Gå till innehåll

FL - Hålkort i färg, hur ska dom spelas?


Papa Kubo

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är en novis både inom poker och på forumet, så ni får ha översikt med mig om jag svamlar lite eller bara pratar gammal skåpmat, men det är en sak jag funderat på senaste tiden.

 

Hålkort i färg, hur bra är de egentligen? Spontant blir jag alltid glad då jag får dem, men sedan satte jag mig ner med miniräknaren och räknade lite och kom fram till att chansen att pricka en flush inte alls är särskilt stor. Särskilt inte då jag ogillar att betta på draghänder - vill vara rätt säker på att jag har en stark hand innan jag lägger pengar i potten.

 

Dessutom finns alltid risken att någon har en högre flush. Vad kan vara snöpligare än att förlora en kungflush mot en essflush?

 

* Pillar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här, men jag vill ändå försöka svara på frågan :)

 

Fixed limit:

I sen position med några callers och ohöjd pott då är det inte fel att spela både Axs och Kxs, förutsatt att du kan lägga ner din hand även ifall du får en kung på floppen när inget kort i din färg kommer.

Axs tycker jag man kan spela från alla positioner på lägre limits, om man vet att det kommer att komma många med i potten och att det inte höjs för mycket pre-flop.

Att förlora mot en högre färg när det bara ligger tre kort i samma färg på bordet och du har kung högt händer inte speciellt ofta. Men med den möjligheten i åtanke, bör man dock ha lite bättre odds i och med att man inte drar till nötfärgen.

De största potterna jag har vunnit har kommit då jag satsat hårt i multiway potter på bra draghänder. Det är ju dock viktigt att välja rätt situation, man vill ju inte skrämma bort spelare utan just få ut så mycket som möjligt när man får in sin hand.

Om du får en image av att satsa hårt på draghänder, då kommer folk även att spela tillbaka mot dig mer när du själv sitter med bästa handen.

 

 

//Neko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axs tycker jag man kan spela från alla positioner på lägre limits, om man vet att det kommer att komma många med i potten och att det inte höjs för mycket pre-flop.

 

Men från alla positioner så vet du inte hur många som kommer komma med i potten, och du vet inte hur mycket som kommer höjas preflop, och det verkar endast som du tänker på limit hold em här.

Axs är absolut spelbar i vissa lägen, men inte alls alla och Kxs kanske ibland oxå (limit i sen position med ett gäng som limpat) men jag skulle oftast slänga utan att tänka på den mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axs tycker jag man kan spela från alla positioner på lägre limits, om man vet att det kommer att komma många med i potten och att det inte höjs för mycket pre-flop.

 

Men från alla positioner så vet du inte hur många som kommer komma med i potten, och du vet inte hur mycket som kommer höjas preflop, och det verkar endast som du tänker på limit hold em här.

Axs är absolut spelbar i vissa lägen, men inte alls alla och Kxs kanske ibland oxå (limit i sen position med ett gäng som limpat) men jag skulle oftast slänga utan att tänka på den mer...

 

Gjorde ett förtydligande nu att det är limit spel jag menar.

På lägre limits är det ofta många som ser floppen och det höjs inte så väldigt mycket preflop heller. Om de förutsättningarna är uppfyllda tycker jag det är helt ok att spela Axs även i tidig position.

Om det sen är en som höjer efter dig och alla lägger sig, ja då är det ett small bet för att se floppen. Finns ju många legitima höjningshänder som inte innehåller ett ess, och därmed har man en hyfsad chans att vinna potten ändå. Ibland blir det kanske tre bets med risk för att bli fyra och bara två stycken med förutom en själv, då känns det inte hela världen om man har slösat bort ett small bet och foldar.

Jag för ingen statistik utan går mest på magkänsla när det gäller såna händer, så det skulle vara kul att se en väl genomtänkt analys när/om Axs bör spelas i tidig position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tycker de färgade händerna är en samksak att spela, men preflop skulle jag spela hårt på "suited connectors" över 10J, speciellt den handen. Annars beror det för min del lite på hur jag är placerad vid bordet då det gäller bara suits, 10A suited går att pröjsa en blind på om man sitter bland de sista som ska agera vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...