Gå till innehåll

Hur ändra upplösning på skärmen?


pennypacker_

Recommended Posts

Hur mkt kostar TFT 20"+ ? Sökte på datorbutiken och såg 7000 kr, låter dyrt....

 

Dell 2001FP som alla pokerspelare rekommenderar brukar kosta runt 5355kr inkl frakt och moms när dell har kampanj. Tyvärr verkar de inte ha kampanj nu, så du får nog vänta ut dem eller betala någon tusenlapp extra om du nu vill ha en sådan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både och. Grafikkortet måste ha tillräckligt med minne för den högre upplösningen, plus att dess drivkrets måste klara den högre hastigheten som krävs för större upplösning.

 

När det gäller CRT så måste den klara upplösningen (antalet "rader" på skärmen) samt att ritningen av skärmen ska hinnas med. 60 bilder per sekund är att absolut minimum, rekommenderat är 75 och uppåt.

 

Platta skärmar har inte detta problem. Deras problem är att de har fysiska bildelement vilket gör att den upplösning du ställer in på datorn ska matcha bra på skärmen. Om så inte är fallet blir den gryning och svårfokuserad. Dessutom så ska omritningen ske snabbt.

 

 

De flesta grafikkort av nyare snitt klarar galant att driva stora upplösningar, så det ska du inte behöva bry dig om. Titta istället på vad skärmen har för rekomenderad upplösning. Speciellt på platta skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Loveless!,lite klarare blev det iaf. :)

Du pratar om "ritningen" är det är hz eller?

Kollade min "dator" som f.ö. är två gammal med en 17"crt men jag kan bara "dra" slidern till 1280x1024 som max på ett geforce 4mx440 kort(ja kortet suger jag vet :) )

För min del räcker det således inte att bara att köpa ett nytt grafikkort för att komma upp i 1600x1200 eller?

 

compaq presario 6525se

Amd athlon xp 2600

512 MB ddr-sdram

geforce4 mx440 128MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de flesta 17" och 19" idag stödjer MAX upplösning av 1280x1024 varför du kan nästan köra 4 partybord utan allt för stor överlappning. Vill du ha bättre upplösning 1600x1200 lr mer så behöver du en CRT skärm som stödjer det alt en 20" TFT som bör stödja det.

ett lite billigare alt till en 20" är två 17" TFT, se dock till att den ena skärmen har DVI ingång så kan du köra dubbla skärmar med ett relativt nytt grafikkort som då har en DVI och en ANALOG utgång, de flesta har det idag, minst!

 

cab19:

så kort sagt NEJ, det räcker inte med att köpa nytt grafikkort för att mha detta försöka köra 1600x1200, tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade min "dator" som f.ö. är två gammal med en 17"crt men jag kan bara "dra" slidern till 1280x1024 som max på ett geforce 4mx440 kort(ja kortet suger jag vet :) )

För min del räcker det således inte att bara att köpa ett nytt grafikkort för att komma upp i 1600x1200 eller?

 

Ditt grafikkort klarar 1600*1200 utan problem. Monitorn är det lite sämre ställt med. 17" CRT-skärmar är det i princip ohållbart att köra mer än 1280*1024 på. Själv kör jag 1152*864 på en 17" Trinitron på jobbet.

 

För att köra 1600*1200 med 32 bitars färg krävs det (1600*1200*32)/8 byte, vilket ger knappt 8 MB. I princip alla grafikkort på marknaden i dag har minst 8 MB minne, så grafikkortet ska aldrig sätta stopp för hur hög upplösning man kan köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha då är det skärmen som suger mest då :)

Det gör väl inget iofs för jag ska köpa en ny dator framöver så vi har två hemma så flickvännen får ta över denna så slipper bråka om vem som ska sitta och då kommer det bli en dell 2001fp och en fet burk till det så man kan spela dom senaste spelen också och inte bara poker :D

Återkommer nog senare med nätverkskopplingar osv :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...