckt mig med att då och då bli åksjuk när jag spelar shooters. Ålderdom ftw? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att veta att det inte bara är jag som mår illa då :-)

Jag har börjat lira en del Fallout3. Sjukt bra spel; annars är det mest Borderlands the pre-sequel med gubbgänget som tar upp tid.

 

Noterar att MrJimmy nu väljer att kliva av Superbloggen. Synd men förståeligt, då hans - precis som de flesta andras - inhopp varit sporadiska, och jimmy inte hittat tid eller glöd för att skriva. När han väl skrivit är det tveklöst den skribent i den senaste sättningen som just nu fångat mitt intresse mest, av den enkla anledningen att han är ett proffs som bloggar om sitt liv som proffs. Dessutom på ett intressant sätt. Det är också det som gör att jag tycker att de två mest intressanta dagböckerna på PF är JackVegas och SkrattretandeSkattletande, med JerryÖdeen som outsider.

 

Tydligen ska det in en ny på superbloggen; om man inte får upp en rimlig balans mellan de som skriver (eller mellan Dan Glimne och resten) spelar det tyvärr ingen roll, då känns det ändå bara som livsuppehållande åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Duktigt influerad av Nick Cave. Lätt stulen kan man säga om man inte vill vara så finkänslig. Spelar hur som helst ingen roll, det är jävligt najs.

 

Både Millencolin och Hives har släppt bra låtar så här långt 2015. Thåströms skiva var inte så dum, men jag ska utan omsvep erkänna att jag inte var lika begeistrad som många andra av kursändringen han gjorde i och med Skebokvarnsvägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde även vara mer stoked över nya intervjuserien med Thåström av Gradvall. :-( Nån som sett? Släppt exklusivt för YouTube.

 

Gammal idol så jag vill hitta motivationen innan titt. :roll: Får väl riva av ett par öl och göra slag i saken om det går för länge...

 

Ja, den är sjukt bra. Gradvall fick mkt skit då intervjun är beställd av thåströms management, men jag skiter i vilket; det är sjukt bra hur som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade innebandy igår för första gången på nära tre år. Ja, jag var sämst. Tekniskt var jag inte skämskuddesämst, utan det var rätt acceptabelt även om markeringar och försvarsspel lämnade en del i övrigt att önska. Inte en enda indianpass på en timme. Men konditionen.... Tempot var mördande, och då vi hade rätt gott om folk blev det tämligen korta byten.

 

I lördags var jag i Uppsala för första gången på länge, och firade den siste i vårt barndomsgäng som passerade fyrtiostrecket. Det var ett överraskningsfirande under vilket jag hoppade över den inledande tennisen. Födelsedagsbarnet själv kom linkande efter en påstådd fotstukning. Är inte det en klassisk gubbskada? Det blev sedan ett par serier bowling där jag kom fyra av fem spelare efter en riktigt undermålig insats. Jag är lång ifrån någon mästerbowlare, men har ändå ett ATH på 181 och har som bäst varit stabil på 140-150. Så inte igår.

 

Vi rundade av med en rejäl middag på Texas Longhorn. Kvällens höjdpunkt var när alla fem skulle klämma in sig i min Nissan Micra. Då jag var den ende som var nykter fick jag framsätet, trots att min bredd annars hade gett mig direktbiljett till baksätet. Den lättaste i den kvarvarande kvartetten väger in på nittio pannor, så efter några minuters stök och bök hade jag lastat med trehundra kilo karl i baksätet, och dryga hundra till på passagerarsätet fram. Så hårt har Micran aldrig jobbat tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och såg Natt på Museet 3 med barnen igår eftermiddag. Sonen är åtta, och trots skaplig engelska blir det jobbigt för honom att hänga med i texten en hel långfilm. Vi valde därför den dubbade versionen, och den var faktiskt riktigt skaplig.

 

Tycker det är seriöst sjukt att Interstellar inte fick nån oscarsnominering för bästa film. Har också kollat på Birdman och American Sniper. Birdman var bra utan att vara något mästerverk imo, medan American Sniper nätt och jämt var okej. Planerar att plöja Imitation Game, Boyhood och Whiplash. Nåt mer man måste se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...